Annons:
Viktiga insatser för Green Cargo
Green Cargo tar vid årsskiftet över transporterna av insatsvaror för LKAB från Luleå till Gällivare och Kiruna. Avtalet gäller i fem år och är värt 30 miljoner kronor om året.
Text: Ulf Nyström Foto: Steffen Haase

Hector Rail med insatståget för LKAB vid Harrå i jun i 2021.
Annons:
”Vi är naturligtvis både glada och stolta över att återfå LKAB:s förtroende”, säger Ted Söderholm, vd för Green Cargo. ”Vi kommer tillsammans med LKAB att utveckla järnvägstransporterna.”
Transporterna från Luleå till Malmfälten omfattar bland annat olja och cement. Oljan hålls varm under transporten för att kunna pumpas över till cisterner även när det är 30-40 minusgrader.
Tågen rullar sju dagar i veckan året runt med 1 200 ton gods per dygn.
Tågen kördes under många år av Green Cargo men sedan december 2017 har Hector Rail skött tågdragning och växling.
Green Cargo garanterar redundans
”Vi kan erbjuda den redundans som LKAB efterfrågar eftersom vi har många lokförare i Luleå och Boden och har en väl fungerande verkstad i Boden som arbetar med förebyggande underhåll, översyn och reparation av både el- och diesellok”, säger Ted Söderström.
Green Cargo får helhetsansvar för leveranserna till LKAB och kommer med hjälp av digitala lösningar som API och artificiell intelligens att övervaka lagernivåerna och automatiskt beställa och transportera råvaror.
”Vi får en roll högre upp i LKAB:s värdekedja, säger Ted Söderholm.
Green Cargo håller på att avveckla en stor del av de renodlade tågdragningstjänsterna, bland annat åt Real Rail, och fokuserar på helhetslösningar för kunderna.

Hector Rail med insatståget för LKAB vid Sikträsk i juli 2019.
Färre tågdragningar, fler egna affärer
När Green Cargo i december slutar dra Real Rails tåg mellan Göteborg Skandiahamnen och Umeå respektive Luleå frigörs lok och lokförare för de mer avancerade transportuppläggen.
”Det här är en viktig bit när vi lägger ett nytt pussel med egna affärer och egna transporter”, säger Ted Söderholm.
Gren Cargo kommer att använda Re-lok i insatstågen för LKAB.
”Järnvägstransporterna är avgörande för vår verksamhet”, säger Linda Bjurholt, logistikchef på LKAB och vd på LKAB Malmtrafik i ett skriftlig uttalande.
”Det gäller inte bara malmtågen utan även dessa tåg som transporterar insatsvaror till våra processer. Kontinuerlig tillförsel av cement är nödvändig för att vi ska kunna bergförstärka våra gruvor under jord.”
”Det här avtalet säkrar transporterna och innebär större flexibilitet i logistiken inför vår gröna omställning”, skriver Linda Bjurholt

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nytt kapital räddar Green Cargo
Ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor kan rädda det statliga godstågsbolaget Green Cargo. Men extremt billiga landsvägstransporter gör framtiden oviss för alla godstågsbolag.
Trailer på tåg ökar igen
Kombitrafiken på järnväg mellan södra och norra Sverige minskade när Schenker slutade köra trailrar på tåg i höstas. Men efter idogt arbete av Sandahls Goods & Parcel och Real Rail är tågfrakterna nästan uppe på de gamla nivåerna.
Persontågen åter efter 37 år
Efter 37 och ett halvt år återfick Lomma och Furulund persontågstrafik på järnväg. Lommabanan har rustats upp för 270 miljoner kronor och på Luciadagen börjar Pågatågen rulla på den 19 kilometer långa banan.
SJ-resenärer drabbas hårdast
SJ tvingas med kort varsel ställa in 32 tåg under veckoslutet sedan Trafikverket beslutat att forcera bytet av räler mellan Sparreholm och Flen. Med endast ett spår för tågtrafiken kan det bli omfattande förseningar.