Annons:
I sommar ska spårvagnarna rulla
Först i sommar, ett halvår efter invigningen, kan spårvagnstrafiken i Lund komma att fungera som planerat. Hjulsvarven i Hässleholm kan inom kort användas för att svarva spårvagnshjul.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Vagn 05 står redo för avgång på Clemenstorget i Lund den 5 mars 2021.
Annons:
”Det rullar på”, säger Saman Tondnevis på Skånetrafiken, chef för affärsområde Buss och därmed också för ansvarig för spårvagnstrafiken i Lund.
De senaste månaderna har två av sju spårvagnar använts i trafiken i Lund och det har möjliggjort avgångar var 20:e minut.
En spårvagn används för utbildning av förare och en spårvagn väntar på sina boggier, de befinner sig på tågverkstaden i Hässleholm för kalibrering av hjulsvarven.
Tre vagnar ännu inte övertagna
De tre resterande vagnarna som kom från Spanien till Lund i höstas har ännu inte övertagits av Skånetrafiken.
Spårvagnstrafiken i Lund inleddes 13 december förra året. I början av februari ställdes trafiken in sedan flera spårvagnar drabbats av hjulplattor, skador på hjulens löpbanor som orsakats av att hjulen låst sig i samband med inbromsning eller inte börjar rulla vid start.
Efter några dagar kunde en spårvagn sättas i trafik. I en månad kördes gles trafik med avgångar var 40:e minut med den enda spårvagnen.
Sedan början av mars finns två vagnar i trafik och nu går det en spårvagn var 20:e minut i var riktning mellan Lund C och ESS via Universitetssjukhuset och Solbjer.
Fördubblad spårvagnstrafik i Lund
Spårvagnstrafiken i Lund har fördubblats de senast veckorna. Nu är två vagnar av sju i trafik, Åsa-Hanna och Inferno. Skånetrafiken tror på normal trafik i vår.
Ingen svarv och inga reserver i Lund
Programvarufel för fastbromsningsskydden, ingen hjulsvarv och inga reservboggier. Det är orsakerna till fiaskot för spårvagnstrafiken i Lund. Inget tyder på normal trafik på flera månader.
Jag hoppas att vi inom två veckor ska vara klara med de justeringar som krävs och att vi därefter regelmässigt kan använda svarven för att åtgärda spårvagnshjul som av någon orsak drabbats av hjulplattor.
Saman Tondnevis, Skånetrafiken, chef för affärsområde Buss
Tre boggier har transporteras på lastbil till Oslo där hjulen svarvats. Just nu pågår kalibrering av hjulsvarven på tågverkstaden i Kärråkra i Hässleholm för att den ska kunna användas för att svarva spårvagnshjul.
”Jag hoppas att vi inom två veckor ska vara klara med de justeringar som krävs och att vi därefter regelmässigt kan använda svarven för att åtgärda spårvagnshjul som av någon orsak drabbats av hjulplattor”, säger Saman Tondnevis.
Dummyboggi till Lund
Under våren har det spanska företaget CAF, som byggt de sju spårvagnarna till Lund, levererat en ”dummyboggi” till Lund, en boggi som vagnarna kan ställas på medan ordinarie boggier skickas till verkstad för svarvning eller andra åtgärder.
Tondnevis hoppas att förhandlingarna mellan Skånetrafiken och CAF som övertagande av de tre resterande spårvagnarna kan slutföras under våren och att samtliga vagnar kan användas i ordinarie trafik från och med försommaren.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
SJ och TiB avslutar avtal i förtid
SJ och Tåg i Bergslagen har kommit överens om att avsluta avtalet om tågtrafiken i Bergslagen tre år i förtid, i december 2023. Orsaken är stora förluster för SJ under coronapandemin.
BLS Rail växer i väst
Vid årsskiftet tog BLS Rail över dragningen av Båramopendeln mellan Vaggeryd och Göteborg Skandiahamnen och godstågsdragningen för DVVJ mellan Billingsfors och Mellerud.
Risk för totalt tågstopp
All tågtrafik i Sverige kan komma att stoppas 11 december. Tågföretagen anser att Trafikverket inte visat att det nya planeringssystemet MPK är tillräckligt säkert.
Staten har ansvaret för spelplanen
Vad är statens ansvar för spelplanen. Jag tycker att det är märkligt att staten abdikerat i järnvägsbranschen. Varför har vi så många olika organisationer som ska samverka utan tydlighet? Det undrar Jonas Friberg, ordförande Resenärerna.