Annons:

Publicerad: 2023-11-01

Nya tåg på Roslagsbanan i trafik

31 oktober kl 10.35 avgick det första nya Roslagsbanetåget X15p i tid från Östra station i Stockholm mot Ormsta. Avgången fick applåder av en stor skara resenärer, som också hade sällskap av en reporter från SR P4 Stockholm.

De nya Stadlertågen kommer nu successivt att fasas in på Roslagsbanan. De ersätter de 30 år gamla X10p-tågen som med manöver- och mellanvagnar har fler sittplatser men sämre utrymmen för rullstolar och barnvagnar.

De nya tågen är säkrare och mer handikappanpassade. Golvet är samma höjd som plattformarna för ökad tillgänglighet och alla dörrar vita för att skapa bättre kontrast för personer med nedsatt syn.

De nya vagnarna har försetts med tydliga elektroniska destinationsskyltar både i fronten och på sidan. Inne i vagnarna har SL installerat övervakningskameror, elektroniska informationsskyltar, ny belysning och fler fönster som går att öppna.

Tågen är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden.

FAKTA Nya X15p

  • Det har beställts 22 tåg till Roslagsbanan.
  • Fordonen är byggda för en maxhastighet på 100 kilometer i timmen och rymmer 300 resenärer med sittplatser för drygt 150.
  • Tillverkare är Stadler i Schweiz.
FOTO: Österåkers kommun

ANNONS:

Du kanske också är intresserad av:

Notis

FSJ: Stor kostnadsökning vid återförstatligande

Trafikverkets inköp av entreprenadupphandlingar gällande underhåll uppgick i fjol till 8,16 miljarder kronor. Utan konkurrensutsättning skulle samma underhåll kosta ytterligare en miljard. Det visar en ny rapport från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ, och Byggföretagen.

Nyhet

En miljon med MTRX i år

2022 blev det bästa året i MTRX korta historia. Omsättningen fördubblades och förlusten krympte kraftigt. I år kommer MTRX troligen att kunna redovisa vinst för första gången.