Annons:
Stockholms Spårvägar tar över flera lokalbanor i Stockholm
Stockholms Spårvägar har blivit tilldelade kontraktet för driften av flera viktiga lokalbanor i Stockholm. Detta inkluderar Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Avtalet sträcker sig över 10 år med trafikstart augusti 2024. Beslutet meddelades av trafiknämnden i Region Stockholm den 23 maj.
– Med denna upphandling får vi ett avtal som innebär en kostnadseffektiv trafik med bra kvalitet för SL:s resenärer. AB Stockholms Spårvägar bedriver redan i dag spårtrafiken på Spårväg City och Lidingöbanan. Jag förväntar mig att AB Stockholms Spårvägar kommer att utföra det nya uppdraget på bästa tänkbara sätt, säger David Lagneholm, förvaltningschef vid trafikförvaltningen och vd för SL.
Uppdraget innebär ett helhetsåtagande som utöver trafikproduktion innefattar bland annat trafikplanering, trafikinformation, underhåll av SL:s spårfordon, drift och underhåll av hållplatser och depåer samt visst underhåll av spåranläggningarna.
– Det är med glädje och stolthet som vi tar emot beskedet. Företaget har den kapacitet som krävs för att växa och vi ser fram emot att leverera en stabil kollektivtrafik till alla våra gamla och nya resenärer, kommenterar Göran Bergström vd för AB Stockholms Spårvägar.
Det totala värdet på kontraktet beräknas ligga mellan 5,6–6,6 miljarder kronor. Sammantaget handlar det om över 100 fordon, 78 stationer och 150 000 resenärer dagligen.

Foto: Magnus Gillberg
ANNONS:
Fler notiser
Rekordlåg punktlighet för persontågen 2023
Punktligheten för framförda persontåg under 2023 sjönk till rekordlåga nivåer. Endast 87,7 procent av de framförda tågen ankom sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell. Det är den sämsta årsnoteringen för punktligheten på järnväg i Trafikanalys officiella statistik.
Inga persontåg på norra Malmbanan förrän 18 juni
Sträckan Björkliden-Riksgränsen på Malmbanan kommer att öppnas för persontågstrafik tidigast 18 jun. Det har Trafikverket beslutat.
“Järnvägstekniska övningsanläggningar behövs i Stockholm-Mälarregionen”
Nio regioner i Mälardalsrådet, inklusive Stockholm-Mälarregionen, har lämnat en kartläggning till Trafikverket och larmar om en omfattande kompetensbrist inom järnvägstekniska yrken
Fler allvarliga järnvägsolyckor 2023
Svensk järnväg är säker – men riskerna har ökat jämfört med föregående år. Det visar Transporstyrelsens nya säkerhetsrapport för järnväg.