Annons:
Green Cargo beviljat gemensamt säkerhetsintyg av ERA
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har för första gången ett gemensamt säkerhetsintyg för Green Cargo.
Säkerhetsintyget gäller i fem år och krävs för att få bedriva järnvägstrafik som faller under järnvägssäkerhetslagen. Säkerhetsintyget omfattar de tre länder bolaget bedriver järnvägstrafik i (Sverige, Norge, Danmark).
Järnvägsföretag förnyar säkerhetsintyget regelmässigt var femte år och det som är nytt för Green Cargo den här gången är att det är EU:s järnvägsmyndighet ERA som utfärdar gemensamt säkerhetsintyg i stället för Transportstyrelsen. En stor skillnad mot tidigare är att Green Cargos hela säkerhetsstyrningssystem har gåtts igenom då det är det grundläggande villkoret för säkerhetsintyget.

Green Cargos Transmontana-lok. FOTO: Pär Johan Wedell / Green Cargo
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Ingen försäljning av Inlandståg
Räddningsaktionen för Inlandståg har blåsts av. Sedan företagets ekonomi förbättrats radikalt de senaste åren behöver inte Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) träda in som räddande ängel.
Real Rail köper Tågfrakt
Real Rail övertar vid årsskiftet Tågfrakt Produktion. Därmed försvinner ett av de äldsta fristående godstågsbolagen i Sverige.
Strid om Inlandsbanans framtid
En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard, vikande trafikunderlag och minskande trafik. Eller en outnyttjad resurs som med en lånefinansierad upprustning kan bli ett viktigt godstågsstråk och en betydande turistattraktion. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.
Ökande kostnader pressar Green Cargo
Green Cargo redovisar en vinst på 33 miljoner kronor andra kvartalet 2022. Men utan den statliga miljökompensationen hade resultatet blivit en förlust på 33 miljoner kronor.