Annons:
Träffa Train & Rail på InnoTrans i Berlin
Den 24–27 september är det dags för InnoTrans 2024 i Berlin. Bland årets höjdpunkter hittar vi 220 världspremiärer och 110 fordon på utomhusutställningen. Självklart är Stockholmsmässan på plats och inspireras inför Train & Rail 2025.
Sponsrat innehåll från Train & Rail
FOTO: Stockholmsmässan
För svenska besökare kan Stadlers nya RS ZERO vara särskilt intressant, en motorvagn som använder bränsleceller eller batterier och som möjliggör utsläppsfri drift på mindre järnvägslinjer. Siemens Mobility ställer ut sitt höghastighetståg Velaro som kan vara relevant för Norden och Vossloh visar upp hela sin digitala portfölj under parollen ”Shaping the Future of Rail Infrastructure”.
”Vi är oerhört peppade inför InnoTrans och kommer gå många mil varje dag för att hinna med att se allt och träffa alla”, säger Monika Johannesen Widholm, projektledare för Train & Rail.
Missa inte World Innovation Tours, där du som besökare kan få djupare insikter inom olika teman, till exempel AI-baserade tidtabellsalgoritmer eller bränslecellsdrivna fordon. InnoTrans belyser också jämställdhet inom transportsektorn genom Women in Rail Award 2024, och Railfluencer Festival.
”Jag kommer att vara där tillsammans med min kollega Martin Wiberg hela veckan och vi är aldrig långt borta från våra telefoner. Vi träffar gärna både utställare och vänner. Vi är bara ett samtal bort”, säger Monika Johannesen Widholm.
Train & Rail gick av stapeln för första gången någonsin 25–27 april 2023 på Stockholmsmässan. Då som ett helt nytt koncept som togs fram tillsammans med branschen. Under tre dagar fylldes mässan med föreläsningar, utställare, mingel och intressanta möten.
”Vi hade över 150 utställande företag och varumärken, över 3 000 besökare och positiv respons både från utställare och besökare,” berättar Monika Johannesen Widholm och fortsätter:
”Inför 2025 ser det ännu mer fantastiskt ut. Vi har mer än dubbelt så många bokningar jämfört med samma tid förra gången.”
Kontakta Train & Rail på InnoTrans
Train & Rail är på plats i Berlin hela veckan. Tveka inte att ringa oss för ett kort samtal, en kaffe eller om du vill visa oss något i er monter.
Train & Rail genomfördes av Stockholmsmässan och Swedtrain med stöd av samtliga branschorganisationer inom järnvägsbranschen. Det var en av framgångsfaktorerna tror Anne Geitmann, generalsekreterare på Swedtrain:
”Behovet av ett nytt branschforum var stort med tanke på de enorma satsningar som görs inom järnvägsbranschen. Det märktes också på det gensvar vi fick från både utställare och besökare och det har inte ändrats inför 2025. Tvärtom.”
Samarbetet med branschen har också lett till fler aktiviteter. Både 2023 och 2024 har Train & Rail arrangerat seminarier på Samhällsbyggararenan i Almedalen tillsammans med den svenska järnvägsbranschen.
”När vi summerade resultaten från Almedalen i år, kunde vi inte annat än konstatera att Train & Rail på Samhällsbyggararenan återigen var en succé”, säger Monika Johannesen Widholm.
På det branschgemensamma seminariet uttryckte Järnvägsbranschens samverkansforums (JBS) styrelseordförande Kristoffer Tamsons stora förväntningar på det fortsatta arbetet med färdplanen.
”Vision 2050 har fått oss alla att lyfta blicken och plocka fram vår inre optimist. Järnvägen är ryggraden i transportsystemet, både historiskt och i framtiden. Nu är det tid att gå från ord till handling. Och vi ska inte bara skriva historia tillsammans, vi ska skriva framtid också”, sa han på seminariet.
Över 30 talare passerade på scen, med flera framstående talare som Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket, Andreas Carlson, Sveriges infrastruktur- och bostadsminister och Maria Signal Martebo, vd Alstom Transport Sverige.
”Vi är otroligt glada över samarbetet med Stockholmsmässan. Såväl premiären av mässan och de två event vi arrangerat tillsammans i Almedalen har blivit publiksuccéer. Nu ser vi fram emot Train & Rail nästa år”, säger Anne Geitmann.
FOTO: Stockholmsmässan
Om Train & Rail
-
- Train & Rail är Nordens största mässa för hållbara järnvägstransporter och arrangeras 6–8 maj 2025 på Stockholmsmässan.
- Train & Rail arrangeras av Stockholmsmässan och Swedtrain i samarbete med:
Artikeln är producerad i samarbete med Train & Rail. Detta är inte en redaktionell artikel för Järnvägar.nu.
Kontakta Train & Rail på InnoTrans
Train & Rail är på plats i Berlin hela veckan. Tveka inte att ringa oss för ett kort samtal, en kaffe eller om du vill visa oss något i er monter.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Framtidssäkra dina lokomotiv
Den svenska lokparken är i stort behov av upprustning och modernisering. Nya, moderna lok med HVO i tanken förflyttar den svenska lokparken från dåtid till framtid på nolltid. Med Vossloh Locomotives DE 18 minskar koldioxidutsläppen med mer än 50 procent.
Många möjligheter med hybridlok
Lokuthyrningsbolaget European Loc Pool (ELP) satsar på att öka flottan av EuroDual-lok i Skandinavien. Sedan några år rullar ett antal lok i daglig trafik, främst på de krävande linjerna i Norge. EuroDual tillverkas av Stadler i Valencia. Kanske är det mer än ett nytt lok, vi skulle kunna tala om ett nytt dragkraftskoncept.
Dags att byta ut gammal teknik
Fasa ut dieseltågen. Minimera energiförbrukningen i varje enskild komponent. Men framförallt – förändra upphandlingsmodellerna. Det återstår många steg för att järnvägen ska bli riktigt grön.
Så ska Railway Metrics and Dynamics digitalisera järnvägen
Railway Metrics and Dynamics utvecklar och levererar ett heltäckande system för analys och övervakning av tåg och järnvägsinfrastruktur. Nu förbereder de sig för listning på Spotlight Stock Market.