Annons:
Dubbelt upp Göteborg–Oslo
Tågtrafiken mellan Göteborg och Oslo dubbleras från tidtabellsskiftet 10 december. Norska Vy Tog kör varannan timma.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik och Anders Jansson
Vy tog kommer från 10 december att fördubbla antalet tåg mellan Göteborg och Oslo. Tågen körs med grönmålade Type 74 som tillverkats av Stadler och är av samma typ som de snabbtåg X74 som MTRX använder mellan Stockholm och Göteborg.
Annons:
”Vi tror på den här sträckan som är en viktig förbindelse mellan Norge och Sverige. Inte minst är det utgångspunkt för många tågresor ut i Europa”, säger Erik Röhne, vice vd i Vygruppen och chef för Vy Tog i ett pressmeddelande från Vy.
”Vi vet att frekventa avgångar är viktiga för våra kunder och med utökningen mellan Oslo och Göteborg förbättras utbudet väsentligt. Det ger en hög grad av flexibilitet och vik tror att det får många att välja tåget.”
Många olika bud om utbudet
Persontågstrafiken mellan Göteborg och Oslo har under många år varit i stöpsleven. De senaste 19 åren endast norska Vy Tog, tidigare under namnet NSB, trafikerat sträckan.
SJ planerar att satsa på genomgående snabbtågstrafik mellan Köpenhamn och Oslo via Göteborg om några år.
Fler snabbtåg på Västkustbanan
Fler X55-tåg när tunneln under Varberg är klar 2025, nya snabbtåg för 250 km/h 2027 och genomgående tåg Hamburg-Köpenhamn-Göteborg-Oslo i slutet av 2020-talet. Så ser SJ:s planer ut.
Under ett antal år körde SJ på uppdrag av Västtrafik loktåg mellan Göteborg och Halden och SJ kör för närvarande ett par regionaltåg mellan Trollhättan och Ed per dag på uppdrag av Västtrafik med finansiering från Regionutvecklingsnämnden i Västra Götaland.
Västtrafik har under åren försökt skapa bättre kommunikationer till och från Dalsland genom ett biljettsamarbete med Vy Tog.
Västtrafik betalar till Vy Tog
”Vi betalar en viss summa till Vy Tog per resenär som reser på Västtrafiks biljetter till och från Ed”, säger Markus Gunnervall, trafikstrateg på Västtrafik.
”Västtrafiks biljetter kommer att gälla även på de nya avgångarna.”
SJ kör sedan några år ett par tåg per dag mellan Trollhättan och Ed med motorvagnståg på uppdrag av Västtrafik. i december 2019 vände X14 3227 i Ed.
Vy Tåg kommer från 10 december att köra sju tåg från Oslo till Göteborg måndag-fredag och åtta tåg från Göteborg till Oslo-måndag–fredag.
Avgångarna från Oslo blir 06.11, 08.14, 10.14, 12.14, 14.14, 15.47 och 18.10.
Avgångarna från Göteborg blir 06.08, 08.10. 10.15, 12.15, 14.15, 16.08, 18.08 och 20.10.
Något glesare trafik lördag–söndag
På lördagar och söndagar blir det sex avgångar från Oslo och på lördagar sju och på söndagar sex avgångar från Göteborg.
Restiden mellan Göteborg och Oslo blir cirka tre och en halv timma, ungefär samma som i dag.
Tågen kommer att köras med Type 74. Det är samma fordon som MTRX använder i snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg men med annan inredning och annan färgsättning.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Liten vinst för Green Cargo
Green Cargo redovisar en vinst på 42 miljoner kronor för tredje kvartalet. Det är en förbättring med 79 Mkr jämfört med tredje kvartalet förra året. Men i år fick Green Cargo miljökompensation på 41 Mkr.
Träflis nära orsaka tågkollision
Ett tunt skikt av träflis på rälerna var nära att orsaka en tågolycka i Dalarna i februari förra året. En alert fjärrtågklarerare förhindrade att ett persontåg kolliderade med ett godståg.
Många sena tåg 2022
Förra året nådde endast 87,1 procent av alla persontåg sin slutdestination i tid eller högst fem minuter efter tidtabellen. Fjärrtågen var mest försenade, endast 71,7 procent var mindre än sex minuter sena.
Oklart om tåg till Trondheim
SJ har åter tvingats skjuta upp beslutet om att börja köra nattåg och IC-tåg från Stockholm till Trondheim. Trafikverket kan inte ge besked om köp av trafiken förrän riksdagen beslutat om vårändringsbudgeten.