Annons:
Svårt att öka antalet godstransporter på järnväg
Godstransportköpare ser stora möjligheter att frakta mer gods på järnvägen – men bristen på kapacitet och punktlighet ses som hinder. Det framkommer i Transportsstyrelsens nya rapport: Godstransportköparnas syn på järnvägsmarknaden 2022.
Vartannat år gör Transportstyrelsen en kvalitativ marknadsundersökning bland godstransportköpare för att få deras syn på hur det fungerar att frakta varor på järnväg. Rapporten bygger på denna undersökning.
Rapporten lyfter fram att de som köper godstransporter ser att järnvägens stordriftsfördelar framför allt kommer till sin rätt vid längre sändningar av tungt och volymkrävande gods. De ser också positivt på möjligheten att frakta mer gods på järnvägen i framtiden, då det ses som ett bra val ur miljöhänsyn. Att flytta över gods från väg till järnväg är nödvändigt för att etappmålet om att minska inrikes transporters växthusgasutsläpp ska kunna nås.
– Det är därför oroande att de upplever att utvecklingen i branschen stagnerat och att järnvägen snarare har förlorat i konkurrenskraft jämfört med godstransporter på väg, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transsportstyrelsen.
Lågt förtroende och stagnerad utveckling
Järnvägen ses idag inte som ett reellt alternativ när det är kritiskt att godset kommer fram i tid. Synpunkterna om brist på tillförlitlighet är inte nya. De har framförts i tidigare rapporter, det vill säga också innan Trafikverkets nya planeringssystem, Marknadsanpassad planering av kapacitet (MPK), sjösattes. Problemen med bland annat sena körplaner och omfattande väntetider på mötesstationer har förvärrats ytterligare efter att det nya planeringssystemet infördes.
Till följd av Trafikverkets omfattande planeringsproblem har därför aktörernas förtroende för järnvägen försämrats ytterligare den senaste tiden. När intervjuerna genomfördes uttryckte godstransportköparna att problemen lett till att planeringen av transporter försvårats och gett ökade kostnader. I förlängningen riskerar detta att leda till att järnvägen väljs bort till förmån för väg.
Ett annat hinder som tas upp i rapporten rör järnvägens kapacitet, där vissa menar att det idag saknas tillräcklig kapacitet för att möta deras behov. Andelen gods som går på järnväg har varit relativt konstant över tid.
– De som köper godstransporter ser stora möjligheter att frakta mer gods på järnvägen i framtiden än vad som görs idag. Det kräver dock att utveckling sker, säger Jonathan Sundin.
Rapporten laddas ner här.

Hector Rail 441 002 med ett godståg från Grums till Hallsberg står på sidospår för att möta ett virkeståg i Väse en sommarkväll i juni 2015.
ANNONS:
Fler notiser
Cargonet vill satsa på nya lok
Norska godstågsbolaget Cargonet jobbar liksom sin svenska kollega Green Cargo i ekonomisk motvind. De sista av de drygt 50 år gamla El14-loken används numera sparsamt men anskaffningen av nya lok får ske i långsam takt.
Transdev tar över Mälartåg
Transdev tar över ansvaret för den tågtrafiken i Stockholm-Mälardalen från MTR från och med den 16 juni 2024. Avtalet omfattar Mälartågs samtliga fem regionaltågslinjer och avtalstiden är två år.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.