Annons:
16 av 28 har fått jobb som lokförare
När de började sin utbildning till lokförare skrek tågtrafikföretagen efter personal. Nu har endast hälften fått jobb som förare åtta månader efter utbildningen. Men ingen ångrar utbildningen till lokförare.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik, István Zsiga, Rodrigo Munoz
Nyutexaminerade lokföraren Marika Sjöberg stortrivs på Green Cargo.
Jag trivs jättebra. Det är trevliga arbetskamrater, bra chefer och jag älskar verkligen att köra godståg.
Marika Sjöberg
Av de 28 elever som utexaminerades från lokförarutbildningen vid MTR Yrkeshögskolan i Stockholm i juni förra året har 16 fått fast anställning som lokförare åtta månader senare.
Två har fått jobb som fordonsoperatörer hos SJ I Göteborg respektive Hagalund och en kör tunnelbanetåg i Stockholm. Övriga har gått tillbaka till sina ”gamla” jobb som brandman, fastighetsskötare eller spårvagnsförare.
Flest till SJ och Green Cargo
Sex jobbar som lokförare på Green Cargo, fyra som förare på SJ, tre på Vy Nattåget och tre på MTR Pendeltågen.
För drygt ett år sedan hade så gott som alla hade fått jobb samma dag de var klara med utbildningen.
Marika Sjöberg var en eleverna på MTR YH:s lokförarutbildning som fick jobb först.
”Ja, det gick väldigt snabbt”, säger hon. ”Vi blev klara med utbildningen 26 juni och tre dagar senare, 29 juni, anställdes jag på Green Cargo i Göteborg.”
Marika, som fyller 25 inom kort, är från Oskarshamn, hon gick gymnasieutbildning för arbete inom hotell- och restaurangbranschen, flyttade till Göteborg och började arbete på hotell och därefter på ett truckföretag när hon sökte och antogs till lokförarutbildningen på MTR YH i Stockholm.
Fokus på pendeltågstrafiken
”Utbildningen var väl inte perfekt för oss som vill köra godståg”, säger hon. ”Det var ett väldigt fokus på pendeltåg och pendeltågskörning men tack vare LIA-perioderna fick jag komma ut i landet och köra godståg.”
Efter snart åtta månader på spåren i Rc-, Rd- och Rm-lok i Västsverige trivs hon bättre än fisken i vattnet. Nu står Kil, Karlstad, Hallsberg, Jönköping, Värnamo och Älmhult på de obefintliga destinationsskyltarna och jobbet är precis lika roligt som hon hoppades det skulle bli.
”Jag trivs jättebra”, säger Marika. ”Det är trevliga arbetskamrater, bra chefer och jag älskar verkligen att köra godståg.”
Kalle Östblom som börjat jobba hos Vy Tåg klättrar upp i hytten på Rc6 1336 i Hagalund.
Så jag sitter mycket hemma och rullar tummarna eller går ut med hunden. Det är ganska långtråkigt men jag får ju fullt betalt hela tiden som en liten tröst.
Kalle Östblom
Kalle Östblom har haft det lite trögare i starten på sitt nya yrkesliv. I september fick han jobb på Vy Tåg i Gävle. Men efter fem månader har han ännu inte fått köra tillräckligt många mil med Rc-lok som används i nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland för att han ska få köra på egen hand och han har inte heller fått utbildning i körning på sträckan Sundsvall-Umeå som har ERTMS-signalsystem.
Senast han var på väg mot Umeå blev tåget omlett via Ånge på grund av snöhinder längs kusten. Men hans tåg fastnade i Långsele och där blev han stående drygt ett dygn.
”Så jag sitter mycket hemma och rullar tummarna eller går ut med hunden”, säger han. ”Det är ganska långtråkigt men jag får ju fullt betalt hela tiden som en liten tröst.”
Kör mest till Stockholm
Några dagar i veckan kör han en tur Gävle-Stockholm C-Gävle med en avstickare till Hagalund över dagen med en körlärare vid sin sida. Men ännu får han inte köra ensam, det fattas ännu några timmars loktjänst.
Kalle, som snart fyller 24 år, är från Söderfors men flyttade nyligen till Gysinge, fem mil sydväst om Gävle.
Innan han sökte till lokförarutbildningen i Stockholm arbetade han två och ett halvt år som tågvärd hos Transdev i Tierp och pendlade mellan Uppsala och Gävle samt Uppsala och Sala.
”Jag insåg ju ganska snabbt att det skulle vara roligare att köra tåget än att åka med.”
Han tyckte utbildningen var ”helt okej” men alldeles för mycket inriktad på pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet.
”Jobbet blir säkert trevligt bara jag får utföra det på allvar och inte bara köra till Stockholm två gånger i veckan med en annan förare vid min sida.”
Lokföraren István Zsiga arbetar som fordonsoperatör på SJ i Hagalund.
István Zsiga har ännu inte lyckats få jobb som lokförare. Han arbetar i stället som fordonsoperatör hos SJ i Hagalund och rangerar lok och vagnar hit och dit på den stora bangården.
”Vi har fått utbildning på Rc-loken och på X2”, säger han. ”Så småningom blir det väl utbildning på X40 och X55 också så vi kan köra dem också.”
István var äldst i klassen på MTR YH. Han är 54 år, har varit pressfotograf, redaktionschef och datortekniker, innan han förverkligade sin dröm och utbildade sig till lokförare.
