Annons:
Tillfällig bistro halvvägs till Berlin
I oktober ska SJ äntligen kunna sätta in den första av tre restaurangvagnar som nu byggs om för nattågen mellan Stockholm och Berlin. I väntan denna kompletterar SJ tågen med en bistrovagn på svenska spår.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
SJ har beslutat sätta in en bistrovagn på sträckan mellan Stockholm och Malmö i nattågen till och från Berlin i väntan på att ombyggnaderna av de tre tyska restaurangvagnarna blir klara. Bild från Åre i 2014.
”Bistron kommer att lyfta produkten”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.
”Äntligen får vi möjlighet att erbjuda våra resenärer servering ombord på tåget.”
De tre bättre begagnade tyska restaurangvagnarna SJ anskaffat för nattågen byggs för närvarande om i Tyskland.
”Vi hoppas och tror att den första kan vara klar för trafik i oktober och då sätter vi in dem i tågen mellan Stockholm och Malmö, ner på kvällen och upp på morgonen”, säger Christer Litzell.
”När alla tre vagnarna är ombyggda kommer vi att låta dem rulla hela vägen mellan Stockholm och Berlin.”
Bistrovagn i väntan på restaurangvagn
I väntan på att den första nygamla restaurangvagnen ska kopplas in i nattågen sätter SJ in en svensk bistrovagn i tågen mellan Stockholm och Malmö från och med 3 juni.
SJ har sex vagnar av den aktuella typen, RB7 med 41 sittplatser, byggda i början på 1980-talet och ombyggda 20130–2014.
Fortsatta problem för Euronight
Sovvagnarnas bromssystem måste uppgraderas, sittvagnarna väntar fortfarande på formellt godkännande och restaurangvagnarna kan i bästa fall sättas i trafik i sommar. Nattågsresenärerna och SJ har fått lära sig den hårda läxan för internationell tågtrafik.
Annons:
Enligt Christer Litzell är många nattåg under högsommaren mellan Stockholm och Berlin redan fullbokade.
”Vi kom igång sent med biljettförsäljningen eftersom vi bytte bokningssystem under våren men sen har det varit ett hårt tryck”, säger han.
De flesta reser till Hamburg
De flesta nattågsresenärerna till Tyskland har Hamburg som destination, fler än de som reser till Berlin.
”Hamburg är ett intressant resmål men väldigt många byter ju tåg i Hamburg för vidare tågresor på kontinenten”, säger Christer Litzell.
För närvarande går nattågen med tre liggvagnar, en sovvagn och en sittvagn. Inom de närmaste dagarna sätter SJ in ytterligare en sovvagn och från början av juni ytterligare en liggvagn i tågen. Till det kommer bistrovagnen på den svenska sträckan från 3 juni.
”Vi hoppas kunna börja använda sittvagnarna som är avsedda för Euronight inom kort”, säger Christer Litzell.
”Men ännu har vi inte fått de nödvändiga tillstånden av danska myndigheter.”
Tågen rullar åter i 160 km/h
Euronight-tågen kan nu åter framföras i 160 km/h på svenska spår sedan man uppgraderat fastbromsningsskydden på sovvagnarna för att undvika hjulskador vid inbromsningar. Under flera månader framfördes tågen med reducerad hastighet i Sverige för att undvika skador på hjulen.
Hastighetsökningen har medfört att tågens punktlighet förbättrats avsevärt även om förseningar fortfarande förekommer.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Tyst minut för dödad lokförare
En lokförare i 65-årsåldern dödades vid kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbilstrailer i Ramseröd öster om Uddevalla för en vecka sedan. I dag, måndag, klockan 12.00 kommer SJ Götalandståg att hålla en tyst minut för lokföraren.
Färre inställda Mälartåg
Antalet inställda tåg har minskat drastiskt sedan Mälardalstrafik drog ner den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december.
Eskilstuna växer med logistiken
Logistikparken i Eskilstuna har på några år vuxit till en av Sveriges största. Coop flyttar hit sin lagercentral om två år och kombiterminalen byggs ut från fyra till sex-sju spår.
SJ rustar nattågen för 300 Mkr
SJ upprustar de flesta av sina sovvagnar och samtliga liggvagnar. Kostnaden beräknas till 250-300 miljoner kronor. Den första ombyggda vagnen ska vara på spåren i början av 2023, den sista hösten 2024.




