Annons:
VR tar över Öresundstågen
VR tar i december nästa år över tågkörningen av och för Öresundståg. Avtalet gäller i fem år och är värt sex miljarder kronor. Med det nya kontraktet växer VR på några år till det nästa största tågtrafikföretaget i Sverige.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Från mitten av december nästa år kommer VR Sverige att köra Öresundstågen. Två X31-motorvagnståg vid Håstad mellan Lund och Eslöv i april 2020.
”VR Sverige hade det billigaste och bästa anbudet”, säger Jarl Samuelsson, vd i Öresundståg AB.
VR Sverige, Vy Tåg och nuvarande operatören Transdev lade anbud på trafiken. SJ som körde Öresundstågen från starten år 2000 till 2011 och 2020-2022 valde att inte lämna något anbud.
Tre år med nödavtal
Transdev har kört tågen på löpande räkning med ett så kallat nödavtal sedan december 2022 sedan SJ och Öresundståg kommit överens om att avsluta dåvarande kontrakt i förtid.
Nödavtalet har gällt i två år och gäller dessutom ett optionsår, sammanlagt tre år, till tidtabellskiftet i december nästa år.
”Det har fungerat väldigt väl med Transdev och trafiken har inte blivit så mycket dyrare som vi kanske räknade med”, säger Jarl Samuelsson.
”Men nu har vi handlat upp trafiken under mer ordnade former och då hade VR Sverige det mest förmånliga erbjudandet.”
Incitamentsavtal
”Det nya avtalet stipulerar bland annat vissa tåglängder, punktlighet, komfort, bra bemötande och hög andel nöjda kunder. Ersättningen till VR utgörs till betydande del av belopp som kopplade till olika incitament.”
”Vi bedömer baserat på VR:s erfarenhet och kompetens inom tågtrafik i Sverige och Finland att VR har goda förutsättningar att bedriva trafiken med hög kvalitet”, säger Jarl Samuelsson.
Transdev tar över från SJ
I morgon tar Transdev över trafiken med Öresundstågen från SJ. Samtidigt tar Skånetrafiken över ansvaret för trafiken över Öresundsbron. De flesta anställda byter arbetsgivare och Transdev har ingen personalbrist.
Annons:
Avtalet mellan Öresundståg och VR kommer att löpa på fem år till tidtabellsskiftet i december 2030.
”Det är ett ganska kort avtal enligt nuvarande måttstock men vi har anpassat längden till leverans av en ny generation fordon och ett nytt avtal med det danska Transportministeriet om trafiken över Öresundsförbindelsen”, säger Jarl Samuelson.
Mantena fortsätter sköta underhållet
VR har valt Mantena för fordonsunderhållet. Mantena var tidigare verkstadsenhet för Norges Statsbaner (NSB) men är nu ett aktiebolag ägt av norska Nærings- og fiskeridepartementet.
Mantena har svarat för underhåll av Öresundstågen sedan i december 2020.
Avtalet mellan Öresundståg och VR Sverige undertecknas först när tiden för avtalsspärren löpt ut i slutet av oktober.
VR Sverige vill inte kommentera övertagandet av tågkörningen för Öresundståg innan avtalsspärren löpt ut eller eventuella överklagande avslagits.
Fjärde vinsten på drygt två år
Men enligt ett pressmeddelande från VR är det kommande avtalet med Öresundståg den fjärde stora tågupphandlingen som VR tilldelats efter att VR i Finland förvärvade Arrivas svenska verksamhet 1 juli 2022 och det innebär att VR nu tar ett första steg in i Danmark.
”Jag är mycket stolt över beskedet” säger Johan Oscarsson, vd för VR Sverige, enligt ett pressmeddelande från VR.
”Vi har lämnat ett konkurrenskraftigt anbud samtidigt som vi kunnat visa hur tågtrafiken kan utvecklas. Om jag ska lyfta fram några delar så är det våra digitala systemstöd, vårt fokus på medarbetarna samt hur vi mäter, följer upp och utvecklar verksamheten.”
”VR har redan idag en stor närvaro i regionen och vi är en populär arbetsgivare. Som operatör för Öresundstågen kommer vi att kunna fortsätta att attrahera medarbetare och därmed kunna omhänderta kompetensförsörjningen. Nöjda kunder får man bara genom att se till att trafiken går enligt tidtabell och att man som kund får ett bra bemötande”, säger Johan Oscarsson.
VR växer snabbt i Sverige
VR Sverige förvärvade Arriva Sverige från tyska Deutsche Bahn 2022 och kör sedan dess Pågatågen i Skåne, Östgötapendeln i Östergötland och lokaltågen i Stockholmsregionen, bland annat på Roslagsbanan, på uppdrag av SL.
VR Sverige kör sedan i december förra året tågen för Tåg i Bergslagen och har vunnit upphandlingarna om tågkörningen för X-Trafik i Gävleborgs län och för Norrtåg i norra halvan av Sverige.
Däremot har VR Sverige förlorat upphandlingen av Östgötapendeln till Transdev som tar över tågkörningen i Östergötland nästa år.
I maj år köpte VR MTRX av MTR och kör nu snabbtågstrafik mellan Stockholm och Göteborg.
Upp och ner och upp för Transdev
Transdev, som av allt att döma förlorar Öresundstågstrafiken till VR Sverige, har nyligen tagit över körningen av Mälartåg för Mälardalstrafik från MTR.
Transdev tar över Östgötapendeln i juni 2025.
Transdev, som äger Snälltåget, har de senaste åren gjort stora förluster i Sverige och vd:n fick med kort varsel lämna företaget i våras.
Fakta om Öresundståg
- Öresundståg är ett gemensamt regionalt tågtrafiksystem i södra Sverige och till Köpenhamn. Bakom Öresundståg står landets sex sydligaste regioner genom Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik, Skånetrafiken och Västtrafik.
- 111 tågsätt av typen X31 används i Öresundstågstrafiken. Varje tågsätt består av tre vagnar med sammanlagt 229 sittplatser. Upp till tre tågsätt kan kopplas samman och kapaciteten blir då 687 sittande passagerare.
- Varje tågsätt kör cirka 255 000 km per år.
- Kontraktsvärdet för perioden uppgår till cirka 1,2 miljarder kronor per år och trafiken sysselsätter 880 medarbetare.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Johan Oscarsson, vd för VR Sverige.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Ju mindre desto bättre
Det gick dåligt för de riktigt stora och bra för de minsta. Green Cargo och Hector Rails moderbolag Magma Rail Holdings var de stora förlorarna bland godstågsbolagen 2023. TX Logistik, Grenland Rail och Railcare T gjorde goda vinster.
Billigare resor när SJ tar över
15 december tar SJ över nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland. Tidtabellerna blir i stort sett oförändrade, priserna lägre och loken fler.
Railcare moderniserar lok för Grenland Rail
Railcare kommer att genomföra en omfattande upprustning av de åtta 1144-loken som Grenland Rail köpt av ÖBB. Det första loket kommer att vara klart för trafik i vår.
Långa godståg blir snabbare
Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.