Annons:
Alstom och Flox testar AI mot viltolyckor
Alstom och Flox får 3,3 miljoner kronor från Vinnova för att testa AI-teknik för att motverka viltolyckor på järnvägen.
Ett AI-system ombord på tågen minskar olyckor och skyddar djurlivet genom avskräckande ljudsignaler. Fälttester kommer att genomföras på utvalda järnvägssträckor i Sverige under hösten 2024 och vintern 2025. Projektet bedöms som en del i arbetet för att nå Sveriges och EU:s mål för hållbara och säkra transporter. FOTO: Alstom och Flox
Alstom har tillsammans med Flox fått 3,3 miljoner kronor i finansiering från Vinnova för att genomföra fälttester av ett AI-system som förebygger kollisioner mellan tåg och vilda djur. Varje år rapporterar Trafikverket cirka 5 000 djurkollisioner i Sverige och genom att minska både olyckor och skador på tågfordon samtidigt som djurlivet skyddas har projektet potential att revolutionera järnvägssäkerheten.
“Genom att kombinera vår expertis inom hållbar mobilitet med banbrytande AI-teknik, tar vi ett viktigt steg mot att skapa säkrare järnvägar och samtidigt skydda djurlivet,” säger Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige.
Flox, med expertis inom AI och bildanalys, har utvecklat ett system för att identifiera och avskräcka vilda djur från att nå fram till järnvägsspåret. Genom att använda olika ljudsignaler för olika djurarter, skapas en avskräckning som förhindrar olyckor innan de sker. Denna teknik har redan testats framgångsrikt och nu ska systemet valideras i järnvägsmiljö i Sverige.
Systemet identifierar vilda djur och reagerar i olika scenarier inom andra områden såsom flygplatser, trafikleder, gruvor, städer och jordbruk i både Europa och USA.
“Vår tågbaserade Flox-teknik bygger på avancerad AI och djupgående förståelse för djurens beteende, vilket gör det möjligt att skydda både tågtrafiken och djurlivet. Tillsammans med Alstom kan vi nu validera denna lösning i en järnvägsmiljö och göra verklig skillnad för både säkerheten och naturen,” säger Sara Nozkova, vd på Flox.
Under hösten 2024 och vintern 2025 kommer fälttester att genomföras på utvalda järnvägssträckor. Detta gemensamma projekt stöds av Vinnova och har valts ut på grund av sin höga potential för nationell och internationell spridning. Det bedöms som en del i arbetet för att nå Sveriges och EU:s mål för hållbara och säkra transporter.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Intensivutbildning till signaltekniker
Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.
Utredning om effektivare organisering av statlig väg och järnväg klar
Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet med uppdraget var att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.
Storsatsning på nya underhållståg
Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven i Järna
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Nya virkesvagnar för Innofreight
Protrain tog 14 december över transporterna av sågtimmer och massaved för Holmen. 28 nya virkesvagnar ställs i ordning för transporterna över stora delar av Sverige.
Vd-skifte i NetRail
Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.









