Annons:
Green Cargo fortsätter skära ner
Green Cargo lägger ner rangeringen av tåg i Ånge och halverar verksamheten vid Sävenäs rangerbangård i Göteborg. Verksamheten utökas i Hallsberg, Gävle och Sundsvall.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Verksamheten vid Sävenäs rangerbangård i Göteborg halveras vid tidtabellsskiftet i december. Rc4-loken 1147 och 1197 står redo för avgång med tåg 15506 från Sävenäs rangerbangård i Göteborg i november 2022.
Bangårdspersonalen i Sävenäs och Ånge informerades på onsdagen om neddragningarna på de två rangerbangårdarna.
25 anställda i Sävenäs och 20 anställda i Ånge varslas om uppsägning. Det är ungefär hälften av bangårdspersonalen i Sävenäs och nästan hela personalstyrkan i Ånge.
Ånge har successivt tappat betydelse
Ånge var i nästan ett sekel den största rangerbangården i Norrland men bangården har under de senaste årtiondena i takt med att vagnslasttrafiken minskat och andelen heltåg ökat tappat en stor del av rangeringen av godsvagnar till och från olika destinationer i norra halvan av Sverige.
”Ranger- och växlingsverksamheten i Ånge som den är utformad idag kommer att avslutas men vi kommer att fortsätta med viss hantering av tåg för exempelvis skogsindustrin i Ånge”, säger Stephan Ray, chef för kommunikation och Public Affairs vid Green Cargo.
Sävenäs har under flera årtionden varit den näst viktigaste rangerbangården i Sverige sett till antalet rangerade godsvagnar men även Sävenäs betydelse har minskat som en följd av krympande vagnslasttrafik och allt fler direkttåg till och från Göteborg Skandiahamnen.
Från 28 till 15 tåg på Sävenäs
”I dag hanterar, växlar och rangerar vi vagnar i olika utsträckning för cirka 28 ankommande och avgående tåg per dygn i Sävenäs”, säger Stephan Ray.
”I vår ansökan för tågplanen T25 som i huvudsak kommer att gälla under år 2025 avser vi att hantera omkring 15 tåg och Sävenäs kommer där fortsättningsvis att vara en viktig knutpunkt i vårt nätverk.”
Green Cargo skär ner
Green Cargo varslar 70 anställda om uppsägning. Det handlar om administrativ personal, de allra flesta verksamma Hallsberg och Solna.
Annons:
Samtidigt som rangeringen av vagnar i stort sett läggs ner i Ånge och halveras i Sävenäs utökas verksamheten i Hallsberg, Gävle och Sundsvall.
”Hanteringen av vagnar och tåg på dessa platser ökar i samma takt som vi minskar verksamheten på andra orter”, säger Stephan Ray.
35 nya tjänster i Hallsberg, Gävle och Sundsvall
”Eftersom tidtabellen fortfarande inte är slutgiltig så kan vi inte lämna en definitiv siffra i nuläget men uppskattningsvis handlar det om 35 tjänster för lokförare och stationär bangårdspersonal.”
Enligt Stephan Ray är förändringarna delvis en följd av den nätverksmodell som Green Cargo nu utvecklar och den ”strategiska förflyttning” som pågår.
Den strategiska förflyttningen innebär bland annat att en del av vagnslasttrafiken med enstaka vagnar från mindre kunder avvecklas och att kombitrafiken i viss mån integreras med övrig godstågstrafik.
”Eftersom tidtabellen fortfarande inte är slutgiltig kan mindre förändringar komma att ske”, säger Stephan Ray.
”Utöver detta anpassar vi ständigt vårt nätverk och taxepunkterna utifrån våra kunders transportbehov, samtidigt som vi strävar efter att erbjuda konkurrenskraftiga alternativ och stärka vår egen lönsamhet.”
Green Cargo har cirka 1 800 anställda varav 400 arbetar med olika typer av administrativa uppgifter. 50 av de anställda i Hallsberg och 20 i Solna varslades i våras om uppsägning.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Bättre tider för SJ:s nattåg
Resandet med nattågen har påverkats allra minst när coronapandemin har slagit hårt mot all kollektivtrafik. I december utökas nattågstrafiken i Sverige för första gången på årtionden.
Två steg närmare köp
I mars nästa år. Eller i april–maj. Då kan Tågabs köp av Inlandståg vara genomfört. Processen har då tagit två år trots att det knappast finns några stötestenar.
Ingen förlängning för MTR
Trafikförvaltningen i Region Stockholm väljer att inte förlänga avtalet om pendeltågstrafiken med MTR. Nuvarande avtal gäller till december 2026. Upphandlingen av ny trafikoperatör inleds i höst.
Godstågen behöver innovation, utveckling och modernisering
Det finns inga genvägar till framtida konkurrenskraft. Om godstrafik på järnväg ska ha en framtid måste den bli modernare. På många sätt. Den måste bli kommersiellt, organisatoriskt och administrativt modernare.