Annons:
Vätgaslok till Train & Rail
Det första av 25 vätgaslok som polska Pesa bygger för Väte rail kommer till Sverige om drygt en månad. Loket kommer att visas i anslutning till Train & Rail i Stockholm 6–8 maj.
Text: Ulf Nyström

Det första vätgaskloket som polska Pesa byggt för Hankavik och Väte rail kommer till Sverige i maj och visas bland annat på Årstaterminalen i samband med Train & Rail 6–8 maj.
Annons:
”Med vätgas blir växling och terminaltjänst helt avgasfri”, säger Adrian Lindqvist, vd i lokuthyrningsföretaget Hankavik.
”Det är en viktig del i den gröna omställningen.”
Hankavik har i samarbete med Väte rail för avsikt att beställa 25 vätgaslok från den polska loktillverkaren Pesa.
Väte rail vill ersättas diesel med vätgas
Väte rail vill på sikt byta ut samtliga diesellok som företaget använder vid växling och på godsterminaler.
Det första vätgasloket kommer till Sverige från Polen via tågfärjan till Ystad om en månad och visas på Årstaterminalen i Stockholm under järnvägsmässan Train & Rail 6–8 maj.
Därefter kommer vi att göra en tvåveckors turné i Sverige via Oxelösund, Gävle, Borlänge, Göteborg, Malmö och Trelleborg innan loket körs tillbaka till Ystad för hemtransport med färja till Polen för färdigställande av loket.
Stort intresse för vätgas för landsvägstrafik
”På några års sikt tror jag att vi kommer att ha ett betydande antal vätgasstationer i Sverige”, säger Adrian Lindqvist.
”Det finns ju ett stort intresse för vätgasdrift bland flera buss- och lastbilstillverkare.”
Alstom visade i augusti 2021 upp vätgaståget iLint mellan Östersund och Lit på Inlandsbanan. Motorvagnståget ska i serieutförande klara 1 000 kilometer på en tankning. Men under besöket i Sverige drogs tåget med ellok mellan Tyskland och Östersund.

Vätgas framtiden på Inlandsbanan
Kanske var det framtiden som var synlig mellan Östersund och Lit på Inlandsbanan i veckan. Alstom visade upp iLint som i serieutförande ska klara 1 000 kilometer på en tankning. Men klimatneutrala resor är inte billiga.
Trots många års utvecklingsarbete, omfattande provkörningar och viss kommersiell trafik har vätgastekniken ännu inte fått något genombrott.
Men Adrian Lindqvist är övertygad om att vätgaståg har framtiden för sig.
”Det är ett oöverträffat sätt att köra tåg på icke-elektrifierade banor, i hamnområden, på godsterminaler och i växling på bangårdar”, säger han.
”Det gäller bara att vi får i gång en någorlunda storskalig och grön produktion av vätgas i Sverige med el från sol, vid och vatten. Då blir produktionen och trafiken fossilfri och emissionsfri.”
Loken kan förses med strömavtagare
Vätgasloken från Pesa kan även levereras med strömavtagare och ska kunna köras som konventionella ellok på spår med kontaktledning.

Vätgas lyftes på Innotrans
Är det något som ska lyftas som årets stora snackis på InnoTrans i Berlin så är det vätgasdrivna tåg. Aldrig tidigare har så många gröna nyheter presenterats på samma gång.

SM42-6Dn har två vätgasbränsleceller på 85 kW. Bränslecellsystemet består av två paket med 16 tankar vardera, monterade i en stålram. Totalt rymmer de 32 tankarna 175 kg vätgas.

20 nya vätgaslok till Väte
Väte Rail byter ut hela sin lokpark mot 20 nya SM 42 vätgaslok från den polska loktillverkaren Pesa. Det första loket levereras till Väte inom två år och sedan ska alla lok vara på plats till 2030.
Vätgasloken från Pesa är en moderniserad version av SM42-loken som Pesa tillverkat under flera år.
SM42-6Dn är ett fyraxligt lok med fyra traktionsmotorer på vardera 180 kW och största tillåtna hastighet på 90 km/h. Loket är utrustat med radiostyrning.
Elenergin genereras av två vätgasbränsleceller på 85 kW. Bränslecellsystemet består av två paket med 16 tankar vardera, monterade i en stålram. Totalt rymmer de 32 tankarna 175 kg vätgas. Påfyllningstiden är cirka 30 minuter.
Högkapacitetsbatteri som reserv
Loken är även försedda med ett högkapacitetsbatteri baserat på LTO-teknologi med en total kapacitet på 167 kWh.
”Vi kommer på sikt att skifta ut alla våra gamla lok. Vi har 20 lok i produktionen idag och alla dessa ska bytas ut”, sade Jan G Forslund, delägare och styrelseordförande i Väte Rail, till Järnvägar.nu i höstas
”Vår vision är att vara det grönaste godsbolaget i Sverige och helt koldioxidneutrala till 2030. Det är så här vi klarar det.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
ERTMS på en tredjedel av Malmbanan
Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.
Kaos i containertrafiken
All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.
Green Cargo går bättre och sämre
Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.
Tågtransporter hotas av nedläggning
Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.