Annons:

Publicerad: 2022-09-23

Grön våg på Innotrans 2022

Till slut kunde Innotrans 2022, världens största järnvägsmässa, äga rum i Berlin. Fyra år har gått sedan den senaste mässan 2018. Under tiden har det skett en tydlig förändring: Järnvägsbranschen har svepts med i den gröna vågen.

Text & foto: Michael Nilsson

Stadlers Flirt H2 är baserad på systermodellen Flirt Diesel Multiple Unit (DMU). Modellerna har därmed många identiska komponenter och subsystem. Kraftpaketet i Flirt H2-systemet är modulärt så bränsleceller och batterier kan skräddarsys efter behovet på en specifik bana.

Var man än vänder sig på Innotrans så trillar man över olika batteridrivna arbetsfordon, mängder med batteriutrustade hybridlok och inte mindre än två olika modeller av vätgaståg.

Hitintills har det endast varit Alstom Coradia iLint som tuffat omkring på spåren med hjälp av vätgas. Men snart kommer denna modell få sällskap av vätgastågen Stadler Flirt H2 och Siemens Mireo Plus H, som båda visas upp på mässan. Den förra har en räckvidd på 460 km och kommer att börja rulla i Kalifornien under år 2024 och blir då det första vätgaståget i USA.

Mireo Plus H har rejält mycket längre räckvidd jämfört med Stadler Flirt H2, den tvådelade versionen kan rulla upp till 800 km på en tankning medan den tredelade versionen kommer hela 1 000 km. Mireo Plus H förväntas också börja rulla under år 2024, mellan Tübingen, Horb och Pforzheim i sydvästra Tyskland.

Men det är inte bara nya vätgaståg som är på väg ut på marknaden. I Korea håller Hyundai Rotem på för fullt att utveckla och testa vätgasspårvagnar. Bolaget har redan tre stycken enheter för vätgasproduktion i Korea, och vätgasvagnarna kommer att gå att beställa från år 2023.

Siemens Mireo Plus H har utvecklats av Siemens Mobility i samarbete med Deutsche Bahn i projektet ”H2 goes rail”, med syfte att ersätta dieseldrivna pendlartåg.
Hyundai Rotem håller på att utveckla en vätgasspårvagn, vilken än så länge inte har någon modellbeteckning annat än just ”Hydrogen Tram”, det vill säga vätgasspårvagn

Annons:

Modulärt godståg

Även på godstågssidan är den gröna omställningen tydlig. Exempelvis har Vossloh Rolling Stock, tidigare Vossloh Locomotive, tagit fram en ny lok-plattform kallad Modula. Det är ett modul-koncept för olika kombinationer av hybriddrift, där man kan köpa ett tåg med en kombination av drivmedel – och i ett senare läge byta ut modulerna för att få en annan drivmedelskombination. I dagsläget går det att beställa tre olika kombinationer:

  • Elektriskt + Diesel + Diesel
  • Elektriskt + Batteri + Batteri
  • Batteri + Diesel + Diesel

Vossloh Rolling Stock planerar även att i ett senare läge ta fram en vätgasmodul. Att byta moduler och konfigurera om tåget ska ta en dag eller två, så en hugad lokägare skulle i princip kunna byta drivmedelsmoduler varje vecka, om det nu skulle finnas anledning till det. Loket kommer att genomgå homologering, godkännandeprocessen, i slutet av år 2024.

I Vossloh Rolling Stocks Modula är den elektriska drivlinan alltid densamma. Däremot är det möjligt att byta ut moduler för att ändra drivmedelskällan. Eftersom alla moduler använder samma infästningar så går det relativt fort att modulera om ett lok. En eller ett par dagar är allt som krävs.

Maglev och hyperloop

Den som letar efter lite mer spejsade typer av transportmedel på Innotrans behöver inte heller gå besviken därifrån.
Maglev-entusiasten kan frödjas vid det kinesiska bolaget CRRC:s monter, där man presenterar ett höghastighets Maglev-system, vilket ska kunna köra i hastigheter upp till 600 km/h och har möjlighet att konfigureras med hela 3+3 säten.

Nåja, lite besvikelse kan nog inträda. För även om CRRC håller på att marknadsföra sin höghastighetslösning så får man räkna med att ett sådant tåg ligger minst tio år bort. Bolaget håller som bäst på med att testa systemet fast i låg hastighet.

När en skarp lösning kan bli verklighet beror helt och hållet på när, och om, det finns en kund som är villig att betala.

I CRRC:s höghastighets-maglev-tåg ska beställarna kunna välja en inredning från allt från superlyxig business class, till passagerarmaximerande 3+3-säten.
Hyperloop är nog för många i mångt och mycket synonymt med vakuumrör. Men på italienska Zeleros arbetar man inte med det som de förenklat kallar för ”rymd-tryck”, utan istället med ”flygplans-tryck”. Med andra ord använder de inte ett absolut vakuum, utan har ett visst lufttryck. För att hantera det luftmotstånd som uppstår i röret så planerar Zeleros att förse sin hyperloopvagn med en turbin i fronten

För den som istället för magnetspår föredrar tuber med lågt tryck så är ett besök vid montern för det italienska bolaget Zeleros givet. Det är en av de handfull aktörer som håller på att utveckla hyperloop-lösningar. Även detta bolag har ingen färdig lösning i dagsläget. Just nu håller man på att testa tekniken på ett testspår, dock utan den omslutande tuben, då man än så länge endast testar linjärmotorn som driver själva hyperloopvagnen framåt. Bolaget hoppas på att ha en produkt som är helt färdig för marknaden år 2030.

Michael Nilsson

Michael Nilsson

Skribent

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Reportage

Lång natts färd mot dag

Den 130 mil långa resan från ett par meter över havet i Malmö i södra Sverige till 600 meter över havet i Storlien i västra Jämtland tar 17 timmar och kräver två byten av lokförare och ombordpersonal.

Nyhet

Railcare kör mer malm

Railcare har tecknat ett nytt avtal med LKAB om transport av järnmalm från Svappavaara till Kiruna och Gällivare. Avtalet är värt 40 miljoner kronor och har dessutom en option för 2024.

Nyhet

Liten vinst för Green Cargo

Green Cargo redovisar en vinst på 42 miljoner kronor för tredje kvartalet. Det är en förbättring med 79 Mkr jämfört med tredje kvartalet förra året. Men i år fick Green Cargo miljökompensation på 41 Mkr.