Annons:
Väte Rail i ny skepnad
Väte Rail har inlett trafik mellan Bohus och Varberg sedan Green Cargo valt att lägga ner transporterna till och från Nouryon i Bohus. Alla diesellok tankas nu med miljödiesel och ett av de inhyrda Traxx-loken har strajpats om.
Text: Ulf Nyström
Väte Rail har låtit strajpa om ett av Traxx-loken som företaget hyr av Nordic Re-Finance. Loket används i godstågen mellan Göteborg och Ånge som en gång i veckan körs till och avgår från Haparanda.
Annons:
”Vi kör tre dagar i veckan mellan Bohus och Varberg via Göteborg Kville”, säger Björn Sandberg, vd i Väte Rail.
”I Göteborg Kville växlar vi ur vagnarna som ska norrut.”
Väte Rail började för två år sedan, 18 januari 2023, köra råvaror och produkter för Nouryon mellan Bohus och Ånge via Sundsvall. Av- och tillkoppling av vagnar sker i Kvarntorp och Sundsvall.
Sedan tidtabellskiftet i december kör Väte Rail också kemiprodukter från Bohus till Varberg varifrån tankcontainrar körs på lastbil till Värö bruk.
Hyr diesellok av Svensk Tågkraft
Väte Rail hyr ett TMY-lok från Svensk Tågkraft (STT) för tågen mellan Bohus och Varberg.
Väte Rail har dessutom tagit över växlingsarbetet för Green Cargo i Ånge och Alby.
I somras inleddes kombitågstrafik mellan Haparanda och Göteborg på uppdrag av finska Nurminen Logistics.
Trafiken från Haparanda har stabiliserats
Trafiken var synnerligen oregelbunden under sommaren men i hösten har det körts fler tåg.
”Det har tillkommit ett par större kunder och vi har kört ett tåg i veckan de senaste månaderna”, säger Björn Sandberg.
Tågen till och från Haparanda kopplas samman med tågen mellan Göteborg och Ånge i Sundsvall.
Väte Rail hyr tre Traxx-lok för trafiken mellan Göteborg och Ånge respektive Haparanda, två från Nordic Re-Finance och ett från Railpool.
Traxx-lok i ny skepnad
Ett av loken som hyrs från Nordic Re-Finance har nyligen strajpats i orange och blått för Väte Rail.
”Vi ville synas när vi nu satsar mer på tågtrafik”, säger Björn Sandberg.
”Kanske chocka lite.”
Väte Rail kör dessutom godståg mellan Sävenäs och Munkedal via Uddevalla fem dagar i veckan på uppdrag av Green Cargo. För trafiken används Green Cargos Rc4- och T44-lok.
20 nya vätgaslok till Väte
Väte Rail byter ut hela sin lokpark mot 20 nya SM 42 vätgaslok från den polska loktillverkaren Pesa. Det första loket levereras till Väte inom två år och sedan ska alla lok vara på plats till 2030.
Väte Trafik hyr tre nya lok för växlingen för SSAB i Borlänge och Oxelösund. Loken med beteckningen SM42-Dg6 är tillverkade av Fablok i Polen.
Under många år sysslade Väte Rail enbart åt växling av tåg, företagsnamnet är en förkortning av Växling och Terminaltjänst.
Numera växlar Väte Rail såväl godståg som persontåg och sköter terminalhantering på många orter, bland annat i Trelleborg, Malmö, Örtofta, Landskrona, Göteborg, Uddevalla, Årsta, Fors, Iggesund, Sundsvall, Ånge, Alby och Haparanda.
Tre dotterbolag i koncernen
Väte Rail är numera dotterbolag till Prouisum Holding och har Väte Trafik och Väte Teknik som systerbolag.
Systerföretaget Väte Trafik över vid årsskiftet växlingen för SSAB i Oxelösund och Borlänge från Green Cargo. Väte Trafik hyr tre lok med beteckningen SM42-Dg6 tillverkade av Fablok i Chrzanów i Polen och inköpta av det svenska företaget Hankavik för växlingstjänsten.
Från årsskiftet använder Väte Rail och Väte Trafik HVO100, miljödiesel, i alla lok som företaget använder för växling och linjetjänst.
Gamla dieselmotorer går bra på miljöbränsle
”Även 50–60 är gamla GM-dieslar fungerar utmärkt med miljödiesel”, säger Björn Sandberg.
”Det är viktigt att skona miljön och minimera påverkan på klimatet med miljödiesel. På lite längre sikt kommer vi att använda lok med vätgasdrift.”
Hankavik har tecknat avtal med Pesa i Polen om leverans av 20 vätgaslok med beteckningen SM42-6Dn fram till år 2030. Det första loket levereras inom två år.
Väte Rail och Väte Trafik kommer att hyra loken av Hankavik.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
15 diesellok till Ungern
Nordic Re-Finance hyr ut 15 tunga diesellok till statliga ungerska MAV. De tre första loken levereras i dagarna och därefter följer ytterligare tre lok i månaden. De fem första av 25 Rc4-lok har nyligen överlämnats från Green Cargo till lokuthyrningsföretaget.
Trafikverket tar över rangeringen
Trafikverket kommer att ta över verksamheten på Sveriges åtta rangerbangårdar. Men det finns många frågetecken och pilotverksamhet kommer troligen inte igång förrän tidigast om två år.
Åter tågtrafik på hela Bohusbanan
På nyårsdagen återupptas tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla efter 21 månaders trafikavbrott. Det tog nästan ett år längre tid än beräknat att renovera de tio tunnlarna. Snart stoppas tågen på övriga delar av Bohusbanan.
Första spadtaget för unik växelfabrik
I går togs det första spadtaget för Vosslohs nya växelfabrik på det som ska bli Överste von Rosens gata 66 i Kumla.
”Det här är den första nya växelfabriken som byggs i Sverige på 120 år, så det är ett otroligt projekt att få vara med om”, sa Jonas Zittra på Vossloh.