Annons:
Tre månader till start
Om tre månader tar Vy Tåg över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Trafikverket har beordrat renovering av fuktskadade och avställda vagnar och Vy räds endast coronapandemin.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Vagnar växlas mellan nattågen 71 och 91 på Sundsvall C natten mellan 3 och 4 juni 2020.
Annons:
”Vi ligger i fas med vår planering och känner oss väldigt trygga inför starten 13 december”, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd i Vy Tåg. ”Vi ser inga varningsflaggor.”
Vy Tåg, dotterbolag till statliga norska Vygruppen, vann Trafikverkets upphandling av nattågstrafiken mellan Stockholm och övre Norrland.
SJ som körde tågen till år 2000 och som kört sedan 2008 vann upphandlingen av nattågstrafiken mellan Stockholm och Jämtland och beslöt i våras att fortsätta köra till och från Göteborg och att fortsätta köra nattåg till och från Umeå.
Det innebär att Vy Tåg får konkurrens på trafiken till och från Umeå och att det kunde bli svårt att rekrytera åkande personal för trafiken till och från Övre Norrland. I vanliga fall övertar den vinnande anbudsgivaren huvuddelen av den personal som arbetat för den tidigare.
Vi ligger i fas med vår planering och känner oss väldigt trygga inför starten 13 december. Vi ser inga varningsflaggor.
Dag Lokrantz-Bernitz, vd i Vy Tåg
Inga problem rekrytera personal
Enligt Dag Lokrantz-Bernitz har det inte varit något problem att rekrytera personal till nattågstrafiken.
”Vi tar över nästan all personal från SJ i Luleå och vi har kunnat rekrytera tillräckligt med förare, tågchefer och övrig ombordpersonal i Umeå och Gävle”, säger han.
”Utbildningen är i full gång och jag ser ingen risk att vi skulle sakna personal när vi tar över trafiken 13 december.”
Vy Tåg utredde en förlängning av tågen till och från Karlstad eller Oslo men det blir inget av de tankarna.
”Det pågår så mycket banarbeten på Värmlandsbanan i Sverige och Kongsvingerbanan i Norge att det i praktiken är näst intill omöjligt att köra tåg med vettiga tidtabeller väster om Hallsberg”, säger Lokrantz-Bernitz.
Vy Tåg inledde försäljningen av biljetter till nattågen redan i juni, ett halvår innan trafikstarten.
”Det har varit en stabil efterfrågan på biljetter hela sommaren och nu har trycket ökat”, säger Dag Lokrantz-Bernitz. ”Nu börjar ju bokningarna inför jul- och nyårshelgen sätta fart på allvar.”

Trafikverkets liggvagnar under upprustning på Euromaints verkstad i Malmö oktober 2005.
Vi har ett bra samarbete med Trafikverket och håller på att besiktiga lok och vagnar som vi kommer att använda från 13 december. De vagnar som inte uppfyller kraven kommer att sättas i ordning till dess att vi övertar tågkörningen.
Dag Lokrantz-Bernitz, vd i Vy Tåg
Stora fuktskador i sovvagnar
Under de senaste åren har flera av de sovvagnar som Trafikverket skulle tillhandahålla för nattågstrafiken till och från Övre Norrland varit avställda på grund av omfattande fuktskador.
SJ har använt egna vagnar i tågen och fått ersättning för detta av Trafikverket.
Men inför Vy Tågs övertagande av trafiken har Trafikverket beslutat reparera och renovera de skadade vagnarna.
”Vi har ett bra samarbete med Trafikverket och håller på att besiktiga lok och vagnar som vi kommer att använda från 13 december”, säger Dag Lokrantz-Bernitz. ”De vagnar som inte uppfyller kraven kommer att sättas i ordning till dess att vi övertar tågkörningen.”
Trafikverket hoppas att alla fuktskadade vagnar kan vara åtgärdade innan Vy Tåg tar över trafiken 13 december.
”Det finns vissa utmaningar”, säger John-Åke Halldén, chef för spårfordon på Fordonsresurser vid Trafikverket. ”Ett par av sovvagnarna har omfattande fuktskador och jag har förhoppningen att de kan vara åtgärdade när Vy Tåg tar över trafiken.”
Fler vagnar behöver åtgärdas
Sovvagnarna, WL4 med dusch i alla kupéer, renoveras av Euromaint i Örebro.
Vissa andra vagnar, i första hand sovvagnar WL6, behöver också åtgärdas innan operatörsbytet.
”Vi hoppas kunna leverera alla fordon enligt avtal till Vy Tåg”, säger Halldén. ”Liggvagnar, sittvagnar och lok är i gott skick och restaurangvagnarna byggdes om så sent som 2015-2016 och är i nyskick.”
”Man jobbar för högtryck på verkstäderna och förhoppningsvis är alla åtgärder klara till 13 december.”
Vy Tåg kommer att ha 140 anställda för nattågstrafiken med de två tågparen Stockholm-Luleå och Stockholm-Kiruna-Narvik och ett kompletterande dagtåg mellan Luleå och Narvik.
Det som oroar Dag Lokrantz-Bernitz, hans kollegor i Vy Tåg och hela järnvägsbranschen är de långsiktiga effekterna av coronapandemin.
”Det är svårt att bedöma hur många som kommer att vilja resa med tåg i vinter och under nästa år”, säger Lokrantz-Bernitz. ”Vi är övertygande om att fler kommer att resa allt eftersom tiden går men det är nästintill omöjligt att bedöma hur många som återvänder till tågen det närmaste året.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Fler containrar på järnväg
Andelen containrar som transporteras på järnväg till och från Göteborgs hamn fortsätter att öka och kan i år nå en halv miljon. Tågpendlarna till hamnen kör allt fler turer. Dessutom startar TX Logistik ett nytt kombitåg mellan Trelleborg och Eskilstuna.
Ny kontaktledning på norra Bohusbanan
Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen på norra delen av Bohusbanan. Den 75 år gamla anläggningen mellan Uddevalla och Strömstad har tjänat ut. Samtidigt trädsäkras banan.
Trailer på tåg ökar igen
Kombitrafiken på järnväg mellan södra och norra Sverige minskade när Schenker slutade köra trailrar på tåg i höstas. Men efter idogt arbete av Sandahls Goods & Parcel och Real Rail är tågfrakterna nästan uppe på de gamla nivåerna.
Green Cargo vill dubbla kombitrafiken
Green Cargo vill fördubbla den intermodala trafiken. De ökade transporterna av containrar och trailar ska integreras med den befintliga vagnslasttrafiken.