Annons:

Publicerad: 2025-04-08

Tågab kör trävaror från Valåsen

Tågab kör sedan 2 april två tåg i veckan med sågade trävaror från Moelven i Valåsen till hamnarna i Uddevalla, Göteborg och Varberg i samarbete med Träfraktkontoret.

Text: Ulf Nyström  Foto: Dennis Sättermann

Tågabs Rc2 010, fd ÖBB 1043.010, drog det första tåget från Kristinehamn med sågade trävaror från Moelven Valåsen onsdag 2 april.

”Det är alltid trevligt att få köra mer gods på järnväg”, säger Lars Yngström, vd i Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).

”Det mesta av det här godset har tidigare transporterats med lastbil och en mindre del i Green Cargos vagnslasttrafik.”

Tågab kör till att börja med två tåg i veckan från för Moelven till hamnarna i Uddevalla, Göteborg och Varberg där de sågade trävarorna lastas om till fartyg för vidare transport till England, USA och Egypten.

Tågen består av 16 fyraxliga täckta godsvagnar som hyrs in från Transwaggon och dras av Tågabs Rc2-lok.

Åtta vagnar lastas per dag

”Vi lastar åtta vagnar om dagen vid kaj i Valåsen, fler får inte plats, och drar dem med diesellok via Bofors och Strömtorp till Kristinehamn”, säger Dennis Sättermann, trafikplaneringschef på Tågab.

”Från Kristinehamn kör vi till att börja med två tåg i veckan, onsdagar och fredagar, till en eller två av de tre exporthamnarna. Vart vi kör avgörs av destinationen för de trävarorna som lastats de föregående dagarna.”

”Vi hoppas under hösten kunna utöka trafiken till tre tåg i veckan.”

Option på tågfrakt 2026

Avtalet mellan Moelven, Träfraktkontoret och Tågab gäller under 2025 med option på transporter under 2026.

Man lastar 50–53 ton sågade trävaror i var och en av vagnarna. Det innebär drygt 800 ton trävaror i varje tåg och en tågvikt på cirka 1 100 ton.

Annons:

Medan bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås pågår och kapaciteten begränsas till fyra–fem tåg per riktning och timma kör Tågab från Valåsen till västkusthamnarna via Kil.

Därefter kommer tågen till Göteborg och Varberg troligen att köras via Laxå.

Sällan utnyttjat spår

Banan mellan Strömtorp strax väster om Degerfors vid Värmlandsbanan och Bofors trafikeras regelbundet av Hector Rail som kör träflis till Stockholm Exergi i Värtan men det två kilometer långa spåret mellan Bofors och Moelven i Valåsen har inte utnyttjats regelbundet på många år.

”Det är Trafikverkets spår och det besiktigades innan vi drog igång trafiken så förhoppningsvis håller det”, säger Dennis Sättermann.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Ingen överprövning av Mälartåg

Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.

Nyhet

Green Cargo säljer fler lok

Om Green Cargo inte tar hem några nya stora affärer behöver företaget inte fler lok. Tvärtom kan troligen antalet Rc-lok minskas ytterligare. Men nya uppdrag kräver nya lok och Green Cargo har fortlöpande kontakter med de stora loktillverkarna.

Nyhet

Svåra tider i järnvägsbranschen

Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.

Nyhet

1409 utvecklas

Sträckorder till lokförare, förfinat underlag för eco-drivning och telefonnummer till kundtjänst för tågresenärer. Tydal Systems avslöjade flera nyheter på 1409-dagen i Västerås häromveckan.