Annons:
Nya manöversystem till t-banan
Cactus Rail ska leverera och underhålla nya manöversystem för tunnelbanans blå och röda linjer i Stockholm. Ordervärdet är 35 miljoner euro, drygt 400 miljoner kronor.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Signaler, kablar och ställverk blir kvar när tunnelbanans blå och röda linjer får nytt namnöversystem från Cactus Rail. Bild från Slussen mot Gamla Stan.
”Det är ett genombrott för oss”, säger Viktor Jakobsson, säljchef på Cactus Rail.
”Vi utvecklar manöversystememet, vi installerar det och vi ska underhålla det i 25 år. Genom återanvändning av befintlig signalteknik förkortas tidplanen.”
De nuvarande manöversystemen för tunnelbanans blå och röda linjer är 50 år gamla, de levererades av amerikanska Union Switch & Signal.
”Systemet har nått sin tekniska livslängd är i stort behov av utbyte”, säger Viktor Jakobsson.
Tilldelningen överklagades
Cactus Rail tilldelades kontraktet på det nya manöversystemet för snart ett år sedan men tilldelningen överklagades och först nu står det klart att det blir Cactus Rail som får leverera det nya systemet.
Systemet har nått sin tekniska livslängd är i stort behov av utbyte.
Viktor Jakobsson, säljchef Cactus Rail
Signaler, kablar och ställverk, ett vid varje station på de två tunnelbanesystemen, blir kvar.
”Det finns ingen anledning att byta dem”, säger Viktor Jakobsson.
”Med det nya manöversystemet i trafikledningscentralerna får trafikledarna ett enklare och snabbare system att arbeta med.”
Annons:
Cactus Rail med huvudkontoret i Mölndal har tidigare levererat manöversystemet TMS till lokalbanorna i Stockholmsområdet som Roslagsbanan och Saltsjöbanan och till Inlandsbanan.
Mest och minst trafik
”Utbyggnaden av manöversystemet för Inlandsbanan fortsätter och fler driftplatser integreras fortlöpande i systemet”, säger Viktor Jakobsson.
Tunnelbanan i Stockholm har över 250 miljoner passagerare årligen. Inlandsbanan har kanske 20 000 om året.
Därmed kan Cactus Rail med 20 anställda stoltsera med att leverera manöversystem till Sveriges mest trafikerade och Sveriges minst trafikerade banor.
”Vårt TMS-system integrerar ny och gammal utrustning i tunnelbanan och det blir samma system i tunnelbanan som på lokalbanorna vilket underlättar det dagliga arbetet och underhållet”, säger Viktor Jakobsson.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Sista striden för Lysekilsbanan
Efter 40 år utan regelbunden persontågtrafik och tio år utan regelbunden godstågstrafik rivs troligen Lysekilsbanan upp. Många har kämpat för banans överlevnad, upprustning och ny trafik men allt och alla har misslyckats.
Två steg närmare köp
I mars nästa år. Eller i april–maj. Då kan Tågabs köp av Inlandståg vara genomfört. Processen har då tagit två år trots att det knappast finns några stötestenar.
Inga tecken på sabotage
Det kommer att ta flera veckor innan trafiken kan återupptas på Malmbanan mellan Björkliden och Riksgränsen. Räler, sliprar och kontaktledning är skadade. Men det finns inga tecken på sabotage eller annan yttre påverkan.
Railcare moderniserar lok för Grenland Rail
Railcare kommer att genomföra en omfattande upprustning av de åtta 1144-loken som Grenland Rail köpt av ÖBB. Det första loket kommer att vara klart för trafik i vår.