Annons:

Publicerad: 2025-01-02

15 diesellok till Ungern

Nordic Re-Finance hyr ut 15 tunga diesellok till statliga ungerska MAV. De tre första loken levereras i dagarna och därefter följer ytterligare tre lok i månaden. De fem första av 25 Rc4-lok har nyligen överlämnats från Green Cargo till lokuthyrningsföretaget.

Text: Ulf Nyström  Foto: Antonio Daban

Nordic Re-Finance hyr ut 15 TME-lok till statliga ungerska MAV under åtta år.

”Vi hyr ut de 15 dieselloken under åtta år”, säger Mikael Zagerholm, teknisk chef på Nordic Re-Finance.

”Alla målas om i svart, blått och vitt för MAV.”

De 21 meter långa TME-loken väger 114 ton, har en startdragkraft på 390 kN och största tillåtna hastighet på 160 km/h.

Nordic Re-Finance köpte för tre år sedan 32 lok från statliga DSB. Övriga lok är uthyrda till företag i Norge, Danmark och Polen.

Lång väntan på besked

Nordic Re-Finance har tecknat avtal med federala schweiziska SBB om köp av godstågslok 620 (fd Re 6/6). Men för att affären ska genomföras krävs att Europeiska unionens järnvägsbyrå ERA ger Nordic Re-Finance tillåtelse att installera det svenska tågsäkerhetssystemet ATC i loken.

Första 620-loket på svenskt spår

620 052 anlände till Sverige på onsdagskvällen. Under fredagen drogs loket till Jönköping i väntan på beslut om ATC-installation. Om några månader kan ett av de starkaste loken i Europa vara i trafik i Sverige.

Annons:

Green Cargo säljer 55 lok

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance köper 25 Rc4-lok och 25 V5-lok av Green Cargo. Loken levereras under det närmaste halvåret. Köpeskillingen är inte officiell men uppgår troligen till drygt 200 miljoner kronor. Dessutom köper Grenland Rail fem Rc4-lok.

”Vi har väntat på tillstånd i snart ett år”, säger Mikael Zagerholm.

”Det är inte skäligt att ett så enkelt beslut ska behöva ta så oerhört lång tid att expediera.”

Om ERA beviljar tillstånd kommer Nordic Re-Finance troligen att köpa 17 lok av SBB Cargo för användning i Sverige och Norge. Men det finns en option på samtliga 89 620-lok.

Fem Rc4-lok från Green Cargo

Nordic Re-Finance fick i mitten av december de fem första av de 25 Rc4-lok som företaget köper av Green Cargo.

”Loken är i ganska bra skick och Green cargo har underhållit dem väl”, säger Mikael Zagerholm.

”De hyrs ut till ett antal kunder så snart vi tagit bort Green Cargos logotyper. Under våren kommer vi att foliera om dem i våra färger.”

Folieringen av ett Rc-lok tar, enligt Zagerholm, fem dagar för tre personer.

Resterande 20 Rc4-lok kommer att överföras till Nordic Re-Finance före 1 juni i år.

Nordic Re-Finance har också kört 25 mindre diesellok av typen V5 från Green Cargo.

Dec första har levererats från Green Cargo.

”Det är flera lok som verkar ha stått avställda i väntan på översyn 3 (Ö3) så vi för börja med att se till att de får översyn på någon lokverkstad”, säger Mikael Zagerholm.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Isen stoppade tågen

Drygt 70 tåg mellan Stockholm och Göteborg ställdes på hela eller delar av sträckan när kontaktledningarna på Västra stambanan genom Tiveden täcktes av is på årets två första dagar. Men det finns botemedel och metoder för att klara is och frost.

När det bildats is eller frost på kontaktledningen försämras elöverföringen från ledningen till strömavtagarna och det bildas ljusbågar som kan förstöra både kolslitskenan och kontaktledningen. DBAG-loket 151.169 med koltåg i Kissing, strax utanför Augsburg, i januari 2019.
Nyhet

Väte Rail i ny skepnad

Väte Rail har inlett trafik mellan Bohus och Varberg sedan Green Cargo valt att lägga ner transporterna till och från Nouryon i Bohus. Alla diesellok tankas nu med miljödiesel och ett av de inhyrda Traxx-loken har strajpats om.

Nyhet

Trafikverket tar över rangeringen

Trafikverket kommer att ta över verksamheten på Sveriges åtta rangerbangårdar. Men det finns många frågetecken och pilotverksamhet kommer troligen inte igång förrän tidigast om två år.

Nyhet

Åter tågtrafik på hela Bohusbanan

På nyårsdagen återupptas tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla efter 21 månaders trafikavbrott. Det tog nästan ett år längre tid än beräknat att renovera de tio tunnlarna. Snart stoppas tågen på övriga delar av Bohusbanan.

De 40 kilometerna mellan Stenungsund och Uddevalla har fått ny kontaktledningsanläggning med nya fundament, nya stolpar, nya utliggare, ny kontaktledning och ny bärlina samtidigt som sugtransformatorerna ersatts av autotransformatorer som ger mindre spänningsfall och högre överföringskapacitet.