Annons:

Publicerad: 2023-12-29

Real Rail köper Tågfrakt

Real Rail övertar vid årsskiftet Tågfrakt Produktion. Därmed försvinner ett av de äldsta fristående godstågsbolagen i Sverige.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Tågfrakts containertåg till Skandiahamnen i Göteborg lämnar precis kombiterminalen på Folkesta den 1 juni 2023. Loket Rc4 1164 hyrs från Nordic Refinance.

Annons:

”Vi som äger företaget genom Rail in Väst har alla fyllt 60 och det är dags för ett generationsskifte”, säger Berndt Bolms, vd i Tågfrakt Produktion.

”Vi vill säkra företagets överlevnad.”

Tågfrakt Produktion omsatte förra året 37 miljoner kronor och gjorde en blygsam vinst. Företaget har tio anställda förutom de fyra delägarna samt ett antal timanställda förare.

Tågfrakt Produktion har funnits i drygt 20 år men härstammar från Shortline Väst som bedrev godstågstrafik, bland annat på sträckorna Borås–Herrljunga och Lidköping–Herrljunga under 1990-talet.

Omfattande trafik på 2010-talet

Tågfrakt körde i samarbete med SCT Transport och Hector Rail kombitåg mellan Göteborgs hamn och Gävle, Jönköping, Eskilstuna och Karlshamn fram till 2017 när SCT gick i konkurs.

De senaste åren har Tågfrakt Produktion kört kombitåg mellan Göteborg Skandiahamnen och Falköping, den så kallade Julapendeln, samt mellan Göteborg Skandiahamnen och Eskilstuna via Hallsberg för GDL.

”Vi kör Jula-tåget sju tågpar i veckan och fem omlopp i veckan för GDL”, säger Berndt Bolms.

”Trafiken till och från Falköping kommer att öka när den nya kombiterminalen i Falköping står klar inom kort.”

Ägt av lokförare i Skaraborg

Shortline Väst och Tågfrakt har under alla år ägts och drivits av lokförare verksamma i Skaraborg, främst i Falköping. Många av dem har varit förare sedan 1980-talet.

De nuvarande ägarna, fyra lokförare, kommer att fortsätta som förare i bolaget när det tas över av Real Rail.

”Jag har varit vd en–två dagar i veckan och lokförare resten av tiden”, säger Berndt Bolms.

Lokförare Lars Nyström förbereder inför avgång på Tågfrakts containertåg till Skandiahamnen i Göteborg den 1 juni 2023.

Real Rail kör egen trafik

Real Rail satsar stort på Falköping och kör söndag-torsdag i stället för måndag-fredag när företaget tar över tågdragningen av en egna kombitågstrafiken mellan södra Sverige och Norrlandskusten.

Shortline Väst och Tågfrakt hade under många år tre Da-lok inköpta från SJ för godstågstrafiken men den sista turen kördes i augusti 2006 mellan Göteborg och Örebro med Da 887 och Da 903 som dragkraft. Loken var då 51 år gamla.

”Da-loken har fungerat alldeles utmärkt”, sade Peter Ström, som då var vd för Tågfrakt.

”Men arbetsmiljön på loken är inte acceptabel.”

Nu används två Rc4-lok

Numera använder Tågfrakt två Rc4-lok, snart 50 är gamla, inhyrda från Nordic Re-Finance. Företaget har dessutom ett antal mindre diesellok för växling.

Real Rail förvärvar samtliga aktier i Tågfrakt Produktion och kommer att driva företaget vidare som ett dotterbolag med ny ledning.

”Real Rail är en tågoperatör som tillhandahåller intermodal inrikes kombitrafik för åkerier och speditörer. Tågfrakt är en tågoperatör som tillhandahåller tågdragning där kunden fyller hela tågen själv”, säger Thord Sandahl, vd i Sandahlsbolagen som äger Real Rail.

”Det är med andra ord en ny verksamhet för oss men det innebär ingen förändrad strategi och jag tycker det är en logisk affär. Vi har samarbetat med Tågfrakt under åren, vi har lärt känna Berndt och det är ett välskött bolag.”

Köpeskillingen hemlig

”De anställda och företagets kunder ska inte märka någon förändring, de kan förlita sig på en trygg arbetsgivare och en pålitlig samarbetspartner”, säger Thord Sandahl.

Köpeskillingen är inte offentlig.

Real Rail har under drygt ett år dragit de flesta av företagets tåg, tidigare var all tågdragning upphandlad. CFL cargo kör knappt hälften av tågen.

”Det första året har inneburit en rätt så stor utmaning”, säger Thord Sandahl.

”Förra vintern var besvärlig och det var en del som var nytt för oss, vi hade en del att lära med nya lok och ny personal. Men nu rullar det på ganska bra, vi kommer betydligt bättre förberedda för den här vintern.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Omvägar för godset från hamnen

Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje. I december 2023 ska ytterligare nästan två kilometer av den tio kilometer långa banan ha två spår.

Nyhet

Nya bokningssystem för tågbiljetter

I tisdags, 16 april, lanserade SJ sitt nya bokningssystem som ansluter till Samtrafikens tjänst Nationell distribution som spårsattes 5 mars. Inom kort följer Snälltåget, MTRX och Vy Tåg efter. Biljettbokningen ska bli enklare och ge mer information.

Nyhet

SJ ställer in X2000-tåg

SJ ställer in tre-fyra X2000-tåg i varje riktning mellan Stockholm och Göteborg på grund av fordonsskador och omfattande sjukskrivningar på tågverkstäderna.

Nyhet

SJ:s dubbeldäckare moderniseras

Finska VR Fleetcare kommer att modernisera SJ:s dubbeldäckare X40. Det första tågsättet tas in på verkstaden i Uleåborg om drygt ett halvår och våren 2028 ska det 27:e och sista åter rulla på svenska spår.