Annons:

Publicerad: 2024-02-16

Mer järnvägsgods i Trelleborg

Godsmängderna som transporterades genom Trelleborgs Hamn minskade med drygt fem procent 2023 jämfört med föregående år. Men andelen gods som transporterats via järnväg har växt starkt.

2023 minskade den totala godstrafiken till 827 000 enheter. Andelen gods som transporterades på järnväg till och från hamnen ökade dock kraftigt. Den konventionella järnvägstrafiken med godsvagnar mellan Sverige och Tyskland ökade med 48 procent, vilket innebär 27 000 vagnar.

Den intermodala trafiken i form av trailrar på järnväg till eller från hamnen ökade med tolv procent till 40 000 trailrar.

“Trelleborgs Hamn har ett stort engagemang för intermodala transporter och vi tror på en fortsatt positiv utveckling inom detta område då det är det mest miljövänliga sättet att transportera gods”, skriver Trelleborgs Hamn i ett pressmeddelande.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Väte Rail tar över kombiterminal

Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.

Notis

Nu rullar tågen på stambanan igen

Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.

Notis

Sliprar från Malmbanan får nytt liv

Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett steg i att stärka Sveriges beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.

Notis

Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition

Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Nyhet

Containrarna tar tåget

Allt fler containrar som hanteras i Göteborgs hamn transporteras på järnväg. Under första halvåret ökade antalet containrar som åkt tåg till eller från hamnen med fyra procent, i juli med åtta procent och i augusti med tio procent.

Notis

Samarbete för klimatsäkring

Vägar och järnvägar är byggda för att klara vissa vattenflöden. Större markförändringar som till exempel skogsavverkningar eller asfalteringar där ytan hårdgörs kan påverka avrinningen till vägar och järnvägar. Även när det har varit mycket torrt under en längre tid kan det påverka uppsugningsförmågan vilket påverkar möjligheten till avrinning vid nederbörd.