Annons:
Störningar på Västkustbanan
Under hösten utför Trafikverket flertalet arbeten med olika omfattning på Västkustbanan. Halland påverkas främst 6–8 oktober, när tågen stoppas mellan Halmstad och Göteborg. Men även under vecka 39 kommer det bli riktigt besvärligt för resande i Skåne.
– Vi är medvetna om att dessa arbeten som Trafikverket utför gör det stökigt för våra resenärer. Men det är viktiga satsningar som görs på Västkustbanan. När dubbelspåren genom Varberg och mellan Ängelholm och Maria i Skåne är klara kommer det bli mycket bättre förutsättningar för tågtrafiken. Även Västlänken kommer ge oss nya möjligheter när den är klar, säger Yasmine Möllerström Henstam kommunikationschef på Hallandstrafiken.
Det som främst påverkar Halland är att Trafikverket den 6–8 oktober utför arbeten både vid Göteborg Central och på sträckan mellan Halmstad och Varberg. Detta kommer att stoppa tågtrafiken mellan Halmstad och Göteborg fredagen den 6 oktober till och med söndagen den 8 oktober. Även sista Öresundståget på torsdagskvällen påverkas, samt Västtågen mellan Varberg–Åsa och Varberg–Veddige.
Fler arbeten:
- Den 25–26 september samt 2–3 oktober, utför Trafikverket ett underhållsarbete kvällstid mellan Göteborg–Laholm. Vissa tåg ställs in och ersätts med buss.
- Under vecka 39 (25 september–1 oktober) kommer det vara mycket besvärligt att resa längre sträckor, särskilt till och från Skåne.

FOTO: Hallandstrafiken
ANNONS:
Fler notiser
Batteritåg på Kinnekulle
Det mesta pekar mot elhybridtåg när Västra Götalandsregionen och Västtrafik ska köpa nya tåg för trafiken på Kinnekullebanan. Men vätgasdrift är definitivt inte uträknad. På kort sikt blir det biodiesel i Itino-tågen.
Här ska nya stationen byggas
Kiruna får om några år en ny station nära stadens nya centrum. Ett nytt spår till stationen dras i ett västligt läge längs Nikkaluoktavägen, enligt Trafikverkets beslut.
Inlandsbanan kan få nytt liv
Genom att återanvända räler och sliprar från Värmlandsbanan kan den övergivna delen av Inlandsbanan mellan Mora och Filipstad rustas upp för godståg och turisttrafik. Det hävdar Lars Yngström och Otto Nilsson.
”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”
Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.