fbpx

Publicerad 2020-03-23

2021 får Västtrafik nya tåg

Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik. Västtrafik beslöt 2018 att köpa 45 tåg av Bombardier Transportation. Leveranserna startar hösten 2021 och ska pågå till årsskiftet 2024-2025. Västtrafik har option på ytterligare 55 tåg.

TEXT: Ulf Nyström | FOTO: Kasper Dudzik

Västtrafik och Bombardier har tilldelats The Good Design Awards 2019 för de nya motorvagnstågen.

Det skulle innebära 130 000 tågresor per dygn om 15 år.

För att nå målen behöver kapaciteten förstärkas kraftigt samtidigt som de äldsta tågen måste ersättas.

De nya tågen blir 80 meter långa och får vardera tre vagnar; två motorvagnar med fasta sittplatser och en mellanvagn med två salonger med fasta sittplatser och en låggolvssektion med flexutrymme för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar, handikappanpassade toaletter och fällsitsar.

Vagnskorgarna tillverkas i Kina men fordonen slutmonteras och provkörs i Tyskland.

Varje tågsätt ska rymma 270 sittande passagerare i 3+2-sittning och de ska till att börja med kunna köras 200 km/h men kan uppgraderas till 250 km/h.

 “Vi anstränger oss för att få stolar, bord och annan inredning av god kvalitet”, säger Jarl Samuelsson.

“Detaljerna är viktiga om våra resenärer ska tycka om de nya tågen.”

Tågen får dubblerade funktioner för ökad driftsäkerhet, bland annat när det gäller kompressorer och strömavtagare, och de får trycktröga korgar som minskar obehaget vid passage genom tunnlar.

Tågen ska tåla 40 minusgrader och kraftig snörök.

Arbetet ledde till att Västtrafik och Bombardier tilldelats The Good Design Awards 2019.

“Det känns bra att våra ansträngningar uppmärksammas på detta sätt”, säger Jarl Samuelsson.

“Tågen kommer att bli bekväma och driftsäkra, de blir ett riktigt lyft för våra tågresenärer.”

The Good Design Awards är en av de äldsta och mest prestigefyllda tävlingarna inom design och innovation. Tågen till Västtrafik vann i gruppen ”Transport”.

Kostnaden för de 45 tågen blir cirka 4,2 miljarder kronor.

Västtrafik står som beställare av tågen medan Västra Götalandsregionen svarar för finansieringen.

Det är ännu oklart på vilka linjer Västtrafik kommer att använda tågen.

“De nya tågen är i grunden regionaltåg men de ska kunna användas även som pendeltåg, säger Samuelsson.

Troligen sätts de nya tågen i första hand in på sträckorna Göteborg–Skövde och Göteborg–Tvåstad där fartresurserna bäst kommer till sin rätt.

De 45 nya tågen ska öka kapaciteten och göra det möjligt för Västtrafik att ställa av de äldsta fordonen. För närvarande hyr Västtrafik dessutom tio X61-tågsätt av Skånetrafiken som enligt gällande avtal ska återlämnas i år.

“Vi kommer att förlänga avtalet med Skånetrafiken. Vi räknar med att börja återlämna tågen 2023 när vi fått drygt hälften av de nya tågen”, säger Jarl Samuelsson.

Västtrafik kommer att skrota eller sälja de allra äldsta pendeltågen, de elva pendeltågen som levererades under andra halvan av 1980-talet för trafiken mellan Göteborg och Alingsås som inleddes 1986.

“När alla de 45 beställda tågen levererats kan vi ställa av de tio tågsätten som byggdes 1992–1993 i samband med starten för Kungsbackapendeln”, säger Jarl Samuelsson.

Västtrafik X12- och X14-tåg moderniseras för närvarande hos Alstom i Motala, tio var i slutet av februari ombyggda. Samtliga 18 tågsätt ska vara klara i höst. Tågen kommer att vara i trafik i ytterligare cirka tio år.

Tågen används främst i regionaltågen på Älvsborgsbanan Uddevalla–Herrljunga–Borås och Viskadalsbanan Borås–Varberg men också i en del tåg på Bohusbanan samt mellan Göteborg och Borås.

