Annons:

Publicerad: 2024-02-02

Ytterligare försening för Malmbanan

Återöppningen av Malmbanan försenas ytterligare fyra dagar. Trafikverkets nya prognos är torsdag 8 februari klockan 15:00.

”Det hårda vädret de senaste dagarna har omöjliggjort allt arbete”, säger Simon Sunna, sektionschef Järnväg Norr på Trafikverket.

”Vindmätaren i Riksgränsen noterade 83 meter per sekund i byvind häromdagen och i vissa skärningar hade vi en och en halv meter snö i morse.”

”Vi har ägnat fredagen åt att ploga och borsta bort snö så vi kommer åt spåret, sliprar och annan utrustning.”

Simon Sunna tror att tågtrafikföretagen har förståelse för att återöppningen av Malmbanan försenas ytterligare.

”Vi kommer alltid att sätta säkerheten för de som jobbar med återställningen i första hand”, säger han.

”När vi väl kan jobba gör alla inblandade sitt yttersta för att vi ska bli klara så fort som möjligt. Nu återstår en del mindre jobb samt tester av järnvägsanläggningen och jag känner mig hoppfull om att tågen ska kunna börja rulla på torsdag även om det verkar bli hårda vindar kommande dagar”, säger Simon Sunna.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn

För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.

Nyhet

Plus och minus för Inlandsbanan

Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.

Nyhet

ERTMS på en tredjedel av Malmbanan

Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.

Nyhet

Kaos i containertrafiken

All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.

Nyhet

Green Cargo går bättre och sämre

Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.

Nyhet

Tågtransporter hotas av nedläggning

Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.

Notis

VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025

VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.

Nyhet

Storsatsning på Malmbanan

Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.

Nyhet

Första DE 18-loket till Sverige

Northrails första DE 18-lok för den svenska marknaden anlände till Trelleborg 12 april och kommer nu att testköras för att godkännas för trafik i Sverige och Norge.