Annons:
Tågföretagen kritiserar regeringen
Regeringen struntar i tågbranschen, EU:s rekommendationer och tågtrafikföretagen som försöker överleva i det pressade ekonomiska läget. Det anser branschföreningen Tågföretagen.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Krösatåg med X11 3106 mot Emmaboda och Öresundståget med X31 4395 mot Malmö och Köpenhamn klara för avgång på Kalmar C 21 maj 2021.
Annons:
”Vi är väldigt irriterade”, säger Björn Westerberg, branschchef på Tågföretagen. ”Regeringen lyssnar inte på oss som vet hur reglerna borde utformas.”
Tågföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisation med 70 medlemsföretag med närmare 17 000 medarbetare. Bland medlemmarna finns de flesta av Sveriges tågoperatörer.
20 maj beslöt regeringen att förlänga de hårda restriktionerna för resor med den långväga kollektivtrafiken över sommar3en, till och med 14 augusti.
Oförändrade restriktioner trots kritik
Beslutet innebär att de bestämmelser som infördes i februari och då mötte massiv kritik kvarstår i oförändrat skick.
”Reglerna är fyrkantiga och medför att utrymmet i tågen inte utnyttjas på bästa sätt”, säger Björn Westerberg. ”Det är orimligt att begränsningen av antalet belagda sittplatser ska omfatta även obokade resor och separata kupéer som bokas av personer som tillhör samma sällskap.”
Tågföretagen har tillsammans med Bussföretagen och Transportföretagen i remissvar och i möten med tjänstemän på infrastrukturdepartementet lämnat förslag om hur restriktionerna kan utformas utan att smittorisken ökar.
”Men regeringen har struntat i våra synpunkter och på egen hand utformat regler som är väldigt dåligt anpassade till verkligheten”, säger Björn Westerberg.
”Vi har sedan februari sökt infrastrukturministern men har inte fått något gehör, ens för en dialog.”
Ett Pågatåg i rapsfälten i Kvidinge mellan Klippan och Åstorp i maj 2010.
Ett litet hopp om lyhördhet tändes i våras när infrastruktur-minister Eneroth sa att restriktionerna kan komma att upphävas tidigare om det blir en rejält minskad smittspridning.
Björn Westerberg, branschchef på Tågföretagen
Många tågföretag blöder
Westerberg påpekar att många tågtrafikföretag blöder ekonomiskt, sifforna i kvartalsboksluten är mörkröda.
SJ gjorde förra året en förlust på 1,5 miljarder kronor och resultatet kan bli lika negativt i år.
”Ett litet hopp om lyhördhet tändes i våras när infrastrukturminister Eneroth sa att restriktionerna kan komma att upphävas tidigare om det blir en rejält minskad smittspridning”, säger Westerberg.
Men när smittspridningen och antalet vårdade på intensivvården minskar och dödligheten i covid 19 sjunker väljer regeringen ändå att förlänga reserestriktionerna.
”Vi är förvånade att beskedet från regeringen kommer samtidigt som smittspridningen går ner och vaccinationerna pågår för fullt”, säger Björn Westerberg. ”Det borde göra det möjligt för oss alla att äntligen resa och träffa släkt och vänner.”
Tågföretagen anser att behövs en större flexibilitet i vilka nivåer som tillämpas för begränsningen av beläggningen och att nya bedömningar bör göras fortlöpande.
Inget stöd i Sverige trots uppmaningar från EU
EU har uppmanat medlemsstaterna att stötta järnvägsbranschen och de drabbade tågtrafikföretagen men den svenska regeringen har hittills valt att inte genomföra några stödåtgärder.
”Regeringen borde åtminstone kunna sänka banavgifterna och kompensera Trafikverket för att dess intäkter minskar”, säger Björn Westerberg. ”Men inte ens det har regeringen förmått.”
I stället har regeringen valt att undanta inrikesflyget från reserestriktionerna, där tillåts 100 procents beläggning oavsett nivå på smittspridningen.
”Det är svårbegripligt och drabbar järnvägens konkurrenskraft”, säger Björn Westerberg.
Regeringen utlovade 20 maj att den kommer att göra en ny bedömning 15 juni om regleringen kan upphävas 1 juli, baserat på smittläget och påverkan på sjukvården.
”Det är vårt enda hopp just nu”, säger Björn Westerberg, ”Att regeringen sent omsider undanröjer dagens orimliga reserestriktioner.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Totalstopp på Malmbanan
Strax före klockan 17 söndag 17 december spårade tio–tolv vagnar i LKAB:s malmtåg 9914 ur i Vassijaure. Vagnarna med drygt 1 000 ton järnmalm slog sönder snögalleriet och orsakade stora skador på spåret.
Nya bromsar risk på vintern
För att minska bullret från bromsande godståg i Tyskland tvingas godstågsbolag i nästan hela Europa byta bromsblock på många godsvagnar. Resultatet kan bli fler tågolyckor i Sverige och Finland.
Enhetlig trafikledning
Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland. Systemet gör det möjligt att införa det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan om två år. Nu har de åtta trafikledningscentralerna i Sverige samma system.
Flixtrains första vagnar till Sverige
De 15 första vagnarna som Flixtrain ska använda i tågen mellan Göteborg och Stockholm anlände till Göteborg på onsdagen. Trafiken kommer troligen igång 6 maj och biljetterna släppts om ett par veckor.