fbpx

Tre procent fler på Västtrafiks tåg 2019

Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen. I pendeltågen ökade resandet med en procent medan resandet med regiontågen ökade med fem procent.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 6 april 2020

FOTO: KASPER DUDZIK
En av Västtrafiks X61-motorvagnar vid Nol mellan Göteborg och Trollhättan.

Resandet ökade främst på sträckorna Göteborg–Vänersborg och Göteborg–Varberg samt med Alingsåspendeln.

Däremot minskade resandet på linjer där det har varit mycket banarbeten, främst Töreboda–Skövde–Nässjö.

Sammanlagt gjordes 22,0 miljoner tågresor med Västtrafiks kort och biljetter förra året, nära två miljoner resor gjordes på tåg som körs av SJ, MTR Express och Vy.

“Vårt mål är att trefaldiga antalet resor med tåg från 2006 till 2035”, säger Jarl Samuelsson, affärschef på Västtrafik.

Redan om åtta år ska resandet ha ökat till 32 miljoner resor.

För att nå målen behöver kapaciteten förstärkas kraftigt samtidigt som de äldsta tågen måste ersättas.

Västtrafik har beställt 45 nya motorvagnståg av Bombardier Transportation. De ska levereras från hösten 2021 till årsskiftet 2024-2025. Västtrafik har option på ytterligare 55 tåg.

“Vårt mål är att trefaldiga antalet resor med tåg från 2006 till 2035”

 

Jarl Samuelsson, affärschef på Västtrafik.

Fler artiklar

Alla vill köra tyngre tåg

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3000 ton till SCA i Östrand.

read more
Många små steg för godstågen

Många små steg för godstågen

Längre tåg, tyngre tåg, större tåg, bättre signalsäkerhetssystem och automatkoppel. Allt behövs för att göra tågtransporterna mer konkurrenskraftiga. Det anser Oskar Fröidh på KTH.

read more
Snart klart med 750-meterståg

Snart klart med 750-meterståg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.

read more

Vill du läsa fler artiklar?