Annons:
Northrail satsar på Skandinavien
Hamburgbaserade lokuthyraren Northrail tar nu klivet in i Skandinavien med besked.
Företaget har tecknat avtal om tio DE 18-lok från Vossloh Rolling Stock i Kiel. I avtalet finns en option på ytterligare tio lok.

FOTO: Vossloh Rolling Stock
Northrail har tecknat avtal om att köpa tio DE 18 Stage V som är specialanpassade för att möta de tekniska och miljömässiga krav som ställs på den svenska och norska marknaden.
Underhållet av loken kommer att hanteras av Northrail, som ser detta som en strategisk satsning och en del av en bredare internationaliseringsstrategi.
De fyraxliga DE 18-loken har en effekt på 1,8 MW, kommer att utrustas med ETCS nivå 2 och STM ATC-2 ombordutrustning för signalhantering. Loken är konstruerade för att klara både tung växling och trafik på stambanor.
Dieselmotorn uppfyller EU:s Stage V-utsläppskrav och motorerna är förberedda för att använda syntetiskt HVO-bränsle (Hydrogenated Vegetable Oil).
De första leveranserna är planerade att börja under andra halvåret 2025.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nytt Krösatåg till Sverige
Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.
Asbest kan stoppa 620-loken
SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.
Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik
Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.
Intensiv banarbetssäsong väntar
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.
Ny treskensväxel i Jenny
I höstas bytte Trafikverket en av Sveriges mest unika växlar, treskensväxeln i Jenny. Den gamla växeln var officiellt från 1964 men delar av den var troligen betydligt äldre.
Långa godståg på prov
DB Cargo Scandinavia kör sedan en tid upp till 835 meter långa godståg mellan Maschen och Malmö. Men än så länge körs tågen på prov.
Trafikverket skrotar NTL
Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.
Tunnelbanan fyller 75 år – så firas jubileet
I år fyller Stockholms tunnelbana 75 år och detta jubileum kommer att firas på flera sätt under året. Från den 27 februari och under hela våren håller Spårvägsmuseet flera aktiviteter för att uppmärksamma tunnelbanans historia fram till idag.
Trafikverket ska ta fram investeringsstöd för ERTMS
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett investeringsstöd. Investeringsstödet ska omfatta utrustning i järnvägsfordon för ett nytt trafikstyrningssystem för järnväg - European Rail Traffic Management System (ERTMS). Syftet med uppdraget är att ERTMS ska införas fortare i Sverige.
Trafikverket bygger om Örebro Södra
Med start i höst bygger Trafikverket om Örebro Södra. Det blir en ny sidoplattform på västra sidan av stationsområdet, vilket innebär att plattformsövergången där tre unga personer omkom i slutet av februari 2024 stängs.