Annons:
Två nya förbindelser till Europa
Tyska Kombiverkehr utökar sitt utbud till och från Sverige från och med den 3 januari 2024 med en direkt tågförbindelse till Hallsberg och Rosersberg norr om Stockholm.
Strax därefter erbjuder det Frankfurtbaserade logistikföretaget också en förbindelse för trailers och containers från Malmö hamn via Norrköping till Stockholm och tillbaka. Det i form av en kombination av färja från Lübeck och järnväg från Malmö från och med den 15 januari.
”Med de nya förbindelserna visar vi våra kunder den flexibilitet de behöver när de planerar för sina affärer i Europa. Vi gör det enkelt att boka intermodal transport för en trailer hela vägen från Barcelona till Stockholm, en sträcka på cirka 2 500 kilometer, och samtidigt sparar man mer än fyra ton koldioxidutsläpp”, säger Armin Riedl, vd för Kombiverkehr i ett pressmeddelande.
- Trafiken på sträckan via den fasta förbindelsen kommer att gå i båda riktningarna på måndagar, onsdagar och fredagar. Tågen mellan Malmö och Stockholm och färjetrafiken till och från Lübeck erbjuds likaså tre gånger i veckan i varje riktning: norrut på tisdagar, torsdagar och lördagar, och söderut på måndagar, onsdagar och fredagar.
- Farligt gods får transporteras, med undantag för farligt gods i klasserna 1 och 7.
- Avfall kan också transporteras på de angivna rutterna efter överenskommelse.
- Det finns inga begränsningar när det gäller lastenhetsprofiler, vilket innebär att trailers med en P400-profil också är tillåtna på båda linjerna.
Från Lübeck finns anslutningstrafik till Basel, Duisburg, Hannover, Ludwigshafen, Köln och München. Internationellt kan terminaler i Spanien, Frankrike, Schweiz, Italien, Polen, Slovenien, Tjeckien, Grekland och Turkiet nås via gatewaytjänster.

Frankfurtbaserade Kombiverkehr KG startar 2024 två nya rutter till och från Sverige. Från Lübeck Dänischburg kommer CTL-tjänster till Stockholm och tillbaka att använda den fasta förbindelsen, från Lübeck-Skandinavienkai färja och tåg. Förbindelserna startar den 3 respektive 15 januari. FOTO: DB Skandinavien

Karta över de nya direkta tågförbindelser till Sverige och nationella och internationella förbindelser i Kombiverkehrs större nätverk.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nu rullar de första nyrenoverade X61-tågen in i Göteborg
Västtrafiks 22 tåg av modell X61 får en upprustning i Oslo. I helgen återvänder det tredje tåget. I renoveringen blir tågen blå, får nytt tyg på sätena och tydligare hänvisningar till cykelplatserna.
Eleda förvärvar tre bolag inom järnvägsunderhåll och eldistribution
Eleda har förvärvat Hurtigs Track service, Sunaru och LinjePartner. De tre förvärven stärker Eledas position ytterligare inom järnvägsunderhåll och tjänster inom eldistribution.
Återhämtning för Hector Rail
2024 var ett uselt år, åtminstone ekonomiskt, för Hector Rail både i Sverige och Tyskland. Men 2025 är situationen annorlunda och det ekonomiska utfallet är ”väsentligt bättre”.
Trafikverkets granskning av delprojekt i Västlänken visar på allvarliga brister hos entreprenören
Trafikverket har granskat entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken. Granskningen visar på systematiska brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar enligt Trafikverket.
Storförlust för Hector Rail
Nettoomsättningen minskade marginellt men förlusterna ökade kraftigt. Hector Rail har ekonomiska problem i både i Sverige och i Tyskland.
Mälardalstrafik utökar med depåkapacitet i Hagalund
För att möta framtidens resande med växande fordonsflotta och underhållsbehov adderar Mälardalstrafik verkstadskapacitet i Hagalunds depå. Avtalet med Jernhusen är en del av satsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen, där 13 nya dubbeldäckartåg är på väg in i flottan och befintliga fordon går in i större planerat underhåll för att hålla långsiktigt.
BLS Rail i rekonstruktion
BLS Rail som bedriver godstågstrafik och uthyrning av lok har stora ekonomiska problem. Bolaget har nyligen beviljats företagsrekonstruktion av Alingsås tingsrätt.
Ny kommunikationschef hos SJ
SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.
Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn
I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.
Gods från tåg till lastbil efter höjda banavgifter
I höst beslutar ScandFibre Logistics (SFL) vilket eller vilka företag som får utföra transporterna av papper och förpackningsmaterial under de kommande fem åren. Avtalen är värda fem–sex miljarder kronor men risken är stor att många transporter förs över från tåg till lastbil.