Annons:

Publicerad: 2023-11-25

Mälardalsrådet vill utbilda för pålitliga tåg

Mälardalen saknar järnvägstekniska övningsanläggningar. Nu måste staten ta sitt ansvar och satsa på utbildningar för branschens behov. Det skriver Mälardalsrådet i sitt remissvar om framtidens yrkeshögskola.

“I Stockholm-Mälarregionen finns stora behov av utbildad arbetskraft inom både byggnation och drift av samhällsviktig infrastruktur. Allt från ingenjörer till signaltekniker och spårsvetsare. Men i vår del av landet saknas det anläggningar för att utbilda sig inom de järnvägstekniska yrkena. Sådana anläggningar kräver ofta stora investeringar, som en enskild kommun har svårt att bära. Med tanke på Stockholm-Mälarregionens betydelse för hela landets transportinfrastruktur måste staten ta sitt ansvar och etablera en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen”, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Stockholm och ordförande Mälardalsrådet.

“8 av 10 tåg i Sverige startar eller slutar i Stockholm. Varje dag reser 750 000 pendlare över kommungränserna i Stockholm-Mälarregionen för att komma till jobbet. Mälardalsrådet har en tydlig plan för hur järnvägen behöver byggas ut, men då måste det också finnas samhällsbyggare som kan göra jobbet. Från staten efterlyser vi en långsiktig planering, satsningar på innovation och stöd till utbildningar som kräver utbildningsmiljöer inom järnvägen”, säger Kristoffer Tamsons (M), regionråd Stockholm och ordförande för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits.

Mälardalsrådet, samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen, har lämnat ett remissvar till regeringen över betänkandet om framtidens yrkeshögskola (SOU 2023:31). Remissvaret utgår från Mälardalsrådets långsiktiga arbete för fler samhällsbyggare och bättre transporter i Stockholm-Mälarregionen.

“För att utveckla yrkeshögskolan behövs en starkare samverkan mellan alla som jobbar med frågorna. För samhällsbyggare inom infrastruktursektorn skulle Trafikverket kunna ges i uppdrag att inrätta storregionala kompetensråd. Det skulle förbättra samordningen mellan exempelvis bransch, utbildningsanordnare och regioner och göra det enklare att förutse vilken kompetens som behövs. Mälardalsrådet bidrar gärna med underlag och erfarenheter”, säger Irén Lejegren (S), Region Örebro län och ordförande i Mälardalsrådets samarbete för strategisk kompetensförsörjning En Bättre Matchning.

Mälartåg. FOTO: Mälardalstrafik

ANNONS:

Du kanske också är intresserad av:

Nyhet

Inlandsbanan kan rustas med lån

Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.

Vätgaståget iLINT från Alstom i närheten av Åskott strax norr om Östersund 23 augusti 2021.
Notis

Ny vd för Väte Rail

Björn Sandberg, 45 år från Malmö, tar från första juli över som ny vd för tågbolaget Väte Rail AB. Björn har en gedigen snart tjugofemårig erfarenhet inom järnvägsbranschen och har sedan år 2010 avancerat inom företaget till att 2024 bli vice vd, men har i flera år varit avgående vd:s högra hand och närmaste medarbetare.

Debatt

Bygg bort Sveriges värsta flaskhals

Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.

Reportage

Snart klart för 750 meter långa tåg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.