Annons:

Publicerad: 2023-12-27

Tre nya lokverkstäder

För en månad sedan invigdes lokverkstaden i Hallsberg. Om drygt ett år ska en ny lokverkstad stå klar i Borlänge. Därefter byggs ny lokverkstäder i Malmö, Göteborg och kanske i Boden. Train Alliance satsar stort.

Text: Ulf Nyström

Den nya lokverkstaden i Hallsberg som Train Alliance levererat på ett 25-årigt hyreskontrakt ligger norr om den tågservicehall med hjulsvarv och en kombinationshall med avisningsanläggning som Train Alliance lät bygga för några år sedan. Närmare järnvägen mellan Hallsberg och Kumla finns Infranords nya verkstad för banarbetsmaskiner. Foto: Train Alliance

Annons:

”Vi vill bygga upp ett nationellt nätverk för underhåll av lok”, säger Joakim Weijmer, vd på Train Alliance.

”Med nätverket kan vi erbjuda lok- och godsvagnsägare underhåll i anslutning till de stora rangerbangårdarna och de viktiga start- och målpunkterna i transportkedjorna. Det ger ett effektivt underhåll

Train Alliance har sedan flera år säkrat mark för att etablera nya verkstäder i Malmö, Hallsberg, Borlänge och Luleå/Boden-området och utreder nu med Göteborgs Hamn och Göteborgs stad lämplig placering för en ny lokverkstad på Hisingen.

”Nya verkstäder i drift inom fem år”

”Vårt mål är att alla de nya verkstäderna ska i drift inom fem år”, säger Joakim Weijmer.

”Det behövs nya verkstäder för moderna lok, de gamla är sällan ändamålsenliga.”

”Nuförtiden behöver vi bygga på höjden för att kunna lyfta ur moduler ur loken, det krävs tio–elva meters takhöjd.”

Etableringen av nätverket startade 2019 när Train Alliance lät bygga en konceptverkstad i Malmö. Verkstaden ligger på mark som arrenderas av Malmö stad och har spåranslutning till Malmö hamn. Verkstaden kostade drygt 60 miljoner kronor och ger hyres- och anläggningsintäkter på drygt sex miljoner kronor per år.

Lokverkstaden i Hallsberg invigdes i november

22 november invigdes den nya lokverkstaden På Rala-området i Hallsberg. Verkstaden hyrs på ett 25-årigt kontrakt av Siemens Mobility som den första svenska servicedepån för Vectron-lok.

Verkstaden är utrustad med digitala verktyg och system som kan utföra förebyggande och avhjälpande underhåll och har kostat 120 miljoner kronor inklusive spåranslutningar.

”Den nya anläggningen ökar vår kapacitet och breddar våra förebyggande och avhjälpande underhållstjänster vilket säkerställer upp till 100 procents tillgänglighet för loken”, sade Kristina Nyquist, vd för Siemens Mobility, i samband med invigningen.

”Vi siktar på att bli en ledande aktör på marknaden för service av moderna lok, och det här är ett viktigt steg i den riktningen.”

Johannes Emmelheinz,vd i Siemens Mobility, och .Kristina Nyqvist, vd i Siemens Sverige har klippt det blågula bandet med hjälp av Jarkko Hohtari och Rikard Tegnevi i samband med invigningen av lokverkstaden i Hallsberg 22 november 2023. Foto: Siemens
193.407 med ett av Green Cargos godståg från Fredricia till Malmö på Köpenhamn H 18 december2023. Green Cargo övertog tågdragningen från DB 10 december i år. Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

Strax söder om den nya lokverkstaden har Train Alliance sedan några år har en tågservicehall med hjulsvarv och en kombinationshall med avisningsanläggning och i närheten finns Infranords nya verkstad för banarbetsmaskiner.

Akiem hyr ny verkstad i Borlänge

För ett par veckor sedan undertecknade Train Alliance och Akiem Technic Germany ett 25-årigt hyresavtal för en lokverkstad på Rågåkern i Borlänge.

Train Alliance kommer att projektera, finansiera och uppföra verkstadsanläggningen som sedan hyrs ut inklusive anslutning till Trafikverkets spår.

Anläggningen kommer att rymma en verkstadsbyggnad om 1 300 kvadratmeter med två spår och plats för fyra lok. Investeringskostnaden beräknas till 76 miljoner kronor.

”Vi börjar bygga i mars när tjälen går ur jorden och verkstaden kommer att stå klar hösten 2024”, säger Joakim Weijmer.

Akiem som hyr ut lok till flera tågtrafikföretag i Sverige sköter för närvarande underhållet på loken i Hallsberg.

Ny verkstad ska byggas i Malmö

Två veckor efter invigningen av lokverkstaden i Hallsberg kom Train Alliance och Siemens Mobility överens om ett så kallat marksäkringsavtal i Malmö. Syftet är att säkra ett markområde åt Siemens för en etablering av en ny lokverkstad.

”Det är området vid Jörgen Kocksgatan där Harrys bilskrot tidigare huserat”, säger Joakim Weijmer.

”Vi får direktanslutning till godsbangården och det blir extra värdefullt när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar 2029 och godstågstrafiken ökar.”

Green Cargo hyr sedan i höstas tio Vectron-lok från Siemens, fem genom Alpha Trains och fem genom Akiem.

Marksäkringsavtalet innebär att Siemens står för en del av kostnaderna för marken innan verkstaden står klar och kan användas.

Lok- och godsvagnsverkstad i Göteborgs hamn

Train Alliance planerar också att bygga en verkstad i anslutning till Göteborgs Hamn för underhåll av lok- och godsvagnar.

”Det blir den sista pusselbiten för ett nationellt nätverk för lok- och godsvagnsunderhåll”, säger Joakim Weijmer.

”Vi har diskuterat tänkbara placeringar på kommunal mark med Göteborgs Hamn och hoppas kunna ta ett beslut om lokalisering under 2024.”

”Vi vill bygga verkstaden i nära anslutning till Skandiahamnen och kombiterminalen Arken.”

Train Alliance är också involverade i utbyggnaden av H2 Green Steel i Svartbyn i Boden.

”Vi tittar på järnvägsanslutningarna till stålverket och behovet av lok- och godsvagnsverkstäder”, säger Joakim Weijmer.

“Vi försöker hitta bäste läget för nya verkstäder, kanske är det i eller kring Boden eller kanske i Luleå.”

Train Alliance har tio anställda och omsatte förra året 265 miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster och skatt blev 117 Mkr.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Försenade tåg till Inlandståg

De två första av de fyra rejält ombyggda motorvagnstågen till Inlandståg har kommit till Sverige, drygt ett år försenade. Men det kan dröja många år innan de kommer i trafik på Inlandsbanan

Nyhet

Oklara besked från regeringen

Regeringen har beslutat gå vidare med planeringen av tre större järnvägsprojekt i östra och södra Sverige. Men det är oklart vad besluten innebär i praktiken.