Annons:
Temporärt avtal för Connecting Stockholm
Trafikförvaltningen i Region Stockholm har ingått ett temporärt avtal med Connecting Stockholm AB för att driva huvudstadens tunnelbana från och med den 2 november 2025. Detta på grund av den långdragna juridiska tvisten om det nya tunnelbaneavtalet E40.
Text: Peter Johnsson

FOTO: SL
I januari 2024 tilldelades Connecting Stockholm avtalet E40 av trafiknämnden i Stockholm, med ambitionen att starta trafiken i maj 2025. Dock ifrågasatte Keolis Alstom tilldelningen och begärde överprövning i förvaltningsrätten, som avslog deras begäran i september.
Keolis Alstom valde att gå vidare till kammarrätten, som i slutet av september fattade beslut om att avtalet inte får undertecknas förrän ett slutligt domslut har meddelats.
Samtidigt löper det nuvarande avtalet E17 med MTR Tunnelbanan AB ut den 1 november 2025 och kan inte förlängas. För att undvika ett eventuellt trafikstopp valde Trafikförvaltningen därför att, med stöd av artikel 5.5 i EU:s kollektivtrafikförordning, ge sin förvaltningschef i uppdrag att teckna ett temporärt avtal med Connecting Stockholm.
“Om inte tunnelbanan rullar blir det kaos i kollektivtrafiken i Stockholm”, säger David Lagneholm, chef för Trafikförvaltningen och vd för AB SL i ett pressmeddelande.
“Eftersom vi inte vet hur länge överprövningsprocessen kan komma att pågå behöver vi redan nu teckna ett temporärt avtal. Detta för att en ny trafikutövare ska hinna göra alla förberedelser för att ta över trafiken i november 2025.”
Annons:
Connecting Stockholm är ett svenskt aktiebolag som ägs av Go-Ahead Group och ComfortDelGro, två internationella bolag med omfattande erfarenhet av kollektivtrafik.
Matt Kinane, vd för Connecting Stockholm, ser fram emot uppdraget.
“Vi är glada över förtroendet och ser fram emot att fortsätta leverera den höga standard som resenärerna förväntar sig, i nära samarbete med Trafikförvaltningen och tillsammans med medarbetarna”, säger han i ett pressmeddelande.
Avtalet mellan Trafikförvaltningen och Connecting Stockholm har i grunden samma innehåll och ekonomiska villkor som det kommande E40-avtalet, men det temporära avtalet kan som längst sträcka sig två år efter trafikstart.
David Lagneholm passar även på att tacka den nuvarande operatören, MTR Tunnelbanan, för deras arbete sedan 2009.
“Vi vill tacka MTR för att de sedan 2009 drivit tunnelbanan i Stockholm med extremt hög punktlighet och kvalitet och nu lämnar över en väl fungerande verksamhet till den nya operatören”, säger han.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Strulig tågsommar med ljusa stunder
Stora inskränkningar i tågtrafiken på grund av planerade banarbeten och stora störningar på grund av kontaktledningsfel, signalfel och evakuering av tåg. Men för det mesta har tågtrafiken fungerat väl i Sommarsverige 2025.
Ny kommunikationschef hos SJ
SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.
Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter
I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem–sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.
Fortsatt kärvt för Green Cargo
Tack vare den statliga miljökompensationen och en reavinst på 90 miljoner kronor vid försäljningen av lok kan Green Cargo redovisa vinst under årets andra kvartal.