Annons:

Publicerad: 2024-11-30

Steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU

Som ett första steg i beslutskedjan har representanter för EU-ländernas respektive infrastrukturförvaltare, för svensk del Trafikverket, den 28 november i Wien enats och beslutat att införa ett nytt organ inom EU – European Network of Infrastructure Managers (ENIM).

Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket. FOTO: Elin Gårdestig

Syftet med plattformen är att skapa förutsättningar för ökad samordning och harmonisering av järnvägstrafiken den dagen då EU fattat beslut om att införa den nya förordningen, som just nu genomgår politisk behandling mellan EU-kommissionen, medlemsstaterna samt EU-parlamentet.

“Vi har över tid sett en utveckling inom EU där järnvägsnätet utvecklas såväl väl när det gäller investeringsprojekt och upprustning av en ålderstigen infrastrukturen samtidigt som resandet och transporter på järnväg ökar. Dessa ökade behov av att använda infrastrukturen måste hanteras på ett effektivt och smart sätt i kombination med behovet av upprustning och utveckling och då behöver en ny, effektiv planeringsprocess tas i bruk för att få ut så mycket trafik och banarbeten som möjligt”, konstaterar Trafikverkets generaldirektör, Roberto Maiorana.

Under flera års tid har olika infrastrukturförvaltare arbetat med att ta fram underlag till en process för kapacitetsplanering, trafikledning och kvalitetsarbete tillsammans med europeiska branschorganisationer som Forum Train Europe (FTE), samarbetsorgan för järnvägsföretag och operatörer och European Rail Freight Association (ERFA).

I samband med att företrädare för nuvarande Platform for Railway Infrastructures Managers in Europe (PRIME), samlades i Wien fattades det historiska beslutet om att etablera ENIM.

“Nu finns mycket goda förutsättningar för att vi som infrastrukturförvaltare tillsammans genom samordnade utvecklingsinsatser skapar bättre förutsättningar för mer trafik, mer banarbeten, mer militär mobilitet, enklare gränsöverskridande transporter mellan länderna, vilket jag hoppas resulterar i nöjda medborgare och näringsliv”, säger Roberto Maiorana.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Northrail satsar på Skandinavien

Hamburgbaserade lokuthyraren Northrail tar nu klivet in i Skandinavien med besked. Företaget har tecknat avtal om tio DE 18-lok från Vossloh Rolling Stock i Kiel. I avtalet finns en option på ytterligare tio lok.

Nyhet

Långa godståg blir snabbare

Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.

Nyhet

Starka röster för mer kapacitet

Det var fullsatt till sista plats när årliga evenemanget Järnvägsdagen slog upp dörrarna tidigt på morgonen den 20 november i Stockholm. Årets upplaga hade stort fokus på hur branschen kan få fart på järnvägsunderhållet och hur ny teknik och digitalisering kan stötta.

Notis

Sweco utreder del av Göteborg–Borås

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.

Notis

Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.

Notis

Nordic Rail blir Infra Rail 2025

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.

Notis

Persontrafik i Göteborg firade 30 år

Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.