Annons:
Tillfällig bistro halvvägs till Berlin
I oktober ska SJ äntligen kunna sätta in den första av tre restaurangvagnar som nu byggs om för nattågen mellan Stockholm och Berlin. I väntan denna kompletterar SJ tågen med en bistrovagn på svenska spår.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

SJ har beslutat sätta in en bistrovagn på sträckan mellan Stockholm och Malmö i nattågen till och från Berlin i väntan på att ombyggnaderna av de tre tyska restaurangvagnarna blir klara. Bild från Åre i 2014.
”Bistron kommer att lyfta produkten”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.
”Äntligen får vi möjlighet att erbjuda våra resenärer servering ombord på tåget.”
De tre bättre begagnade tyska restaurangvagnarna SJ anskaffat för nattågen byggs för närvarande om i Tyskland.
”Vi hoppas och tror att den första kan vara klar för trafik i oktober och då sätter vi in dem i tågen mellan Stockholm och Malmö, ner på kvällen och upp på morgonen”, säger Christer Litzell.
”När alla tre vagnarna är ombyggda kommer vi att låta dem rulla hela vägen mellan Stockholm och Berlin.”
Bistrovagn i väntan på restaurangvagn
I väntan på att den första nygamla restaurangvagnen ska kopplas in i nattågen sätter SJ in en svensk bistrovagn i tågen mellan Stockholm och Malmö från och med 3 juni.
SJ har sex vagnar av den aktuella typen, RB7 med 41 sittplatser, byggda i början på 1980-talet och ombyggda 20130–2014.

Fortsatta problem för Euronight
Sovvagnarnas bromssystem måste uppgraderas, sittvagnarna väntar fortfarande på formellt godkännande och restaurangvagnarna kan i bästa fall sättas i trafik i sommar. Nattågsresenärerna och SJ har fått lära sig den hårda läxan för internationell tågtrafik.
Annons:
Enligt Christer Litzell är många nattåg under högsommaren mellan Stockholm och Berlin redan fullbokade.
”Vi kom igång sent med biljettförsäljningen eftersom vi bytte bokningssystem under våren men sen har det varit ett hårt tryck”, säger han.
De flesta reser till Hamburg
De flesta nattågsresenärerna till Tyskland har Hamburg som destination, fler än de som reser till Berlin.
”Hamburg är ett intressant resmål men väldigt många byter ju tåg i Hamburg för vidare tågresor på kontinenten”, säger Christer Litzell.
För närvarande går nattågen med tre liggvagnar, en sovvagn och en sittvagn. Inom de närmaste dagarna sätter SJ in ytterligare en sovvagn och från början av juni ytterligare en liggvagn i tågen. Till det kommer bistrovagnen på den svenska sträckan från 3 juni.
”Vi hoppas kunna börja använda sittvagnarna som är avsedda för Euronight inom kort”, säger Christer Litzell.
”Men ännu har vi inte fått de nödvändiga tillstånden av danska myndigheter.”
Tågen rullar åter i 160 km/h
Euronight-tågen kan nu åter framföras i 160 km/h på svenska spår sedan man uppgraderat fastbromsningsskydden på sovvagnarna för att undvika hjulskador vid inbromsningar. Under flera månader framfördes tågen med reducerad hastighet i Sverige för att undvika skador på hjulen.
Hastighetsökningen har medfört att tågens punktlighet förbättrats avsevärt även om förseningar fortfarande förekommer.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Lint i trafik från december
Vid tidtabellsskiftet i december kommer två Lint-tåg att sättas i trafik på Fryksdalsbanan. Problemen med Itino-tågen har fortsatt under 2023.
Inga nattåg från Göteborg
SJ ställer in nattågen mellan Göteborg och Umeå vid tidtabellskiftet i december. Nattåget mellan Göteborg och Duved får en nådatid på fyra månader.
Rekordsommar för MTRX
Det blev en rekordsommar för persontrafikbolaget MTRX. Resandet med tågen mellan Stockholm och Göteborg slog det tidigare rekordet från sommaren 2022.
Strid om Öresundstågen
SJ och Öresundståg har hamnat i strid om trafiken med Öresundstågen. SJ hävdar att tågen är i sämre skick än utlovat och Öresundståg tycker att SJ inte sköter trafiken tillräckligt väl och har tecknat ett nödavtal med Transdev.