Annons:
Allt fler nöjda med SJ
Tågresandet ökar, kunder är mer nöjda och personalen är mer nöjd. Men resultatet försämrades för SJ under tredje kvartalet.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett av SJ:s X2000-tåg från Köpenhamn och Malmö mot Stockholm passerar km-stolpe 457 mellan Eneryda och Vislanda 6 juli 2023.
”Men det är ett bra resultat”, säger Monica Lingegård, vd i SJ.
”Tredje kvartalet förra året gjorde vi en nedskrivning av immateriella tillgångar och bokförde slutavräkningen på banavgiftsåterbäringen som var en kompensation för uteblivna intäkter under coronapandemin.”
”Mot den bakgrunden är vi nöjda med resultatet, det blev som vi planerat.”
Tre procent fler resenärer
Trots sensommarens extremväder med översvämningar och förstörda banvallar med omfattande påverkan på tågtrafiken noterar SJ tre procent fler resande jämfört med motsvarande period förra året. Biljettintäkterna var i stort sett oförändrade.
Ökningen var betydligt större tredje kvartalet 2022 jämfört med tredje kvartalet 2021 men det var en effekt av att coronapandemin då hade ebbat ut och reserestriktionerna upphävts.
Kundnöjdheten inom ökade också till index 71 jämfört med 69 motsvarande period förra året. SJ Norge nådde högst kundnöjdhet bland alla järnvägsoperatörer i Norge.
”Inför sommaren genomförde flera satsningar för att skapa ett bättre omhändertagande av våra kunder”, säger Monica Lingegård.
”Resenärerna ska alltid känna sig välkomna och känna sig trygga i samband med störningar och oväntade händelser.
Utbildning för snabba beslut
Bland annat genomgick alla tåg- och loungevärdar en särskild utbildning för att kunna fatta snabba beslut som är bra för kunderna.
Andelen nöjda medarbetare är också det högsta på många år, index ökade från 61 till 63.
”Vi gör allt vi kan för att personalen ska trivas och stanna kvar inom SJ och för att vi ska attrahera nya medarbetare” säger Monica Lingegård.
”Vi vill att SJ ska vara den allra bästa arbetsgivaren och personalomsättningen har minskat kraftigt.”

SJ kör fler tåg
SJ kan öka trafiken på flera linjer när nya tidtabellen träder i kraft 10 december. Bristen på lokförare är allt mindre besvärande och SJ har gott om lok och vagnar.
Annons:
Bristen på lokförare och tågvärdar inom SJ är i stort sett historia. De första lokförarna har nyligen examinerats från SJ:s egen lokförarskola.
I den nya tågtidtabellen som börjar gälla 10 december kommer SJ att utöka trafiken på ett antal linjer.
”Vi ser en bättre framförhållning hos Trafikverket och har lättare att planera vår trafik och scheman för vår personal”, säger Monica Lingegård.
”Vi ser åtminstone ljuset i tunneln efter ett mycket besvärligt år.”
Leveranserna av de moderniserade snabbtågen X2000 fortsätter om än i mycket långsam takt.
Tredje kvartalet 2023 i korthet:
- Nettoomsättningen uppgick till 2 602 Mkr jämfört med 2 751 Mkr tredje kvartalet 2022. Minskningen berodde främst på att SJ inte kör Öresundstågen sedan december 2022.
- Rörelseresultatet uppgick till 255 Mkr. Tredje kvartalet 2022 blev resultatet 260 Mkr. Exklusive föregående års nedskrivning av immateriella tillgångar och kvartalets slutavräkning av coronarelaterat statligt bidrag minskade rörelseresultatet med 163 Mkr.
- Resultatet efter finansnetto och skatt blev 213 Mkr jämfört med 197 Mkr tredje kvartalet förra året.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Så kan underhållet förbättras
Järnvägsunderhållet blir för dyrt, sa Riksrevisionen i höstas.
– Botemedlet är tydliga visioner från regeringen, nya processer och förändrade upphandlingar, säger förvaltningsexperten Yves Putallaz.
Sverige missar miljarder
Sverige kan förlora tiotals miljarder kronor i bidrag från EU för utbyggnad av de svenska järnvägarna sedan regeringen beslutat att lämna samarbetet kring EU:s stomnät, det så kallade TEN-T-nätet.
Sandahl ska dra egna tågen
Sandahlsbolagen köper Bure Equitys sju Traxx-lok. I december tar Sandahlbolagens dotterbolag Real Rail över tågdragningen av företagets kombitåg. Green Cargo tappar ett av de större uppdragen.
Framtiden har sex axlar
Markus Gardbring, Chief Operations Officer, på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.