Annons:
Nya tåg på Roslagsbanan i trafik
31 oktober kl 10.35 avgick det första nya Roslagsbanetåget X15p i tid från Östra station i Stockholm mot Ormsta. Avgången fick applåder av en stor skara resenärer, som också hade sällskap av en reporter från SR P4 Stockholm.
De nya Stadlertågen kommer nu successivt att fasas in på Roslagsbanan. De ersätter de 30 år gamla X10p-tågen som med manöver- och mellanvagnar har fler sittplatser men sämre utrymmen för rullstolar och barnvagnar.
De nya tågen är säkrare och mer handikappanpassade. Golvet är samma höjd som plattformarna för ökad tillgänglighet och alla dörrar vita för att skapa bättre kontrast för personer med nedsatt syn.
De nya vagnarna har försetts med tydliga elektroniska destinationsskyltar både i fronten och på sidan. Inne i vagnarna har SL installerat övervakningskameror, elektroniska informationsskyltar, ny belysning och fler fönster som går att öppna.
Tågen är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden.
FAKTA Nya X15p
- Det har beställts 22 tåg till Roslagsbanan.
- Fordonen är byggda för en maxhastighet på 100 kilometer i timmen och rymmer 300 resenärer med sittplatser för drygt 150.
- Tillverkare är Stadler i Schweiz.

FOTO: Österåkers kommun
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Sista nattåget från Jämtland till Göteborg
På söndag går det sista nattåget med vagnar från Duved och Östersund till Göteborg. Tågen har rullat sedan 1968 med korta avbrott men nu är det slut.
Järnvägsdagen: Ja det går att investera mer!
Järnvägsdagen som gick av stapeln den 29 november innehöll en kavalkad av möjligheter – i synnerhet i frågan om nya förutsättningar för investeringar i infrastruktur. Det skriver Tågföretagen i en veckosammanfattning.
Fortsatta problem med MPK
Så länge tågen går enligt den fastlagda tågplanen är bristerna överkomliga. Men alla avvikelser kräver mycket merarbete, både inom Trafikverket och på tågtrafikföretagen. De senaste dagarna har sjukskrivningarna ökat.
Vinsten rasade för SJ
SJ redovisar ett rörelseresultat på 132 miljoner kronor för årets andra kvartal, en försämring med 450 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet förra året.