Annons:
Stockholms Spårvägar tar över flera lokalbanor i Stockholm
Stockholms Spårvägar har blivit tilldelade kontraktet för driften av flera viktiga lokalbanor i Stockholm. Detta inkluderar Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Avtalet sträcker sig över 10 år med trafikstart augusti 2024. Beslutet meddelades av trafiknämnden i Region Stockholm den 23 maj.
– Med denna upphandling får vi ett avtal som innebär en kostnadseffektiv trafik med bra kvalitet för SL:s resenärer. AB Stockholms Spårvägar bedriver redan i dag spårtrafiken på Spårväg City och Lidingöbanan. Jag förväntar mig att AB Stockholms Spårvägar kommer att utföra det nya uppdraget på bästa tänkbara sätt, säger David Lagneholm, förvaltningschef vid trafikförvaltningen och vd för SL.
Uppdraget innebär ett helhetsåtagande som utöver trafikproduktion innefattar bland annat trafikplanering, trafikinformation, underhåll av SL:s spårfordon, drift och underhåll av hållplatser och depåer samt visst underhåll av spåranläggningarna.
– Det är med glädje och stolthet som vi tar emot beskedet. Företaget har den kapacitet som krävs för att växa och vi ser fram emot att leverera en stabil kollektivtrafik till alla våra gamla och nya resenärer, kommenterar Göran Bergström vd för AB Stockholms Spårvägar.
Det totala värdet på kontraktet beräknas ligga mellan 5,6–6,6 miljarder kronor. Sammantaget handlar det om över 100 fordon, 78 stationer och 150 000 resenärer dagligen.

Foto: Magnus Gillberg
ANNONS:
Fler notiser
Järnväg i hamn i Norrköping
Parallellt med investeringarna har Trafikverket och Norrköpings kommun investerat i en elektrifierad järnvägsförbindelse till Pampusterminalen. Trafikverket bygger nu även en ny godsbangård i anslutning till hamnen.
Fler allvarliga järnvägsolyckor 2023
Svensk järnväg är säker – men riskerna har ökat jämfört med föregående år. Det visar Transporstyrelsens nya säkerhetsrapport för järnväg.
Personalbrist bakom sommartidtabell redan 12 juni
Personalbrist fortsätter påverka SL och pendeltågen. För att resenärerna inte ska drabbas av plötsligt inställda avgångar, kommer sommartidtabellen i år att börja gälla redan den 12 juni för pendeltågen.
Järnvägsdagen: Ja det går att investera mer!
Järnvägsdagen som gick av stapeln den 29 november innehöll en kavalkad av möjligheter – i synnerhet i frågan om nya förutsättningar för investeringar i infrastruktur. Det skriver Tågföretagen i en veckosammanfattning.