Annons:
WSP anpassar Luleå bangård
WSP vinner ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.
FOTO: Johan Grahn/WSP
Uppdraget innebär delvis att WSP anpassar Luleå bangård för anslutningen till Norrbotniabanan, den 27 mil nya järnvägssträcka som utvecklas mellan Umeå och Luleå.
Satsningen på den nya sträckan ses anses ha stor betydelse för tillväxten och utvecklingen i regionen och spelar samtidigt en viktig roll för industrisatsningarna i norra Sverige, för såväl godstrafiken som kompetensförsörjningen.
I WSPs uppdrag ingår också att förbereda Luleå C för det planerade dubbelspåret Luleå–Boden och att öka tillgängligheterna för resenärerna på stationen.
“Just det här projektet handlar om mycket mer än Norrbotniabanan. Luleå är en stad i spännande förändring och ett viktigt nav när norra Sverige växer”, säger Åsa Zeinetz, chef för Järnväg på WSP.
“Luleå C är en knutpunkt både för att binda samman industrierna i norr med resten av Sverige och ända ner på kontinenten. Det gäller även förbindelserna med Finland och Norge.”
I projektet tas åtgärder fram för ett byte av det befintliga signalställverket och uppdragstiden löper från 2025 till 2028, med option till ytterligare uppdrag med en löptid fram till 2032.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Stort börsras för Train Alliance
Värdet på aktierna i Train Alliance minskade med 60 procent när handeln i bolaget återupptogs på Nasdaq First North Growth Market 22 juni efter ha varit stoppad i nästan fyra månader. Aktierna tappade ytterligare under tisdagen.
Trafikverket hotas av vite på 36 miljoner
Trafikverket har inte kunnat visa att systemet för säkerhetsstyrning fungerar. Därför förelägger Transportstyrelsen nu Trafikverket med vite om totalt 36 miljoner kronor.
Idag avgår VR:s första sommartåg till Halland och Skåne
När semestertiderna nu tar fart är det imorgon nypremiär för VR Snabbtågs sommarlinje mellan Stockholm och Ängelholm. Efter ett uppehåll sedan 2024 återkommer direkttågen till flera av västkustens mest populära sommardestinationer.
Väte Academy får utbildningstillstånd från Transportstyrelsen
Väte Academy har beviljats utbildningstillstånd från Transportstyrelsen. Beslutet innebär att bolaget är godkänt att verka som både utbildningssamordnare och examinator samt att bedriva utbildningsverksamhet i egen regi.
Tågstopp Göteborg–Alingsås åtta veckor
Under åtta veckor i sommar från och med i dag är det trafikstopp på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. De flesta tågresenärerna får byta till eller från buss i Alingsås men SJ kör X2000-tågen via Borås utan byten.
Oförändrat resande med järnväg, spårväg och tunnelbana
Resandet med järnväg, spårväg och tunnelbana låg kvar på i stort sett samma nivå 2025 som året före. Totalt gjordes 727 miljoner resor inom bantrafiken under 2025, visar ny statistik från Trafikanalys.
Infrakraft vinner kontrakt i Öresundsregionen
Infrakraft har tilldelats flera infrastrukturprojekt i Öresundsregionen, entreprenaderna Trelleborgsbanan, Lommabanan, etapp 2 samt nyligen också entreprenaden Oxie där hållplatsen ska byggas om till en enspårsdriftplats som bland annat möjliggör för tågen att vända där. Totalt omfattar de tre projekten en kontraktssumma på över 600 miljoner kronor.
Skåne kraftsamlar för södra Sveriges viktigaste järnvägsprojekt
Nu tar arbetet med järnvägsutbyggnaden mellan Hässleholm och Lund ett viktigt steg framåt. Trafikverket, Region Skåne, berörda kommuner – Lund, Eslöv, Höör, Hässleholm och Malmö samt Länsstyrelsen Skåne har enats om en gemensam samverkansöverenskommelse för programmet – södra Sveriges enskilt viktigaste infrastruktursatsning.
Färre olyckor och dödsfall i bantrafiken under 2025
Totalt 96 personer omkom i bantrafiken under 2025. Det är 16 färre än året innan. Majoriteten av dödsfallen – 80 personer – inträffade i samband med självmord. Av dessa var 63 män och 17 kvinnor. Det visar den officiella statistiken för bantrafikskador från Trafikanalys.
Green Cargo tar över driften av Årsta kombiterminal
Green Cargo tar över driften av Årsta kombiterminal 1 oktober i år. Jernhusen som äger terminalen och Green Cargo har tecknat flerårigt avtal om drift av Årsta kombiterminal. Green Cargo kommer dessutom att sköta växlingen på terminalen.









