Annons:
Åter godståg från Haparanda
Väte Rail kommer från 8 april att köra två nya kombitåg i veckan mellan Umeå och Göteborg på uppdrag av Nurminen Logistics. I sommar inleds trafik mellan Haparanda och Göteborg.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Godstågstrafiken från och till Haparanda har varit inställd sedan hösten 2022.
Annons:
”Tågtransport till Göteborg och fartyg över världshaven är det minst miljöstörande och mest effektiva sättet att transportera gods från norra Finland ut över världen”, säger Marjut Linnajärvi, chef för försäljning och järnvägstransporter på Nurminen Logistics.
Hittills har industriprodukter från norra Finland ofta körts på lastbil till Helsingfors, närmare 100 mil, och sedan lastats på feeder-fartyg för transport till någon av de europeiska storhamnarna som Hamburg, Rotterdam eller Antwerpen där de lastats om ytterligare en gång för sjötransport till Amerika eller Fjärran Östern.
Dyrt och tidsödande
”Det blir dyra och tidsödande transporter”, säger Marjut Linnajärvi.
Tidigare har Nurminen ordnat transporter mellan Finland och Fjärran Östern med tåg genom Ryssland med de transporterna stoppades efter den ryska anfallet mot Ukraina 2022.
”På grund av den nuvarande geopolitiska situationen har Finlands internationella
tillgänglighet försämrats avsevärt”, säger Marjut Linnajärvi.
Vi behöver nya djärva lösningar, mod och flexibilitet för att skapa framgång på
våra exportmarknader och trygga Finlands försörjning.
Marjut Linnajärvi, chef för försäljning och järnvägstransporter på Nurminen Logistics
”Vi behöver nya djärva lösningar, mod och flexibilitet för att skapa framgång på
våra exportmarknader och trygga Finlands försörjning.”
Tåg till Göteborg snabbare och billigare
”Men tåg från Haparanda till Göteborg transporterar vi godset så klimat- och miljövänligt det går till Göteborg där det lyfts ombord på fartyg för direkttransport till andra kontinenter.”
”Det blir betydligt snabbare och billigare.”
Lastning och lossning av tågen kommer att utföras vid terminalen i Haparanda.
Green Cargo ställde hösten 2022 in den reguljära godstrafiken från och till Haparanda. Bilden togs på bangården i Boden i samband med vinterprov med kompositblockbromsade godsvagnar vintern 2020–2021.
All godstågstrafik till och från Haparanda har legat ner sedan Green Cargo ställde in trafiken hösten 2022.
En betydande del av exportgodset från nora Finland transporteras i dag på färja från Vasa till Umeå och vidare söderut genom Sverige, Tågen som Väte Rail kommer att köra för Nurminen mellan Umeå och Göteborg kommer att lastas och lossas av Kvarken Ports.
Väte Rail hyr Traxx-lok för nya uppdraget
Väte Rail kommer att hyra Traxx-lok från Railpool för tågdragningen mellan Umeå, Haparanda och Göteborg. Väte Rail hyr sedan tidigare Traxx-lok av Nordic Re-Finance.
”Det är ett spännande projekt”, säger Jan G Forslund, vd i Väte Rail.
“Vi inleder trafiken mellan Umeå och Göteborg med två tågpar i veckan 8 april och någon gång i juni börjar vi köra mellan Haparanda och Göteborg, ett tågpar i veckan från start.”
Vi inleder trafiken mellan Umeå och Göteborg med två tågpar i veckan 8 april och någon gång i juni börjar vi köra mellan Haparanda och Göteborg, ett tågpar i veckan från start.
Jan G Forslund, vd i Väte Rail.
Anledningen till att det dröjer cirka två månader extra att komma igång med trafiken till Haparanda är att Haparandabanan är utrustad med tågsäkerhetssystemet ERTMS och att de lokförare som kommer att köra tågen behöver få utbildning på detta system.
Kan bli fler tåg
Om transporterna från norra Finland blir så omfattande som Nurminen hoppas kan antalet tåg komma att utökas.
Logistikföretaget First Row Logistics hade långt gångna planer på att inleda godstågstrafik mellan Haparanda och Göteborg men planerna hann inte förverkligas innan First Row begärdes i konkurs i oktober förra året.
”Det är tack vare konkursen i First Row som Nurminen engagerat sig i dessa transporter och vi fick förtroendet att sköta tågdragningen”, säger Jan G Forslund.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Billigare resor när SJ tar över
15 december tar SJ över nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland. Tidtabellerna blir i stort sett oförändrade, priserna lägre och loken fler.
Fortfarande stort minus för SJ
Från brakförlust till storförlust. SJ redovisar ett rörelseresultat på minus 415 miljoner kronor för andra kvartalet 2021. Förra året gav andra kvartalet ett minus på 656 Mkr.
Tågbolag klarar konkursen i First Row
Väte Rail, BLS Rail och Hector Rail var bland de stora förlorarna när logistikföretaget First Row gick i konkurs i höstas. Skulderna i konkursboet uppgick till 67 miljoner kronor och tillgångarna var 31 miljoner kronor.
Kritik mot Trafikverkets förslag
Trafikverkets förslag till Nationell plan för åren 2026–2037 har mötts med förvåning, besvikelse och ilska. Företrädare för Inlandsbanan är förvånade och politiker i Skåne och Västernorrland ursinniga.



