Annons:

Publicerad: 2021-11-26

Om ett par veckor tar MTR över Mälardalstrafiken. Efter en sommar då trafiken såg ut att haverera vid övertagandet verkar nu MTR få det mesta på plats till 12 december.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

En kväll i juli 2021 passerar en av Mälartågs ER1-motorvagn på bron över Eskilstunaån i Eskilstuna.

Annons:

”Det är otroligt mycket att tänka på och lika mycket att göra men samtidigt är det fantastiskt att ta över ett så stort uppdrag som regionaltågstrafiken i Mälardalen”, säger Frida Ukmar, vd för MTR Mälartåg.

”Jag kan inte lova att allt fungerar helt perfekt de första dagarna men vi jobbar för att allt ska fungera bra.”

MTR vann den upphandling som Mälardalstrafik genomförde förra året.

Upphandling måste göras om

Mälardalstrafiken måste göra om upphandlingen av trafikavtalet för Mälartåg. SJ begärde överprövning hos Förvaltningsrätten som bifallit SJ:s ansökan. MTR kan dock köra tågen från december genom en direkttilldelning.

MTR vann trafiken med Mälartågen

MTR kommer att köra regionaltågen i Mälardalen från december nästa år. Det står klart sedan Mälardalstrafik avgjort upphandlingen av trafiken med Mälartågen. MTR jublar, SJ deppar.

Anbudet från SJ ansågs inte uppfylla de ”materiella minimikraven”.

SJ överklagade beslutet och fick rätt i Förvaltningsrätten, Mälardalstrafik måste göra om upphandlingen.

Mäladalstrafik direktupphandlade dock trafiken av MTR och överklagade dessutom Förvaltningsrättens beslut. Kammarrätten har givit prövningstillstånd men ännu inte avgjort ärendet.

MTR Mälartåg tar över driften av Mälartåg i samband med tågplaneskiftet 12 december men det har inte varit en enkel resa för MTR.

Uppsalapendeln är ett av de trafikupplägg SJ kommer fortsätta i egen regi. En pendel med ett Rc-lok i varje ände anländer till Uppsala C i juli 2021.

SJ behöll de flesta åkstationerna

SJ beslöt att behålla samtliga åkstationer utom Eskilstuna och erbjuda nästan all personal, såväl lokförare som tågvärdar, fortsatt anställning. Det medförde att MTR haft svårt att rekrytera tillräckligt med personal.

Enligt uppgift har endast 13 av cirka 70 lokförare stationerade i Västerås gått över eller beslutat gå över från SJ till MTR.

Relativt få har också bytt arbetsgivare i Stockholm, Hallsberg och Linköping.

De flesta SJ-förarna stationerade i Eskilstuna går dock över till MTR eftersom SJ lägger ner åkstationen där.

Svårigheten att rekrytera personal fick i somras MTR Mälartåg att erbjuda 25 000 kronor till var och en som kunde tipsa om lokförare med erfarenhet av regionaltågen i Mälardalen som var villiga att gå till MTR.

MTR har också på sin webbsida informerat SJ-anställda att möjligheten gå över till MTR.

Trodde de flesta skulle gå över från SJ

”Vi utgick från att majoriteten av den SJ-personal som jobbade med tågen i Mälardalen skulle gå över till oss men så blev det ju inte”, säger Frida Ukmar. ”Men tack vare stenhårt jobb av bland annat vår HR-avdelning har vi lyckats rekrytera de lokförare och tågvärdar vi är i behov av.”

Enligt Frida Ukmar har ”tipspengen” på 25 000 kronor betalats ett antal gånger, hon vet dock inte hur många. En del förare har också gått över från MTR Pendeltågen och MTRX till MTR Mälartåg och får nu utbildning på ER1 och Regina. En stor det av de förare som MTR Mälartåg anställt är nyutexaminerade.

”Jag upplevde att det lossnade när vi skrev kollektivavtal med Seko i september”, säger Frida Ukmar. ”Då blev det lättare att få erfaren personal att gå över till oss från SJ.”

Avtalet mellan MTR Mälartåg och fackförbunden Seko, ST och SRAT innehåller bland annat slopad kvartstid. MTR erbjuder också högre löner än vad SJ generellt gör.

Fyra fordon för förarutbildning

MTR Mälartåg har fått ta över fyra fordon i förtid för att kunna utbilda personal.

Enligt uppgift har dessutom införandet av det nya produktionsplaneringssystemet Rapid vid SJ och det kaos som uppstått, främst med personalplaneringen och främst i Mälardalen, medfört att flera SJ-förare som varit i valet och kvalet beslutat ta steget över till MTR Mälartåg.

MTR Mälartåg kommer att ha 160 lokförare och 170 ombordare vid trafikstarten 12 december.

”Hälften av förarna kommer från SJ och ungefär en tredjedel av ombordarna”, säger Frida Ukmar. ”Vi kommer att ha full bemanning.”

”Men det är mycket arbete kvar så vi jobbar för fullt. ”

Vid trafikstarten förfogar MTR över 53 tvåvåningståg ER1 och nio Regina-tåg X50.

”Det är fina fordon och vi har en bra depå i Gredby i Eskilstuna som sköter fordonen på ett förtjänstfullt sätt”, säger Frida Ukmar.

Avtal om fem linjer i Mälardalen

Avtalet omfattar trafik på fem regionala tåglinjer i Mälardalen:

Örebro-Arboga-Eskilstuna-Strängnäs-Södertälje-Stockholm (-Uppsala).

Hallsberg-Katrineholm-Södertälje-Stockholm

Norrköping-Nyköping-Södertälje-Stockholm

Linköping-Norrköping-Katrineholm-Eskilstuna-Västerås-Sala

Från 12 juni 2022 blir Uppsala -Gävle blir den femte Mälartågslinjen och Uppsala-Sala blir en förlängning av linjen Sala-Västerås-Eskilstuna-Linköping när Upptåget integreras i Mälartågs trafiksystem och MTR tar över trafiken från Transdev.


Ukmar hoppas resenärer märker skillnaden

Frida Ukmar är övertygad om att resenärerna i Mälardalen kommer att uppskatta att MTR tar över trafiken.

”MTR har tolv års erfarenhet av tågtrafik i Stockholmsområdet och sex års erfarenhet av snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Göteborg”, säger hon.

”Vi har alltid haft bra punktlighet och kundnöjdheten är mycket hög. Vi kommer att vara bättre bemannade på tågen än SJ har varit. Resenärerna kommer förhoppningsvis att märka skillnaden när MTR tar över driften.”

SJ fortsätter den kommersiella regionaltågstrafiken på linjerna Stockholm-Uppsala, Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg samt Linköping-Stockholm-Gävle och utökar trafiken på flera av linjerna.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Rekordlångt godståg till Malmö

Natten till lördagen provkördes ett 832 meter långt och 2 403 ton tungt godståg från Maschen söder om Hamburg till Malmö godsbangård. Tre av 39 godsvagnar tillät endast 100 km/h vilket hindrade körning i 120 km/h.

Nyhet

Livsmedel i ståltåg klimatsmart

Det fanns utrymme i det olastade stålämneståget från Borlänge till Luleå. Sedan i höstas transporterar Ica tre lastbilstrailrar med livsmedel varje dag till Luleå. Utsläppen av koldioxid reduceras med 440 ton per år.

Nyhet

Krympt pendeltrafik

Sedan början av december har pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet dragits ner kraftigt. MTR Pendeltåg skyller på lokförarbrist. Lokförarna anser att problemen beror på dålig planering.