Upprustningen av Västra stambanan mellan Alingsås och Göteborg
Under åren 2025–2027 utför Trafikverket stora underhålls- och investeringsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det kommer fortsatt gå att resa, men arbetena kommer att innebära kapacitetsbegränsningar och förändrade resmönster.

Trafikverket kommer att utföra stora underhålls- och investeringsåtgärder på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås under perioden 2025–2027, med start 4 januari 2025. KARTA: Trafikverket
Trafikverket kommer att utföra stora underhålls- och investeringsåtgärder på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås under perioden 2025–2027, med start 4 januari 2025.
Det kommer fortsatt gå att resa, även om arbetena kommer att innebära förändrade resmönster, flytt av gods och resenärer från järnväg till andra trafikslag, omledning av tågtrafik till andra banor och kapacitetsbegränsningar. Detta i form av etappvis enkelspårsdrift, helgavstängningar och en totalavstängning av trafiken på banan under åtta veckor sommaren 2026.
Helt nödvändigt projekt
“Det är ett omfattande och utmanande projekt, men också helt nödvändigt för att säkerställa fortsatt säker och punktlig trafikering av banan”, säger Fredrik Edvardsson, samordnare på Trafikverket för sträckan.
“Vi är medvetna om att det blir en påfrestning för alla som reser och transporterar gods på sträckan under tiden som projektet pågår. För att störa persontågstrafiken i så liten utsträckning som möjligt har vi tillsammans med de operatörer som trafikerar sträckan tagit fram en tågplan som prioriterar persontåg under rusningstrafik och godstrafiken prioriteras på tider när resandet är mindre.”
Stort underhållsbehov
“Vi utför dessa åtgärder dels för att öka kapaciteten, dels för att anläggningen är gammal och ett stort underhållsbehov föreligger. Vi har nu möjligheten att utföra en stor rad åtgärder samtidigt på sträckan och på så vis utnyttja de planerade trafikavbrotten på bästa sätt”, säger Fredrik Edvardsson.
De tre senaste artiklarna om upprustningen av Västra stambanan
Upprustningen av Västra stambanan påbörjad
Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.
Bygg bort Sveriges värsta flaskhals
Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.
Isen stoppade tågen
Drygt 70 tåg mellan Stockholm och Göteborg ställdes på hela eller delar av sträckan när kontaktledningarna på Västra stambanan genom Tiveden täcktes av is på årets två första dagar. Men det finns botemedel och metoder för att klara is och frost.
Annons:
Trafikverket byter bland annat elkraftsanläggningen i sin helhet på hela sträckan, allt ifrån frundament och stolpar till själva kontaktledningen. Detta arbete kräver att det ena av de två spåren är avstängt för trafik, på totalt fem etapper mellan Göteborg och Alingsås.
Utöver denna etappvisa enkelspårsdrift kommer järnvägen att behöva stängas av i sin helhet under vissa helger. Normalt sker dessa avstängningar mellan klockan 22.00 fredag kväll och klockan 14.00 söndag eftermiddag, allså under 40 timmar. Detta för att påverka arbetspendling, både regionalt och nationellt, så lite som möjligt.
Under 2025 handlar det om sju helger på våren mellan Göteborg och Partille och nio helger på hösten mellan Göteborg och Alingsås.
Flera olika trafiklösningar
För att minimera påverkan på persontågs- och godstågstrafiken har bland annat olika trafiklösningar tagits fram, som ska underlätta såväl resande som godstransporter när kapaciteten minskar.
En stor del av godstrafiken är planerad till de timmar på dygnet då det går färre persontåg. Detta i kombination med ersättningsbussar samt till viss del trafikering av andra järnvägssträckor in och ut från Göteborg kommer att möjliggöra framkomlighet, även om antalet avgångar totalt sett blir färre under perioden.
Den ökade trafikeringen på omledningsbanor i andra delar av regionen kommer att skapa nya trafikmönster under ett par år framöver. Trafikverket lägger därför stor vikt vid proaktiv information till dem som påverkas av förändringarna.
Annons:

Den ökade trafikeringen på omledningsbanor i andra delar av regionen kommer att skapa nya trafikmönster under ett par år framöver. KARTA: Trafikverket
Alla artiklar om upprustningen av Västra stambanan
Isen stoppade tågen
Drygt 70 tåg mellan Stockholm och Göteborg ställdes på hela eller delar av sträckan när kontaktledningarna på Västra stambanan genom Tiveden täcktes av is på årets två första dagar. Men det finns botemedel och metoder för att klara is och frost.
VR tappar tio procent
VR kommer att kunna köra 90 procent av dagens tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, åtminstone under första året med kontaktledningsbyte mellan Olskroken och Alingsås.
Bygg bort Sveriges värsta flaskhals
Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.
Liten nytta med trådbyteståg
Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.
Nytt tåg sätter fundamenten
Med start i augusti nästa år byts kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Med ett nytt fundamentsättningståg kan bytet ske snabbare än med den metod som används på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.
Nygammal bro har nått Vänersborg
Om tre månader ska tågen åter börja rulla över Trollhätte kanal i Vänersborg. Under lördagen transporterades klaffbron på pråm från Göteborg till Vänersborg på Göta älv.
Lång väntan för godstågen
De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Hector Rail kör flis till Örebro
Hector Rail kör sedan ett par veckor bränsleflis från Södra i Värö och SCA i Töva till kraftvärmeverket i Örebro. Det blir minst 47 tåg med närmare 160 000 kubikmeter flis under eldningssäsongen.
Tre svåra år för tågresenärerna
Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.
Upprustningen av Västra stambanan påbörjad
Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.
Många nyheter i nya tågplanen
Natten till söndag är det nyår på Sveriges järnvägar. Den gamla tågplanen åker ut, den nya kommer in när T25 ersätter T24. Den nya tågplanen innehåller såväl indragen som utökad och övertagen trafik.
Pendlarna drabbas hårdast
Pendeltågstrafiken drabbas hårdast när kontaktledningen bytas mellan Olskroken och Alingsås med start i januari 2025. Två av tre pendeltågs ställs in i högtrafik.
Fler spännande ämnen att utforska
Nu invigs spårvägen i Lund
På lördag invigs spårvägen i Lund. Fem av sju vagnar är levererade men trafiken blir lite glesare än planerat den första tiden. Redan under provkörningarna inträffade den första olyckan sedan en cyklist kört mot rött ljus.
Inga X2000-tåg till Köpenhamn
SJ har beslutat ställa in trafiken med X2000 mellan Malmö och Köpenhamn till mitten av december i år. Orsaken är brist på fungerande snabbtåg.
Batteritåg på Kinnekulle
Det mesta pekar mot elhybridtåg när Västra Götalandsregionen och Västtrafik ska köpa nya tåg för trafiken på Kinnekullebanan. Men vätgasdrift är definitivt inte uträknad. På kort sikt blir det biodiesel i Itino-tågen.