Annons:
Stockholms Spårvägar tar över flera lokalbanor i Stockholm
Stockholms Spårvägar har blivit tilldelade kontraktet för driften av flera viktiga lokalbanor i Stockholm. Detta inkluderar Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Avtalet sträcker sig över 10 år med trafikstart augusti 2024. Beslutet meddelades av trafiknämnden i Region Stockholm den 23 maj.
– Med denna upphandling får vi ett avtal som innebär en kostnadseffektiv trafik med bra kvalitet för SL:s resenärer. AB Stockholms Spårvägar bedriver redan i dag spårtrafiken på Spårväg City och Lidingöbanan. Jag förväntar mig att AB Stockholms Spårvägar kommer att utföra det nya uppdraget på bästa tänkbara sätt, säger David Lagneholm, förvaltningschef vid trafikförvaltningen och vd för SL.
Uppdraget innebär ett helhetsåtagande som utöver trafikproduktion innefattar bland annat trafikplanering, trafikinformation, underhåll av SL:s spårfordon, drift och underhåll av hållplatser och depåer samt visst underhåll av spåranläggningarna.
– Det är med glädje och stolthet som vi tar emot beskedet. Företaget har den kapacitet som krävs för att växa och vi ser fram emot att leverera en stabil kollektivtrafik till alla våra gamla och nya resenärer, kommenterar Göran Bergström vd för AB Stockholms Spårvägar.
Det totala värdet på kontraktet beräknas ligga mellan 5,6–6,6 miljarder kronor. Sammantaget handlar det om över 100 fordon, 78 stationer och 150 000 resenärer dagligen.
Foto: Magnus Gillberg
ANNONS:
Fler notiser
Tågvarslet: Medlare utsedda för fortsatta samtal
Seko varslar om strejk för cirka 1 200 medlemmar runt om i landet med start den 11 maj om inte ett nytt avtal kommer på plats.
Silver i spårvagns-EM till Göteborg
Emelie Hallman och Robert Johnsson tog hem silvret till Göteborgs Spårvägar i spårvagns-EM i Oradea, Rumänien den 5 juni 2023.
MTRX förlänger underhållsavtal med Stadler
MTRX och Stadler har tecknat ett förlängt långsiktigt underhållsavtal. Den schweiziska tågtillverkaren kommer därmed att ha ett helhetsansvar för underhåll av MTRX:s tågflotta till och med 2033
Stora vinster för godstrafiken om Oslo-Stockholm byggs
Kapacitetsbristen i det svenska järnvägsnätet pekar på att andelen gods på järnväg kommer att minska. Det märks tydligt på Värmlandsbanan som är Sveriges mest belastade enkelspåriga järnväg.