Annons:
Siemens öppnar servicedepå för lok i Hallsberg
Siemens Mobility invigde officiellt sin nya servicedepå för moderna lok i Sverige den 22 november 2023. Anläggningen i Hallsberg är strategiskt placerad längs TEN-T-korridoren.
Depån i Hallsberg är utrustad med avancerade digitala verktyg och system som snabbt och effektivt kan utföra förebyggande och avhjälpande underhåll. För aktörer som opererar över landsgränserna är anläggningen i Hallsberg strategiskt placerad längs TEN-T-korridoren.
“Hög tillgänglighet av rullande materiel är en förutsättning för framgång för järnvägsoperatörer och en av de viktigaste förutsättningarna för att möta de ökande kraven på hållbar godstrafik. Den nya anläggningen ökar vår kapacitet och breddar våra förebyggande och avhjälpande underhållstjänster, vilket säkerställer upp till 100 procents tillgänglighet för loken”, säger Kristina Nyquist, vd för Siemens Mobility AB.

Siemens Mobilitys lokverkstad i Hallsberg. FOTO: Siemens
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Snart klart för 750 meter långa tåg
På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.
45-metersvagnar till Göteborg 2023
Göteborg kommer att få minst 40 stycken 45 meter långa spårvagnar. Den första spårvagnen kan sättas i trafik i slutet av 2023. Dessförinnan måste 38 hållplatser förlängas för att rymma de längre vagnarna.
Tio röjningslok i ständig beredskap
Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige. I storstadsområdena ska evakuering av tåg inledas högst en timma efter haveri. Röjning av spåren ska påbörjas inom två timmar.
Spårvägsupphandlingen i Uppsala påbörjas
För att säkra en pålitlig och hållbar kollektivtrafik under lång tid framåt har Uppsala kommun beslutat att bygga spårväg. Nu påbörjas upphandlingen som är värd totalt fem miljarder kronor.