“På sikt vill vi endast ha två typer av eltåg, de nya tågen och pendeltågen från Alstom som vi anskaffade för några år sedan”, säger Jarl Samuelsson.

”Vårt mål är att trefaldiga antalet resor med tåg från 2006 till 2035, säger Jarl Samuelsson, affärschef på Västtrafik.” 

 

Jarl Samuelsson, affärschef på Västtrafik.

Det skulle innebära 130 000 tågresor per dygn om 15 år.

För att nå målen behöver kapaciteten förstärkas kraftigt samtidigt som de äldsta tågen måste ersättas.

De nya tågen blir 80 meter långa och får vardera tre vagnar; två motorvagnar med fasta sittplatser och en mellanvagn med två salonger med fasta sittplatser och en låggolvssektion med flexutrymme för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar, handikappanpassade toaletter och fällsitsar.

Vagnskorgarna tillverkas i Kina men fordonen slutmonteras och provkörs i Tyskland.

Varje tågsätt ska rymma 270 sittande passagerare i 3+2-sittning och de ska till att börja med kunna köras 200 km/h men kan uppgraderas till 250 km/h.

 “Vi anstränger oss för att få stolar, bord och annan inredning av god kvalitet”, säger Jarl Samuelsson.

“Detaljerna är viktiga om våra resenärer ska tycka om de nya tågen.”

Tågen får dubblerade funktioner för ökad driftsäkerhet, bland annat när det gäller kompressorer och strömavtagare, och de får trycktröga korgar som minskar obehaget vid passage genom tunnlar.

Tågen ska tåla 40 minusgrader och kraftig snörök.

Arbetet ledde till att Västtrafik och Bombardier tilldelats The Good Design Awards 2019.

“Det känns bra att våra ansträngningar uppmärksammas på detta sätt”, säger Jarl Samuelsson.

“Tågen kommer att bli bekväma och driftsäkra, de blir ett riktigt lyft för våra tågresenärer.”

The Good Design Awards är en av de äldsta och mest prestigefyllda tävlingarna inom design och innovation. Tågen till Västtrafik vann i gruppen ”Transport”.

Kostnaden för de 45 tågen blir cirka 4,2 miljarder kronor.

Västtrafik står som beställare av tågen medan Västra Götalandsregionen svarar för finansieringen.

Det är ännu oklart på vilka linjer Västtrafik kommer att använda tågen.

“De nya tågen är i grunden regionaltåg men de ska kunna användas även som pendeltåg, säger Samuelsson.

Troligen sätts de nya tågen i första hand in på sträckorna Göteborg–Skövde och Göteborg–Tvåstad där fartresurserna bäst kommer till sin rätt.

De 45 nya tågen ska öka kapaciteten och göra det möjligt för Västtrafik att ställa av de äldsta fordonen. För närvarande hyr Västtrafik dessutom tio X61-tågsätt av Skånetrafiken som enligt gällande avtal ska återlämnas i år.

“Vi kommer att förlänga avtalet med Skånetrafiken. Vi räknar med att börja återlämna tågen 2023 när vi fått drygt hälften av de nya tågen”, säger Jarl Samuelsson.

Västtrafik kommer att skrota eller sälja de allra äldsta pendeltågen, de elva pendeltågen som levererades under andra halvan av 1980-talet för trafiken mellan Göteborg och Alingsås som inleddes 1986.

“När alla de 45 beställda tågen levererats kan vi ställa av de tio tågsätten som byggdes 1992–1993 i samband med starten för Kungsbackapendeln”, säger Jarl Samuelsson.

Västtrafik X12- och X14-tåg moderniseras för närvarande hos Alstom i Motala, tio var i slutet av februari ombyggda. Samtliga 18 tågsätt ska vara klara i höst. Tågen kommer att vara i trafik i ytterligare cirka tio år.

Tågen används främst i regionaltågen på Älvsborgsbanan Uddevalla–Herrljunga–Borås och Viskadalsbanan Borås–Varberg men också i en del tåg på Bohusbanan samt mellan Göteborg och Borås.

“På sikt vill vi endast ha två typer av eltåg, de nya tågen och pendeltågen från Alstom som vi anskaffade för några år sedan”, säger Jarl Samuelsson.

Fler artiklar

Vill du läsa fler artiklar?