Annons:

Publicerad: 2024-04-09

Politiker vill ha bredare sovvagnar

Riksdagen kommer senare i vår att tillkännage för regeringen att den anser att de nya sov- och liggvagnarna som Trafikverket håller på att upphandla bör vara lika breda som dagens vagnar.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Natten till 4 juni 2020 står tåg 71 och 91 på Sundsvall C redo att avgå mot Göteborg respektive Stockholm. SJ körde de upphandlade nattågen till och från Övre Norrland från juni 2008 till december 2020 ock kör fortfarande nattågen mellan Stockholm och Jämtland.

”Vi hoppas att regeringen tar tillkännagivandet på allvar och beordrar Trafikverket att upphandla rymliga vagnar för nattågen”, säger Linus Lakso (MP), ledamot av trafikutskottet.

Upphandling av nya lok och vagnar för nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland har diskuterats i flera år.

De vagnar som nu används i den upphandlade trafiken anskaffades av SJ 1985–1994 och är sålunda 30–39 år gamla.  Loken tillverkades 1982–1983. Lok och vagnar överfördes till Trafikverket några år efter bolagiseringen av SJ 2001.

Trots att vagnarna genomgick en ordentlig upprustning för cirka 15 år sedan börjar de bli slitna och Trafikverket gick förra året ut med en anbudsförfrågan om nya lok och nya nattågsvagnar.

Nya nattåg om fem år

I mars nästa år sänder Trafikverket ut anbudsförfrågan för 16 lok och 99 vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Planen är att ha de nya tågen i trafik 2027–2028.

I den upphandling av nya vagnar och lok som Trafikverket nu genomför specificeras inte vagnarnas dimensioner men Trafikverket förutsätter att de ska kunna användas även på kontinentala järnvägar och därmed måste de bli ett par decimeter smalare än de vagnar som används i dag.

Anbudstiden för lok och vagnar löper ut efter sommaren.

Krav på smala vagnar upprör många

Kravet på smalare vagnar har fått såväl tågresenärer som kommun- och regionalpolitiker i Norrland och riksdagsledamöter att reagera.

I förra veckan röstade majoriteten av ledamöterna i riksdagens trafikutskott på initiativ av Miljöpartiet för att riksdagen ska göra ett tillkännagivande om Trafikverket uppmanas att upphandla bredare nattågsvagnar.

Ledamöterna från Miljöpartiet, Centerpartiet, Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna röstade för förslaget, ledamöterna från regeringspartierna röstade mot.

Riksdagen röstar om förslaget senare i vår.

”Jag förutsätter att riksdagsmajoriteten följer utskottets förslag och beslutar om ett tillkännagivande”, säger Linus Lakso.

Bakom förslaget från Trafikutskottet ligger en oro för försämrad komfort med kortare sängar och smalare korridorer i sov- och liggvagnarna.

”Ingen anledning köpa vagnar för att sälja dem”

”Vagnarna kommer att användas i Sverige och till viss del i Norge och det finns ingen anledning att köpa vagnar för att eventuellt kunna sälja dem för användning i övriga Europa”, säger Linus Lakso.

”Vi måste kunna dra nytta av möjligheten att köra bredare vagnar i Sverige för att kunna erbjuda minst samma längd på sängarna och bredd i korridorerna som dagens vagnar har.”

”Det är viktigt att vi ska kunna behålla dagens nattågsresenärer på tågen och samtidigt kunna locka fler att välja nattågen,”

Linus Lakso, Miljöpartiet.

Annons:

Trafikutskottet kallade tidigare i våras till sig representanter för Trafikverket och tågtrafikföretagen Vy Tåg, som kör de upphandlade nattågen mellan Stockholm och övre Norrland, och SJ, som kör de upphandlade nattågen mellan Stockholm och Jämtland.

”Trafikverkets representanter kunde inte ge något vettigt skäl för att köpa smalare nattågsvagnar för trafiken i Sverige”, säger Linus Lakso.

”Representanterna för Vy Tåg och för SJ var eniga om att smalare vagnar innebär en försämring för resenärerna.”

Linas Lakso och Trafikutskottet anser att Trafikverket måste göra ett omtag i upphandlingen efter uppmaning av regeringen.

Anbudstiden går ut efter sommaren

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, har svårt att bedöma hur ett eventuellt tillkännagivande från riksdagen påverkar den pågående upphandlingen.

”Anbudstiden går ut efter sommaren”, säger han.

”Men det är en funktionsupphandling utan detaljerade krav på vagnarnas utformning. Vi kräver bland annat viss bredd i korridoren, att vagnarna ska kunna gå i trafik ner till 40 minusgrader, att komforten ska nå upp till vissa nivåer och att vagnarna ska kunna användas i internationell trafik i Europa.”

”Hur anbudsgivarna löser de uppgifterna är upp till dem.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Tungt för Vy Tåg i norr

Coronapandemi, höga biljettpriser, få resenärer, brist på lokförare, oerfaren ombordpersonal, stora trafikstörningar med inställda och försenade tåg, oväntad konkurrens och ett lågt anbud som inte täcker kostnaderna.

Nyhet

Ny tågdepå i Nässjö

Nu blir det lite bättre. Om några år blir det mycket bättre. Invigningen av den nya tågdepån i Nässjö är viktigt steg mot fungerande regionaltågstrafik i Småland.

Nyhet

Inlandsbanan fjärrmanövreras

Nu bommas tågklarerarnas expeditioner på Inlandsbanans mötesstationer igen en efter en. Men tågen slutar inte att gå. Tågklarerarna fjärrmanövrerar växlar och signaler från de nya tågledningscentralerna i Sveg, Hoting och Storuman.

Nyhet

Än fungerar MPK

Tack vare ett mycket omfattande manuellt arbete fungerar tågtrafiken i Sverige även under måndagen utan några större störningar. Men frågan är hur länge det intensiva handarbetet kan fortsätta.