Annons:
Stockholms Spårvägar skriver avtal med Region Stockholm
23 maj 2023 tilldelades AB Stockholms Spårvägar kontraktet för all spårvagnstrafik i Stockholm. Därefter följde en lång period av överprövningar. 18 april 2024 signerades avtalet och vann laga kraft.
David Lagneholm, Förvaltningschef på trafikförvaltningen, Region Stockholm och VD för SL tillsammans med Per Thorsell, VD och koncernchef för Mekka Traffic Group. FOTO: Mekka Traffic Group
Den 23 maj 2023 tilldelades AB Stockholms Spårvägar kontraktet för driften av all spårvagnstrafik i Stockholm, vilket innebär; Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Därefter följde en lång period av överprövningar av det tilldelningsbeslutet.
Den 18 april 2024, stod det dock klart att det ursprungliga tilldelningsbeslutet gäller då avtalet signerades och därmed vann laga kraft.
Avtalet innebär att Stockholms Spårvägar kommer fortsätta köra trafiken på Spårväg City och på Lidingö samt tar över driften av Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan som idag bedrivs av VR. Det nya trafikavtalet startar den 15 december 2024.
Avtalet sträcker sig över 10 år. Det totala kontraktsvärdet beräknas till cirka 5,6–6,6 miljarder kronor. I uppdraget ingår att ansvara för trafikdrift, fastighetsförvaltning fordons- och spårunderhåll för samtliga fem linjer. Sammanlagt handlar det om över 100 fordon, 78 stationer, och 150 000 resenärer per dag.
Stockholms Spårvägar tar över flera lokalbanor i Stockholm
Stockholms Spårvägar har blivit tilldelade kontraktet för driften av flera viktiga lokalbanor i Stockholm. Detta inkluderar Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Avtalet sträcker sig över 10 år med trafikstart augusti 2024.
ANNONS:
Senaste nyheterna
Bullerplank blir muralmålning i Trångsund
Efter månader av kreativt samarbete förvandlas nu bullermuren vid Trångsunds station till ett färgsprakande konstverk. Med hela 600 liter färg fylls den 100 meter långa muren med motiv som de boende i området föreslagit.
Norrbotniabanan projekteras genom Piteå
Tyréns har fått i uppdrag av Trafikverket att genomföra linjestudier, järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och bygghandling av en komplett järnvägsanläggning för Norrbotniabanan genom centrala Piteå.
Lokaliseringsutredningen för Nobelbanan startar
Oslo-Sthlm 2.55 startar nu i samarbete med Trafikverket lokaliseringsutredningen för Nobelbanan – en ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn.
Mantena rustar upp 22 tåg för Västtrafik
Mantena har fått uppdraget att uppgradera Västtrafiks Coradia X61-tågset. Kontraktet är värt 67 miljoner svenska kronor.
Tågtrafik i farozonen
En stor del av den upphandlade tågtrafiken i Sverige kan komma att läggas ner om Trafikverket inte får kraftigt ökade anslag. Nattågen mellan Stockholm och Jämtland samt regionaltågstrafiken mellan Gävle och Mjölby är i farozonen.
Internationellt i fokus när NJS firade 150 år
Det var fullt intill sista konferensstol när anrika NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete, firade 150 år i Köpenhamn den 30 augusti. Utöver en spännande nordisk järnvägskonferens, bjöd föreningen på galamiddag och en utflykt med chartrat tåg till Fehmarnbältförbindelsen.
Fler containrar på tåg till Göteborg
Transporterna av containrar på järnväg till och från Göteborgs Hamn ökar åter. 2024 blir troligen det näst bästa året för containrar på tåg i hamnens historia.
Uppgörelse klar för järnväg Borås–Göteborg
Parterna är till slut överens om den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg via Landvetter flygplats. Det var intensiva förhandlingar fram till slutet om investeringen för 48,5 miljarder kronor.
Snälltåget kan köra via Göteborg
Ledningen för Snälltåget utreder om det är möjligt att köra ett till två nattåg i veckan via Göteborg under högsäsong. Men premiärtåget lär inte rulla förrän tidigast i december 2025.
Slutkört för Uppsalapendeln
SJ ställer in regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala vid tidtabellsskiftet i december. Sedan SL började köra pendeltåg på sträckan och Mälardalstrafik kraftigt utökat sin trafik har antalet SJ-resenärer minskat och förlusterna uppgår nu till 50 miljoner kronor om året.