Annons:
Green Cargo beviljat gemensamt säkerhetsintyg av ERA
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har för första gången ett gemensamt säkerhetsintyg för Green Cargo.
Säkerhetsintyget gäller i fem år och krävs för att få bedriva järnvägstrafik som faller under järnvägssäkerhetslagen. Säkerhetsintyget omfattar de tre länder bolaget bedriver järnvägstrafik i (Sverige, Norge, Danmark).
Järnvägsföretag förnyar säkerhetsintyget regelmässigt var femte år och det som är nytt för Green Cargo den här gången är att det är EU:s järnvägsmyndighet ERA som utfärdar gemensamt säkerhetsintyg i stället för Transportstyrelsen. En stor skillnad mot tidigare är att Green Cargos hela säkerhetsstyrningssystem har gåtts igenom då det är det grundläggande villkoret för säkerhetsintyget.
Green Cargos Transmontana-lok. FOTO: Pär Johan Wedell / Green Cargo
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Effishunter bärgar i norr
Railcare ersätter i veckan äldre diesellok som använts som bärgningslok med tre nya Effishunter 1000. Loken stationeras i Vännäs, Boden och Kiruna.
Bra start för MPK
Premiären för det omdiskuterade planeringssystemet MPK gick över förväntan. Tågtrafiken flöt under söndagens första 15 timmar på utan nämnvärda störningar. Men på måndagsmorgonen väntar den stora prövningen.
BLS Rail kör tågen på DVVJ
BLS Rail tar om en vecka, 1 augusti, över persontågstrafiken mellan Bengtsfors och Mellerud på DVVJ, De vackra vyernas järnväg. Trafiken körs enbart under sommarmånaderna.
Rc4 1158 först med ETCS
Rc4 1158 har som första Rc4-lok utrustats med ETCS för tågdragning på sträckor med det nya säkerhetssystemet ERTMS. Nordic Re-Finance kommer att förse samtliga Rc4-lok med ETCS.