Annons:

Publicerad: 2024-09-21

Tågplan 2025 fastställd

I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.

Flera stora banarbeten ska samsas med många tåg nästa år – Trafikverkets tågplan för 2025 fastställd. FOTO: Trafikverket/Kentaroo Tryman.

I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med allt fler ansökningar om att köra tåg. De inplanerade upprustningsåtgärderna är nödvändiga för en mer tillförlitlig järnväg, men kommer att innebära påverkan på trafiken under tiden de genomförs. Ett av de större är upprustningsåtgärder på Malmbanan, ett annat det omfattande elkraftsanläggningsbytet på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås.

“Vi påbörjar arbetena på Västra stambanan i januari. Det handlar om en nödvändig och efterlängtad upprustning av en av våra viktigaste tågsträckor. På sikt kommer det att ge en mer tillförlitlig trafik, men under tiden vi rustar upp anläggningen innebär det att trafiken påverkas”, säger Jon Sundh, avdelningschef järnvägssystem, Trafikverket. 

Samarbete och dialog med järnvägsbranschen

När det handlar om Västra stambanan och att upprätthålla kapaciteten på sträckan så är det en angelägenhet för hela branschen. Trafikverket har i tågplanearbetet och genom nätverket Västra Stambanerådet samarbetat med järnvägsföretagen och andra aktörer, inför starten av upprustningsarbetena. Under tågplanearbetet har bland annat har olika trafiklösningar tagits fram, som ska underlätta för resenärer och godstransporter när kapaciteten minskar. En stor del av godstrafiken är planerad till de timmar på dygnet då det går färre persontåg.

“Jämfört med normal trafik kommer mer än 70 procent av persontågen att gå på Västra stambanan under våren. En siffra som är ett resultat av vårt samarbete inom järnvägsbranschen, mycket handlar om att tillsammans skapa förutsättningar för att så bra som möjligt hantera utmaningen med att kombinera stora nödvändiga banarbeten med en stor efterfrågan på att köra person- och godstrafik”, avslutar Jon Sundh.

Malmbanan en pulsåder

Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och en pulsåder för att både transporter och resor ska fungera i norra Sverige. Ett av de större arbetena på Malmbanan nästa år sker på sträckan Gällivare–Råtsi där spåret är slitet och behöver bytas ut. Spårbytet påbörjades 2024 när sträckan Gällivare–Håmojåkk färdigställdes och fortsätter under 2025 med sträckan Håmojåkk–Råtsi.

En del i arbetet med att förbättra Malmbanan är att vi nu satsar på ett helt nytt signalsystem. Malmbanan är en av de första banorna där det nya signalsystemet ERTMS installeras. ERTMS är framtidens signalsystem, det kommer att öka kapaciteten och robustheten för Malmbanan.

Bakgrund tågplanen

Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafik och banarbeten på järnvägsspåren, den så kallade tågplanen. Tågplanen tas fram för ett helt år och innehåller tidtabeller för både persontåg och godståg samt tidplan för banarbeten. De nya tidtabellerna börjar gälla från och med den 15 december till och med 13 december 2025. 

LÄS MER OM tågplaneprocessen.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Samtliga 620-lok till Sverige

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance tar över samtliga 620-lok från SBB Cargo, enligt en preliminär uppgörelse. De första 15 loken levereras troligen till Sverige under 2026.

SBB använde ofta 620-loken i koppling med 420-lok på Gotthardsbanan innan nya Gotthard Basistunnel stod klar. 620 064 och 420 347 med kombitåg vid Gurtnellen i oktober 2016.
Notis

Höjning av miljökompensation för godstransporter på järnväg

Regeringen meddelade idag måndag att de i höstbudgeten kommer att föreslå att miljökompensationen för godstransporter på järnväg höjs till 885 miljoner kronor per år 2026–2030. Det är en ökning med drygt 300 miljoner kronor per år, och kan förhoppningsvis bidra till att stimulera utvecklingen av intermodala transporter.

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Nyhet

Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas

Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.

Nyhet

Tågen kan rulla på måndag

Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.

Nyhet

Inlandsbanan livlina för godset

Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.

Nyhet

Godstågen tar Inlandsbanan

Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.

Nyhet

Tågstoppet kan bli långvarigt

I bästa fall kan tågtrafiken på Ådalsbanan återupptas klockan 15 på onsdagen. Men Trafikverket ville på måndagen inte ge några officiella besked om tidpunkten för återupptagen tågtrafik. Norska Onrail satsar på Inlandsbanan.