Annons:
Sök på hela Järnvägar.nu
Röd sommar, grön höst
VR:s förvärv av MTRX slutfördes på torsdagen sedan Konkurrensverket godkänt köpet. VR fortsätter trafiken mellan Stockholm och Göteborg men efter sommaren blir personalens uniformer gröna och de röda tågen blir grön-vita.
Slutkört för museitåg i Nora
Det sista museitåget kan ha ångat in på stationen i Nora. Styrelsen för Nora Bergslags Veteran-Jernväg anser att banan är i så dåligt skick att tågen inte kan framföras på ett säkert sätt. Men politikerna i Nora hoppas på en lösning.
Kamera ersätter förare på fotsteg
Med en kamera på tågets sista vagn kan godståg backas utan förare eller signalgivare på sista fotsteget. Metoden används redan i liten skala men kan bli betydligt vanligare när Arbetsmiljöverket förbjuder åkning på fotsteg vid växling.
EuroDual – framtidens godståg i Skandinavien
Skandinavien står inför en avgörande utmaning – den åldrande lokflottan hotar att urholka järnvägens konkurrenskraft och försprång inom hållbara transporter. Sverige har en av Europas äldsta lokflottor, vilket riskerar en oönskad förskjutning från järnvägs- till vägtransporter.
Vossloh köper STG
Vossloh Rail Services Scandinavia förvärvar Scandinavian Track Group (STG) med 130 anställda, 260 miljoner kronor i omsättning och huvudkontoret i Borlänge.
Stenen från Dalsland tar tåget
På tisdagen kördes det tredje tåget med sten från Åmål till Brista norr om Stockholm. Stenen används i vägbeläggningar och kommer så småningom att transporteras till fler orter i Sverige.
Bastuträsk före Umeå
Flera månader senare än planerat kördes det första kombitåget från Bastuträsk till Göteborg 17 maj. Men Nurminen Logistics nya tåg från Umeå till Göteborg som skulle haft premiär i april har ännu inte avgått.
Tillfällig bistro halvvägs till Berlin
I oktober ska SJ äntligen kunna sätta in den första av tre restaurangvagnar som nu byggs om för nattågen mellan Stockholm och Berlin. I väntan denna kompletterar SJ tågen med en bistrovagn på svenska spår.
Många tågstopp på Bohusbanan
Tunnelrenoveringarna på Bohusbanan försenas ytterligare. Tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla kommer att återupptas först på nyårsdagen 2025. Trafiken på övriga delar av banan kommer att stoppas i omgångar under kommande år.