Annons:

Publicerad: 2024-10-22

WSP anpassar Luleå bangård

WSP vinner ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.

FOTO: Johan Grahn/WSP

Uppdraget innebär delvis att WSP anpassar Luleå bangård för anslutningen till Norrbotniabanan, den 27 mil nya järnvägssträcka som utvecklas mellan Umeå och Luleå.

Satsningen på den nya sträckan ses anses ha stor betydelse för tillväxten och utvecklingen i regionen och spelar samtidigt en viktig roll för industrisatsningarna i norra Sverige, för såväl godstrafiken som kompetensförsörjningen.

I WSPs uppdrag ingår också att förbereda Luleå C för det planerade dubbelspåret Luleå–Boden och att öka tillgängligheterna för resenärerna på stationen.

“Just det här projektet handlar om mycket mer än Norrbotniabanan. Luleå är en stad i spännande förändring och ett viktigt nav när norra Sverige växer”, säger Åsa Zeinetz, chef för Järnväg på WSP.

“Luleå C är en knutpunkt både för att binda samman industrierna i norr med resten av Sverige och ända ner på kontinenten. Det gäller även förbindelserna med Finland och Norge.”

I projektet tas åtgärder fram för ett byte av det befintliga signalställverket och uppdragstiden löper från 2025 till 2028, med option till ytterligare uppdrag med en löptid fram till 2032.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Mälardalstrafik utökar med depåkapacitet i Hagalund

För att möta framtidens resande med växande fordonsflotta och underhållsbehov adderar Mälardalstrafik verkstadskapacitet i Hagalunds depå. Avtalet med Jernhusen är en del av satsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen, där 13 nya dubbeldäckartåg är på väg in i flottan och befintliga fordon går in i större planerat underhåll för att hålla långsiktigt.

Notis

Ny kommunikationschef hos SJ

SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.

Notis

Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn

I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.

Notis

Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS

För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.