fbpx

Trafiken på Inlandsbanan fjärrstyrs

Nu bommas tågklarerarnas expeditioner på Inlandsbanans mötesstationer igen en efter en. Men tågen slutar inte att gå. Tågklarerarna fjärrmanövrerar växlar och signaler från de nya tågledningscentralerna i Sveg, Hoting och Storuman.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 27 maj 2020

FOTO: KASPER DUDZIK
Railcare drar timmertåg med T68 902 på bron över Storstupet mellan Mora och Sveg september 2010. 

”Tack vare fjärrmanövreringen kan vi fyrfaldiga kapaciteten på Inlandsbanan och vi kan bli mer flexibla med trafik och med underhåll”, säger Mats Portinson, Infrastrukturchef och vice vd på Inlandsbanan AB.

”Det är en milstolpe i Inlandsbanans tekniska utveckling.”

13 maj släckte lokaltågklareraren i Arvidsjaur sin expedition för sista gången. Nu är stationen fjärrbevakad från Sveg, drygt 60 mil söderut.

Även stationerna i Orsa, Fågelsjö, Röjan, Svenstavik, Sorsele och Jokkmokk kommer att fjärrmanövreras från de tre tågledningscentralerna i Sveg, Hoting och Storuman.

En stor del av Sveriges järnvägar är fjärrstyrda från någon av Trafikverkets åtta trafikledningscentraler men dessa järnvägar har linjeblockering som ser till att tågen automatiskt får stoppsignal om de riskerar att komma för nära varandra.

Den mänskliga faktorn

Men Inlandsbanan har ingen linjeblockering; trafiksäkerheten bygger helt den mänskliga faktorn i form av tågklarerare som utbyter information om tågens gång med varandra per telefon.

För att kunna fjärrstyra stationerna har Inlandsbanan AB anskaffat trafikledningssystemet Cactus TMS. SL använder samma system i tunnelbanan men Inlandsbanan blir den första järnvägen i Sverige med detta system.

”Vi började bygga och modernisera stationer och ställverk redan 2015”, säger Mats Portinson.
”2017 upphandlade vi fjärrmanöversystemet som levereras av Cactus Rail och nu driftsätter vi successivt fjärrmanövreringen.”

Eftersom fjärrmanövrering av flera mötesstationer som ligger i följd på banan kan skapa problem med säkerheten har arbetet med Transportstyrelsens godkännande varit omfattande.

Men tillståndet från Transportstyrelsen var klart i god tid till inkopplingen av den första stationen, Arvidsjaur.

”Vi har haft skuggdrift i nio månader där vi sett att fjärrmanövreringen fungerat klanderfritt när vi haft tågklarerare på plats som övervakat manövrarna”, säger Portinson.

Införandet av fjärrmanövreringen av driftplatser där det ofta förekommer tågmöten innebär förutom kapacitetsökningen även bättre arbetsmiljö för tågklarerarna.

FOTO: INLANDSBANAN
Signalingenjör Jörgen Jonsson testar det nya fjärrmanövreringssystemet på tågledningscentralen i Hoting.

Många och långa resor

Den lokala tågklareringen har inneburit många och långa resor för att bemanna driftplatser och hantera tågmöten.

Ombyggnaderna av de lokala ställverken, inläggning av elektriska växlar och anskaffningen av fjärrstyrningssystemet har hittills kostat 150 miljoner kronor och är den största investeringen på många år för Inlandsbanan AB.

Mats Portinson räknar med att den fortsatta utbyggnaden av systemet kommer att kosta ytterligare cirka 100 Mkr.

”Vi sparar visserligen en del kostnader för resor och traktamenten men den stora vinsten är möjligheten att kraftigt utöka trafiken, att utföra banarbeten med större flexibilitet och den bättre arbetsmiljön för tågklarerarna”, säger han.

Tågklarerarna på Inlandsbanan genomgår nu utbildning i fjärrmanövreringen och de kommer kunna fjärrmanövrera de sex olika ställverken från Sveg, Hoting eller Storuman.

Tyngre räler på önskelistan

För att öka kapaciteten på banan ytterligare behöver gamla, klena räler bytas mot nya, tyngre.

”Vi har 32 mil med räler som väger 34 kg per meter”, säger Portinson. ”Om vi skall kunna köra tyngre tåg utan dagens hastighetsnedsättning måste de bytas mot 50 kg- eller 60 kg-räler.”

”Men då handlar det åter om stora belopp. Vi hoppas och tror att staten kommer att satsa på en rejäl modernisering av banan.”

Inlandsbanan AB, som ägs av de 19 kommunerna längs banan, kommer under hösten och vintern att genomföra provtransporter av kalk från Kallholsfors öster om Orsa till Gällivare.

För närvarande pågår ombyggnad av fyra av de fem motorvagnar av modellen Alstom Lint 41 som dotterföretaget Inlandståg köpt bättre begagnade från Nederländerna. Motorvagnarna ska successivt sättas i trafik från i höst.

De gamla Y1:orna, Fiat-motorvagnarna byggda 1979-1980, har för flera år sedan passerat bäst före-datum.

På grund av coronapandemin och Folkhälsomyndighetens rekommendationer har premiären för sommarens persontrafik skjutits upp från 15 juni till 6 juli.

”Det är en milstolpe i Inlandsbanans tekniska utveckling.”

 

Mats Portinson, Infrastrukturchef och vice vd på Inlandsbanan AB.

Fler artiklar

Mindre miljöpåverkan får kosta

Mindre miljöpåverkan får kosta

Tåget ska vara det överlägset bästa alternativet för miljö och klimat. Det är ledstjärnan för Inlandståg som för tillfället bedriver en blygsam trafik på Inlandsbanan och angränsande banor. Men nu är äntligen det första Lint-tåget i Sverige.

read more

Vill du läsa fler artiklar?