Annons:
Bättre tågtrafik om ett år
Alla lovade bot och bättring efter sommarens kaos på järnvägarna när företrädare för järnvägsbranschen var kallade till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men förbättringarna dröjer.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Sommaren 2022 har inneburit många prövningar för tågresenärerna. I juli 2021 möttes två X2000-tåg i Linköping.
Annons:
Jag har ställt tydliga krav på Trafikverket, SJ och de andra tågföretagen att skyndsamt lösa de utmaningar vi har sett under de senaste månaderna. Jag tror att vi kommer se en förbättring under hösten. Jag har varit tydlig med att regeringen kommer följa upp det här.
Tomas Eneroth, Infrastrukturminister
De sena beskeden om banarbeten och nödvändiga omledningar av tågen, ett antal stora störningar av tågtrafiken och lokförarbristen med många inställda tåg har lett till en ovanlig rörig sommar för tågresenärerna.
De många rubrikerna i tidningarna och skriverierna på sociala medier fick infrastrukturminister Tomas Eneroth att kalla till sig ett antal aktörer i järnvägsbranschen till ett möte på infrastrukturdepartementet fredag 19 augusti.
Bland andra deltog Roberto Maiorana, generaldirektör i Trafikverket, Monica Lingegård, vd i SJ, Ted Söderholm, vd i Green Cargo och ordförande i Tågföretagens styrelse, Claes Scheibe, vd i Hector Rail, Henrik Dahlin, vd i MTR Nordic, och företrädare för Transportstyrelsen och Svensk Kollektivtrafik.
Infrastrukturministern ställer krav
Infrastrukturministern ville veta vad de har gjort och vad de tänker göra för att tågtrafiken ska fungera bättre än vad den har gjort hittills i år.
”Jag har ställt tydliga krav på Trafikverket, SJ och de andra tågföretagen att skyndsamt lösa de utmaningar vi har sett under de senaste månaderna” sade Tomas Eneroth efter mötet.
”Jag tror att vi kommer se en förbättring under hösten. Jag har varit tydlig med att regeringen kommer följa upp det här.”
Trafikverket är skyldigt att ge besked till tågtrafikföretagen om banarbeten och omledningar av tågtrafiken minst 18 veckor i förväg. Men under våren och sommaren har beskeden kommit endast några veckor innan omledningarna inletts och tågtrafikföretagen har inte kunnat sälja biljetter till mängder av tåg förrän ett par veckor innan de ska köras.
”Situationen något bättre”
”Situationen har blivit något bättre och just nu har vi en framförhållning på fyra-sju veckor i vår leverans till tågbolagen”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
”Men vi har förståelse för den irritation tågoperatörerna känner och de problem som resenärerna drabbas av.”
I samband med övergången till Tågplan 23 andra veckoslutet i december ska det nya och mer digitaliserade systemet för arbetet med tågplanen, Marknadsanpassad planering av kapacitet (MPK), tas i bruk.
”Det är inte hela lösningen men det kommer att effektivisera planeringen och förbättra framförhållningen”, säger Bengt Olsson.
”Men som med alla nya system kan det uppstå barnsjukdomar.”
”Medan vi utbildar dem som ska arbeta med det nya systemet finns inte tillräckligt med personal för att klara omplaneringen av tågplanerna i samband med planerade och akuta banarbeten.”
SJ har ställt in 30 tåg om dagen
SJ har under sommaren tvingats ställa in 30 avgångar dagligen och kommer fortsatt att ha begränsad tillgång på lokförare ett år framåt. Utbildningen av lokförare i Hagalund inleds inom kort och intresset har varit stort.
”Vi har i sommar köpt ut semester från medarbetare som i stället får semester i höst så vi kommer inte ha tillräckligt med förare de närmaste månaderna”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.
”Lokförarbristen kommer inte att vara botad förrän om ett år.”
Enligt Tobbe Lundell fungerar det nya personalplaneringsverktyget, som implementerades i november förra året, nu ”hyfsat väl”.
”Vi har en del pilotprojekt på olika åkstationer som vi successivt utvärderar. Just nu får de flesta lokförarna sitt arbetsschema med två månaders framförhållning.”
Föreläggande mot Trafikverket
Transportstyrelsen har tröttnat på Trafikverkets oförmåga att leverera körplaner till tågtrafikföretagen i tid och ger Trafikverket ett föreläggande.
Sena tågplaner det stora problemet
Men enligt SJ är det stora problemet Trafikverkets planeringssvårigheter.
”Vi har oerhört svårt att planera vår trafik, våra fordonsomlopp och våra personalturer när vi inte får reda på hur tågen kan köras mer än några veckor i förväg”, säger Tobbe Lundell. ”Vi kan inte sälja biljetter till tåg som kan bli omledda eller riskerar att ställas in och det är bekymmersamt för våra kunder.”
Enligt Trafikverket har man nu fyra-sju veckors framförhållning men Snälltåget uppger att man saknar besked om tåglägen om tre veckor och SJ uppger att det är osäkerhet om vissa tåg kan köras om två veckor.
Transportstyrelsen, som har tillsyn över Trafikverket, har förelagt Trafikverket att komma till rätta med sina problem till årsskiftet. Annars väntar ett nytt föreläggande som då är förenat med ett hot om vite.
Tomas Eneroth ser det som en viktig signal till Trafikverket.
”De har att leva upp till det här och jag är nog övertygad om att de till varje pris vill undvika både nya förelägganden och viten om det nu skulle bli aktuellt, säger han till DN.
91 procent av tågen i tid i juli
Trots de stora problemen med tågtrafiken i sommar var 91,1 procent av tågen i tid eller högst fem minuter sena i juli. Det var första gången på fem månader som över 90 procent av tågen var i tid. Men endast tre av fyra fjärrtåg nådde sin slutstation i tid.
- Av 6 227 körda fjärrtåg kom 75,4 procent fram i tid eller högst fem minuter sent. 104 fjärrtåg inställdes med mindre än 24 timmars varsel.
- Av 29 173 körda regionaltåg kom 89,0 procent fram i tid eller högst fem minuter sena. 1 257 regionaltåg inställdes med kort varsel.
- Av 40 321 körda lokaltåg kom 95,0 procent fram i tid eller högst fem minuter sena. 617 lokaltåg inställdes med kort varsel.
- Den genomsnittliga förseningen för alla tåg var 2,3 minuter och för försenade tåg 7,0 minuter
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)
Foto: Kristian Pohl / Regeringskansliet
ANNONS:
Relaterat innehåll:
“Sätt underhållet i fokus”
Magnus Persson: Infrastrukturinvesteringar i vägar och järnvägar skapar stort engagemang. Men har vi en modell som fungerar?
Jonas Friberg: Det personliga bemötandet gör skillnad
Jonas Friberg har 116 tågresor i bagaget senaste året. Av dem var 69,8 procent av tågen var i tid. Var tredje tåg var försenat. Motsvarande siffra året innan var 110 tågresor där 82,7 procent av tågen var i tid.
Railcare kör mer malm
Railcare har tecknat ett nytt avtal med LKAB om transport av järnmalm från Svappavaara till Kiruna och Gällivare. Avtalet är värt 40 miljoner kronor och har dessutom en option för 2024.
Två banor i norr som nya
Upprustningen av Piteåbanan och nästan hela Skellefteåbanan fullbordas inom kort. Båda banorna har fått nya spår med betongsliprar och helsvetsade räler.