”Jag har alltid varit tågintresserad men det är först på senare år som jag velat arbeta inom järnvägen. Jag sökte jobb som lokförare på SJ men fick inget och jag tackade nej till MTR eftersom jag helst vill köra riktiga tåg, inte pendeltåg.”
Jag trivs med jobbet, det är kul och omväxlande. Jag ångrar definitivt inte att jag utbildade mig till lokförare även om det kan dröja ett par år innan jag drar iväg md ett X2000-tåg i mer än 30 km/h utanför bangården i Hagalund.
István Zsiga
150 sökande till 17 tjänster
När SJ senast sökte 17 lokförare med stationering i Hagalund och Stockholm C var det 150 sökande.
”När jag inte fick jobb som förare på SJ blev jag rekommenderad att söka jobb som fordonsoperatör för att få anställning inom SJ”, säger István. ”Den dag SJ behöver förare igen är det ju bra att ha hållit igång körningen och dessutom ha utbildning på fordonen.”
Men det är inte så lätt att få jobb som fordonsoperatör heller. När SJ utannonserade två tjänster i Hagalund nyligen anmälde över 100 personer sitt intresse, flera av dem utbildade lokförare.
”Jag trivs med jobbet, det är kul och omväxlande”, säger István. ”Jag ångrar definitivt inte att jag utbildade mig till lokförare även om det kan dröja ett par år innan jag drar iväg md ett X2000-tåg i mer än 30 km/h utanför bangården i Hagalund.”
Annons:
Dennis Majlöv har inte heller lyckats få anställning som lokförare. Han är tillbaka i sin ”gamla” bransch och arbetar som operativ chef för ett företag i Stockholm som sysslar med drift och skötsel av fastigheter.
”Jag följde min barndomsdröm att utbilda mig till lokförare”, säger han. ”Det ångrar jag inte ett ögonblick.”
När Dennis och hans klasskamrater började förarutbildningen i september 2019 var framtidsutsikterna minst sagt strålande; tågtrafikföretagen skrek efter förare och många pensionärer jobbade som timanställda för att fylla alla luckor i förarhytterna.
Svårt få ihop praktiken
Men redan efter ett par veckor införde MTR Pendeltågen anställningsstopp och sen kom coronapandemin, 100-tals tåg ställdes in varje dag och bristen på lokförare förvandlades nästan över en natt till överskott.
”Det var trixigt att få ihop praktikperioderna på utbildningen och sen gick botten ur marknaden”, säger Dennis Majlöv.
”Det fanns extremt få lokförarjobb att söka och jag var tvungen att få in pengar till familjen så när jag erbjöds ett bra jobb i min gamla bransch tog jag det.”
”Men jag hoppas och tror att situationen kommer att förändras”, säger Dennis Majlöv som är 40 år. ”Jag har inte givit upp tankarna på köra tåg på SJ ännu. Helst loktåg med ett Rc-lok som dragkraft. Men X2000 duger.”
Dennis Majlöv
Foto: Privat
Jonas Holmström är mycket nöjd med sitt nya jobb som förare på MTR Pendeltågen
Foto: Privat
Men det verkade roligare att köra tåg än att köra spårvagn så jag sökte och kom in på Yrkeshögskolan, Lokförarutbildningen var bra och skolans fokus på pendeltågstrafik och X60 passade ju mig perfekt.
Jonas Holmström
Jonas Holmström, nyss fyllda 34, fick vänta länge på ett jobb som lokförare men kring nyår hörde MTR Pendeltågen äntligen av sig och erbjöd kompletterande utbildning och fast jobb.
”Jag är väldigt nöjd”, säger han. ”Jag har helt tiden velat bli pendeltågsförare i Stockholm.”
Jonas genomgår just nu en åtta veckor lång introduktionsutbildning på MTR Pendeltågen för att lära sig allt om X60 och om MTR:s regelverk och han har åter blivit kurskamrat med flera elever från MTR YH.
Jonas körde spårvagn på Tvärbanan och Nockebybanan i Stockholm i två år Innan lokförararutbildningen.
Roligare med tåg än med spårvagn
”Men det verkade roligare att köra tåg än att köra spårvagn så jag sökte och kom in på Yrkeshögskolan, Lokförarutbildningen var bra och skolans fokus på pendeltågstrafik och X60 passade ju mig perfekt.”
Under sommaren och hösten varvade Jonas körning på Tvärbanan med a-kassa.
”Jag funderade på att börja plugga igen när jag fick chansen på MTR Pendeltågen. Nu får jag lön och när jag väl får börja köra blir det ett ordentligt lyft. ”
Jonas bor i Stockholm men blir placerad i Södertälje.
”Men det bekymrar mig inte så mycket, det kommer att funka.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nu är Flixtrain på banan
Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.
Stopp för tåg i Mälardalen i höst
SJ har sagt upp avtalet med Mälartågstrafik. Når parterna ingen ny överenskommelse inom sex månader stoppas trafiken i höst. Men få tror på inställd tågtrafik.
Green Cargo ställer in
Green Cargo har tvingats till stora neddragningar av tågtrafiken på grund av lokförarbristen. Kunderna är oroliga och en del gods går nu på lastbil. Men godsvolymerna på järnväg ökar.
Bättre tider för SJ:s nattåg
Resandet med nattågen har påverkats allra minst när coronapandemin har slagit hårt mot all kollektivtrafik. I december utökas nattågstrafiken i Sverige för första gången på årtionden.