Annons:

Publicerad: 2024-02-02

Ytterligare försening för Malmbanan

Återöppningen av Malmbanan försenas ytterligare fyra dagar. Trafikverkets nya prognos är torsdag 8 februari klockan 15:00.

”Det hårda vädret de senaste dagarna har omöjliggjort allt arbete”, säger Simon Sunna, sektionschef Järnväg Norr på Trafikverket.

”Vindmätaren i Riksgränsen noterade 83 meter per sekund i byvind häromdagen och i vissa skärningar hade vi en och en halv meter snö i morse.”

”Vi har ägnat fredagen åt att ploga och borsta bort snö så vi kommer åt spåret, sliprar och annan utrustning.”

Simon Sunna tror att tågtrafikföretagen har förståelse för att återöppningen av Malmbanan försenas ytterligare.

”Vi kommer alltid att sätta säkerheten för de som jobbar med återställningen i första hand”, säger han.

”När vi väl kan jobba gör alla inblandade sitt yttersta för att vi ska bli klara så fort som möjligt. Nu återstår en del mindre jobb samt tester av järnvägsanläggningen och jag känner mig hoppfull om att tågen ska kunna börja rulla på torsdag även om det verkar bli hårda vindar kommande dagar”, säger Simon Sunna.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Två banor kan anpassas för batteritåg

En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.

Nyhet

BLS ger upp godstågstrafiken

BLS Rail avslutar all godstågstrafik i början av nästa år. Företaget och moderbolaget BLI Holding kommer att ägna sig åt uthyrning av lok genom dotterbolagen BL Rail och Kronlok.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.

Debatt

“Kostnaderna måste ned och kvaliteten upp”

Järnvägen behöver bli 20 procent mer kostnadseffektiv för att ta marknadsandelar från väg. Banavgifterna måste värna industrins konkurrenskraft och Sveriges långa avstånd. Det menar Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.

Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.