Annons:

Publicerad: 2023-09-18

VR i startgropen

Om knappt tre månader tar VR Sverige över trafiken för Tåg i Bergslagen. Lokförare och administratörer är snart på plats men ännu saknas tågvärdar.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

SJ har kört tågen för Tåg i Bergslagen sedan 2016 men i december i år tar VR Sverige över. Tåg i Bergslagens X51 9025 i Skinnskatteberg i juli 2020.

”Vi har rekryterat personal sedan tidigt i våras och det ser bra ut tre månader före trafikstart”, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på VR Sverige.

VR Sverige, dotterbolag till statliga finska tågtrafikföretaget VR Group, vann i december förra året upphandlingen av den regionala tågtrafiken i Bergslagen.

Avtalet med SJ avslutades i förtid

SJ hade avtal om att köra tågen till och med 2026 men det minskade resandet under pandemin gjorde att SJ förlorade betydande belopp. Tåg i Bergslagen och SJ kom överens om att avsluta avtalet tre år i förtid, i december 2023.

Annons:

SJ och TiB avslutar avtal i förtid

SJ och Tåg i Bergslagen har kommit överens om att avsluta avtalet om tågtrafiken i Bergslagen tre år i förtid, i december 2023. Orsaken är stora förluster för SJ under coronapandemin.

VR Sverige kommer att köra tågen för Tåg i Bergslagen (TiB) från 10 december och i minst tio år. Avtalet är värt 3,9 miljarder kronor.

En av de stora utmaningarna för VR Sverige har varit och är att rekrytera personal. Det råder lokförarbrist i hela Sverige och det har funnits problem med rekryteringen av tågvärdar för flera operatörer.

Ingen verksamhetsövergång

När VR Sverige tar över efter SJ räknas det inte som en verksamhetsövergång eftersom SJ har integrerat den upphandlade och den kommersiella trafiken i regionen och personalen jobbar omväxlande på TiB-tågen och i SJ:s egentrafik.

Det betyder att SJ:s personal specifikt inte erbjudits arbete hos VR Sverige.

VR Sverige räknar med att det krävs 200 anställda för att utföra trafiken för TiB: 90 lokförare, 90 tågvärdar och 20 administratörer.

”Vi har de flesta administratörerna på plats i Gävle”, säger Christer Ekelund. ”Vi har också rekryterat de flesta av de 90 lokförarna som krävs för att klara trafiken, där känner vi oss trygga.”

Saknas ännu tågvärdar

Däremot saknas fortfarande ett antal tågvärdar.

”Där har vi fortfarande en utmaning”, säger han.

”Men vi kommer att starta en tre veckor lång utbildning för tågvärdar inom kort. Vi

har många sökande som inte har fullständiga kvalifikationer. Vi löser det problemet.”

Lokförarna stationeras i Gävle, Borlänge, Fagersta och Örebro.

Christer Ekelund vill inte avslöja vilka tågtrafikföretag lokförare och tågvärdar kommer från.

”Många kommer från SJ i Bergslagen och ett betydande antal från MTR Mälartåg i Gävle”, säger han.

”Men vi har anställt förare från nästan alla företag i landet.”

Enligt uppgift är elva lokförare och åtta tågvärdar från MTR Mälartåg i Gävle på väg till VR Sverige på grund av missnöje med arbetsgivaren och arbetsförhållandena på MTR.

Viktigt med fungerande scheman

”Vi lovar inte guld och gröna skogar men vi lovar hållbarhet, ordning och reda och vi erbjuder konkurrenskraftiga löner”, säger Christer Ekelund.

”För många lokförare och tågvärdar är schemaplanering och förutsägbarhet viktigare än löneläget.”

VR Group köpte sommaren 2022 Arriva Sverige av statliga tyska Deutsche Bahn. Arriva hade sedan 2012 bedrivit persontågstrafik i Sverige.

VR Sverige kör för närvarande Östgötapendeln på uppdrag av Östgötatrafiken, Pågatågen på uppdrag av Skånetrafiken och spårvagn och lokaltåg i Stockholm och kranskommunerna på uppdrag av Trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Skogen tar tåget till kusten

Ett av Sveriges största transportuppdrag har blivit större. Hector Rail kör i år drygt tre miljoner kubikmeter rundvirke från ett dussin terminaler till massafabriker och sågverk vid Norrlandskusten.

Nyhet

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan. Lint 41 ersätter de 41 år gamla motorvagnarna Fiat levererade till SJ 1979-1980. Men de nya tågen är inte nya, de är snart 20 år gamla men blir grundligt moderniserade.