fbpx

ANNONS

Real Rail kör egen trafik

Real Rail satsar stort på Falköping och kör söndag-torsdag i stället för måndag-fredag när företaget tar över tågdragningen av en egna kombitågstrafiken mellan södra Sverige och Norrlandskusten.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 11 november 2022

Foto: HJALMAR ARVIDSSON Leveransen av de sovvagnar som skulle använts i nattågen till Hamburg har försenats och SJ lånar i stället ett antal sovvagnar som fram till nyligen gick i nattågen mellan Salzburg och Sylt. Den första vagnen kom i går, tisdag 2 augusti, till Malmö.

FOTO: PETER GRAN
De sju loken som Sandahlsbolagen har köpt av Bure kommer att dra Real Rails kombitåg från 11 december i år.

”Vi är väl förberedda och läget är under kontroll”, säger David Sandahl, vd i Real Rail.

”Men vi är inne i en intensiv fas med kompletterande förarutbildningar.”

Real Rail trafikerar sedan flera år linjerna Göteborg–Umeå, Göteborg–Luleå, Göteborg/Jönköping–Sundsvall samt Helsingborg–Nässjö-Umeå/Luleå. De senaste åren har Green Cargo dragit de flesta tågen åt Real Rail medan CFL cargo dragit tågen mellan Göteborg och Sundsvall med av- och tillkoppling av vagnar från och till Jönköping i Falköping.

Real Rail kör de flesta tågen

Men från tidtabellskiftet 11 december kör Real Rail de flesta tågen med egna lok och egna lokförare.

LÄS MER: Sandahl ska dra egna tågen – Järnvägar.nu

CFL cargo kommer dock att köra Göteborg/Jönköping–Sundsvall även i fortsättningen och tar dessutom över tågdragningen Göteborg–Umeå.

LÄS MER: Dubbelt upp för CFL cargo – Järnvägar.nu

För att klara tågdragningen har Sandahlbolagen, moderbolaget i koncernen, köpt Bure Equitys lokleasingverksamhet i Bures dotterbolag Investment AB Bure (IABB). Med köpet följde sju Traxx-lok som nu försetts med namnet SANDAHLS på loksidorna.
Dessutom hyr Sandahlsbolagen ett Traxx-lok av Nordic Re-Finance.
Real Rail fick nyligen licens och säkerhetsintyg av Transportstyrelsen för att köra tåg i Sverige.

Har anställt 27 lokförare

Under hösten har Real Rail anställt 27 lokförare, en lokförarchef och en lokunderhållsplanerare. Vilket företag som får sköta lokunderhållet är ännu inte klart.

Att anställda 27 förare var inget problem trots att hela tågbranschen har brist på förare och många företag, däribland SJ, MTR Mälartåg och Green Cargo, dagligen stället in tjogtals med tåg på grund av förarbrist.

”Vi fick 240 ansökningar till de 27 tjänsterna”, säger David Sandahl.

”Vi tvingades tyvärr säga nej till många kvalificerade lokförare.”

ANNONS

ANNONS

Foto: HJALMAR ARVIDSSON Leveransen av de sovvagnar som skulle använts i nattågen till Hamburg har försenats och SJ lånar i stället ett antal sovvagnar som fram till nyligen gick i nattågen mellan Salzburg och Sylt. Den första vagnen kom i går, tisdag 2 augusti, till Malmö.
FOTO: KASPER DUDZIK
Green Cargo Rc 4 1172 med ett Real Rail tåg har precis passerat Göta Älv på Marieholmsbron och närmar sig Göteborg Kville på väg mot Skandiahamnen i oktober 2018.
Många av lokförarna, drygt hälften, kommer från Hector Rail, som förlorat dragningen av insatstågen för LKAB mellan Luleå och Kiruna till Green Cargo. Övriga förare kommer från SJ, Green Cargo och Protrain.

Kompletterande utbildning

Förarna får kompletterande utbildning på Traxx-lok av TCC. De stationeras i Helsingborg, Göteborg, Örebro, Västerås och Luleå. I samband med tidtabellsskiftet i december när Real Rail tar över det mesta av tågdragningen ändras gångdagarna. I stället för att köra kombitågen måndag–fredag kommer Real att köra söndag-torsdag.

”Det ger bättre arbetsscheman för lokförarna med jobb från söndag kväll till fredag förmiddag och det är bättre plats på spåren på söndagar än på fredag eftermiddag och kväll”, säger David Sandahl.

”Vi hoppas och tror att våra kunder inte ser det som en försämring.”

Den andra stora förändringen i trafikupplägget är att kombitåget mellan Göteborg och Luleå via Västerås får Falköping som utgångs- och slutstation.

Omfattande transporter för Jula

”Från årsskiftet tar Sandahls över transporterna för Jula mellan centrallagret i Skara och varuhusen i Norrland”, säger David Sandahl.

”Godset körs på lastbilar som drivs med flytande biogas till kombiterminalen i Falköping och sedan i våra tåg till kombiterminalerna i Norrland och därifrån med biogasbilar till butikerna.”

Godsflödet från Falköping och Västerås fyller en stor del av Luleå-tåget och därför kommer det inte längre att gå till och från Göteborg.

”Volymerna till och från Göteborgsområdet kommer att gå på biogasbilar från och till Falköping”, säger David Sandahl.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Fler artiklar

Storsatsning på tåg i väst

Storsatsning på tåg i väst

Västtrafik hoppas kunna öka tågresandet med 50 procent när Västlänken står klar. Trafiken utökas på nästan alla sträckor i Västra Götaland. Satsningen kräver 35 nya tågsätt utöver de 45 som levereras de närmaste åren.

read more
Dyra omvägar för godstågen

Dyra omvägar för godstågen

Att köra godståg från Sävenäs rangerbangård i Göteborg till Halmstad, cirka 15 mil, tar normalt två timmar. Men nu tar de drygt fyra timmar och kostar Green Cargo fyra miljoner kronor.

read more

Vill du läsa fler artiklar?

ANNONS

ANNONS