Annons:
WSP anpassar Luleå bangård
WSP vinner ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.
FOTO: Johan Grahn/WSP
Uppdraget innebär delvis att WSP anpassar Luleå bangård för anslutningen till Norrbotniabanan, den 27 mil nya järnvägssträcka som utvecklas mellan Umeå och Luleå.
Satsningen på den nya sträckan ses anses ha stor betydelse för tillväxten och utvecklingen i regionen och spelar samtidigt en viktig roll för industrisatsningarna i norra Sverige, för såväl godstrafiken som kompetensförsörjningen.
I WSPs uppdrag ingår också att förbereda Luleå C för det planerade dubbelspåret Luleå–Boden och att öka tillgängligheterna för resenärerna på stationen.
“Just det här projektet handlar om mycket mer än Norrbotniabanan. Luleå är en stad i spännande förändring och ett viktigt nav när norra Sverige växer”, säger Åsa Zeinetz, chef för Järnväg på WSP.
“Luleå C är en knutpunkt både för att binda samman industrierna i norr med resten av Sverige och ända ner på kontinenten. Det gäller även förbindelserna med Finland och Norge.”
I projektet tas åtgärder fram för ett byte av det befintliga signalställverket och uppdragstiden löper från 2025 till 2028, med option till ytterligare uppdrag med en löptid fram till 2032.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Växelfabriken invigd i Sala
Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.









