Annons:
Inga stora störningar i jultrafiken
Tågtrafiken har fungerat hyfsat under inledningen till julhelgen. SJ har ställts in ett antal tåg men förseningarna har varit måttliga trots bistert vinterväder i delar av landet.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Tågtrafiken fungerade relativt väl under fredagen trots hårt väder och väldigt många resenärer. SJ:s regionaltåg med X40 3738 stannar till vid Örebro S 30 november.
Under natten till fredagen och större delen av fredagen var all tågtrafik inställd mellan Simrishamn och Ystad, mellan Malmö och Trelleborg samt mellan Helsingborg och Eslöv på grund av hårda vindar.
Tågtrafiken på Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar stoppades tillfälligt under fredagen sedan flera träd blåst ner över spåret.
Banorna i Skåne öppnades under fredagen och i övrigt har det inte varit några större störningar i tågtrafiken orsakade av vädret.
Tågtrafiken mellan Hallsberg och Örebro stoppades dock ett par timmar på fredagsmorgonen på grund av en olycka.
Större problem i vägtrafiken
”Tågtrafiken har fungerat ganska väl under fredagen”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
”Det har varit betydligt större problem för bilisterna med många dikeskörningar och stopp i trafiken.”
SJ:s Intercity-tåg 10 från Stockholm till Duved som blev tre och en halv timma sent till Duved på torsdagen råkade nästan lika illa ut på fredagen och gick mot en tre timmars försening.
Men i övrigt höll SJ-tågen tiden eller var mindre än en timma sena.
SJ ställde, liksom tidigare under veckan, in ett eller ett par snabbtåg i vardera riktningen på sträckorna Stockholm–Göteborg, Stockholm–Malmö, Stockholm–Sundsvall och Göteborg–Malmö.
Fortsatt inställda SJ-tåg
Inställelserna fortsätter till trettonhelgen.
”Vi glesar ut trafiken eftersom vi har fordonsbrist”, säger Anders Edgren vid SJ:s pressjour.
”Vi har sedan hjulskadan på X2000-tåget förra veckan fordonsbrist och vintervädret de senaste dagarna gör att man måste avisa tågen innan man kan göra underhåll på dem.”
”Vi ställer in några avgångar i förväg så att resenärerna hinner boka om”.
Dessutom är ett antal X2000-tåg ersatta med loktåg mellan Stockholm och Göteborg med längre restid och utebliven bistro som följd.
Annons:
Vy Tåg, som kör nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland, hade inga nämnvärda förseningar under fredagen.
Endast sittvagnar till Kiruna
Sedan ett malmtåg spårat ur i Vassijaure i söndags körs dock tågen 93 och 94 endast mellan Stockholm och Luleå. Resenärerna till och från Gällivare och Kiruna hänvisas till sittvagnståg mellan Boden och Kiruna och resenärer väster om Kiruna får åka buss.
”Men det har fungerar ganska väl”, säger Petter Östmark, affärschef på Vy Tåg.
”Vi har ju inte så många resenärer till lapplandsfjällen vid den här årstiden.”
”Tågen norrut har varit fullbokade de senaste dagarna men det har funnits enstaka tomma platser i tågen söderut”
Snälltåget som kör nattåg till och från Jämtlandsfjällen och mellan Stockholm och Berlin via Malmö samt dagtåg mellan Stockholm och Malmö, rapporterar inga nämnvärda störningar i trafiken trots hård blåst i Danmark och Skåne.
Snälltåget trotsade stormen
”Vi har tagit oss genom Danmark med våra tåg trots stormen”, säger Marco Andersson, biträdande affärschef på Snälltåget.
”Vi fick problem med ett lok i nattågen till Jämtland natten mot fredagen och fick köra båda tågsätten med ett lok, det blev 17 vagnar, men vi tog oss fram hela vägen.”
MTRX, som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg, såg tågen komma och gå i god ordning under fredagen,
Inga problem för MTRX
”Det har fungerat fint”, säger Filip Thunell, vd i MTRX.
”En växel krånglade på Göteborg C i morse men annars har det inte varit några nämnvärda störningar.”
MTRX-tågen var så gott som fullbokade under fredagen, det fanns enstaka lediga platser i enstaka tåg.
”Både under lördagen och den 27 december kör vi ett antal avgångar med multipelkopplade tågsätt och nästan 500 sittplatser”, säger Filip Thunell.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Järnvägsunderhållet ska effektiviseras
Med de ökande anslagen, bättre underhållskontrakt, mer ändamålsenliga maskiner och digitaliserad förvaltning ska underhållet av de svenska järnvägarna bli effektivare. Det skriver Trafikverket i en rapport till regeringen.
Godstågen blir färre
Miljökompensationen sänks med 60 procent redan i år och banavgifterna höjs med 37 procent nästa år. De kärva tiderna för de svenska godstågsbolagen blir ännu kärvare. Trafikverket räknar med färre godståg.
Stor brist på lokförare
SJ, MTR och Green Cargo har tvingats ställa 10 000-tals tåg det senaste året på grund av brist på lokförare. De svenska tågtrafikföretagen behöver anställa minst 400 nya lokförare i år.
Säljstopp för sov- och liggplatser
SJ har spärrat försäljningen av sov-och liggplatsbiljetter till nattågen. Många vagnar är skadade och måste repareras. Men Vy Tåg och Snälltåget stoppar inte biljettförsäljningen till sina tåg.