Annons:

Publicerad: 2024-12-17

Större verkstad för 70 miljoner kronor

Tågab har beslutat bygga ut nuvarande verkstäder och huvudkontoret i Kristinehamn för 70 miljoner kronor. Spadarna sättas i marken om några månader, allt skall vara klart om ett år.

Text: Ulf Nyström

Foto: Anders Jansson Tågabs tåg med sågtimmer till Vida i Gripenberg på Södra stambanan 15 augusti 2024.
Tågabs tåg med sågtimmer till Vida i Gripenberg på Södra stambanan 15 augusti 2024. FOTO: Anders Jansson

Annons:

”Det är en ambitiös tidsplan men det är inte omöjligt att klara den”, säger Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).

”Det är vår hittills största satsning.”

Utbyggnad av verkstäderna innebär att tre nya spår byggs under tak i nya byggnader.

”Vi behöver öka kapaciteten för revision av Rc-lok, vi behöver kunna tvätta fler tåg och vi behöver kunna genomföra översyn på inhyrda godsvagnar”, säger Lars Yngström.

Revisioner av Rc-lok

Ett av de tre nya spåren blir 84 meter långt och kommer att användas för tungt underhåll som revisioner er av ellok, i första hand Rc-lok, samt en ny komponentverkstad för underhåll och reparationer av boggier och dieselmotorer.

”Vi är inte övertygade om att det kommer att finns tillräcklig kunskap och kapacitet för att göra revisioner på Rc-lok i Sverige om några år”, säger Lars Yngström.

Tågab har för närvarande 22 Rc- och Rm-lok. Rc- och Rm-lok revideras ungefär var tionde år. En revision tar normalt cirka tre månader.

”Etablerade verkstäder som arbetat mycket med Rc-lok, bland andra Euromaint i Örebro, verkar inte kunna upprätthålla kompetensen för Rc-loken. Det finns snart inte några erfarna felsökare kvar.”

”Dessutom kan Euromaint tvingas att behöva flytta från Örebro och det är osäkert hur man klarar revisioner av Rc-lok under en flytt.”

Nya utbildningar i Kristinehamn

Kristinehamns kommun har nyligen startat en lokförarutbildning som sköts av TCC på uppdrag åt kommunen och kommer att starta en tågteknikerutbildning på gymnasienivå med första intagning av elever hösten 2025.

Lokförarutbildningen hade 300 sökande till 30 platser.

Tågab bygger dessutom ett långt spår för tvätt och avisning av egna och andras motorvagnståg och personvagnar.

”Än så länge har vi endast en utomhustvätt och den är ju bara användbar lite mer än halva året”, säger Lars Yngström.

”Behovet av avisningsmöjligheter är stort i hela landet.”

Tvättspåret blir tillräckligt långt för SJ:s snabbtåg X55, som bland annat används i trafiken mellan Stockholm och Karlstad, och trevagnars Regina-tåg, som bland annat används i regionaltågen Karlstad–Göteborg och regionalt i Värmland.

Snabbare översyner på godsvagnar

Ett tredje spår ska användas för förstärkt översyn och revision av inhyrda godsvagnar.

”När vi i dag skickar vagnar som vi hyr för vår trafik på förstärkt översyn är de borta två-tre månader”, säger Lars Yngström.

”Med egen verkstad kommer vi att klara dessa översyner på två-tre dagar.”

Skiss över nya verkstadsbyggnaden och nya paviljongen för huvudkontoret.
Skiss över nya verkstadsbyggnaden och nya paviljongen för huvudkontoret. 

Förstärkt översyn (FÖ) av godsvagnar görs normalt vart tredje år.

Spåren för lokrevisioner och tvätt byggs på planen framför det tidigare bilgodsmagasinet och spåret för godsvagnsöversyner byggs i anslutning till befintlig godsvagnsverkstad.

Komponenter körs på lastbil

Tågabs nuvarande komponentverkstad ligger norr om bangården i Kristinehamn men saknar spåranslutning vilket innebär omständliga transporter med hjälp av mobilkranar och lastbilar.

Tågabs huvudkontor finns i huvudsak i en äldre tegelbyggnad men viss personal huserar vid före detta ASG-terminalen. Nu samlokaliseras personalen med hjälp av en ny paviljong.

”Vi skickade in kompletterande bygglovshandlingar i går, måndag, och skickar ut förfrågningsunderlag till ett antal byggföretag före nyår”, säger Lars Yngström.

”Vi borde kunna sätta ett antal spadar i jorden i månadsskiftet mars–april och vara klara till Lucia nästa år”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Plus och minus för Inlandsbanan

Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.

Nyhet

ERTMS på en tredjedel av Malmbanan

Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.

Nyhet

Kaos i containertrafiken

All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.

Nyhet

Green Cargo går bättre och sämre

Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.