Annons:
Temporärt avtal för Connecting Stockholm
Trafikförvaltningen i Region Stockholm har ingått ett temporärt avtal med Connecting Stockholm AB för att driva huvudstadens tunnelbana från och med den 2 november 2025. Detta på grund av den långdragna juridiska tvisten om det nya tunnelbaneavtalet E40.
Text: Peter Johnsson

FOTO: SL
I januari 2024 tilldelades Connecting Stockholm avtalet E40 av trafiknämnden i Stockholm, med ambitionen att starta trafiken i maj 2025. Dock ifrågasatte Keolis Alstom tilldelningen och begärde överprövning i förvaltningsrätten, som avslog deras begäran i september.
Keolis Alstom valde att gå vidare till kammarrätten, som i slutet av september fattade beslut om att avtalet inte får undertecknas förrän ett slutligt domslut har meddelats.
Samtidigt löper det nuvarande avtalet E17 med MTR Tunnelbanan AB ut den 1 november 2025 och kan inte förlängas. För att undvika ett eventuellt trafikstopp valde Trafikförvaltningen därför att, med stöd av artikel 5.5 i EU:s kollektivtrafikförordning, ge sin förvaltningschef i uppdrag att teckna ett temporärt avtal med Connecting Stockholm.
“Om inte tunnelbanan rullar blir det kaos i kollektivtrafiken i Stockholm”, säger David Lagneholm, chef för Trafikförvaltningen och vd för AB SL i ett pressmeddelande.
“Eftersom vi inte vet hur länge överprövningsprocessen kan komma att pågå behöver vi redan nu teckna ett temporärt avtal. Detta för att en ny trafikutövare ska hinna göra alla förberedelser för att ta över trafiken i november 2025.”
Annons:
Connecting Stockholm är ett svenskt aktiebolag som ägs av Go-Ahead Group och ComfortDelGro, två internationella bolag med omfattande erfarenhet av kollektivtrafik.
Matt Kinane, vd för Connecting Stockholm, ser fram emot uppdraget.
“Vi är glada över förtroendet och ser fram emot att fortsätta leverera den höga standard som resenärerna förväntar sig, i nära samarbete med Trafikförvaltningen och tillsammans med medarbetarna”, säger han i ett pressmeddelande.
Avtalet mellan Trafikförvaltningen och Connecting Stockholm har i grunden samma innehåll och ekonomiska villkor som det kommande E40-avtalet, men det temporära avtalet kan som längst sträcka sig två år efter trafikstart.
David Lagneholm passar även på att tacka den nuvarande operatören, MTR Tunnelbanan, för deras arbete sedan 2009.
“Vi vill tacka MTR för att de sedan 2009 drivit tunnelbanan i Stockholm med extremt hög punktlighet och kvalitet och nu lämnar över en väl fungerande verksamhet till den nya operatören”, säger han.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.