Annons:
Defekt hjul orsakade tågurspårning
Det var av allt att döma ett defekt hjul som medförde att ett lastat malmtåg spårade ur med elva vagnar i Vassijaure för ett år sedan. Hjulet brast från löpbanan till navet och pressades sedan inåt på hjulaxeln och spårade ur.
Text: Ulf Nyström

Statens Haverikommission lämnade på tisdagen ett preliminärt utlåtande om olyckan som inträffade för exakt ett år sedan.
”Det är en mycket ovanlig händelse”, säger Mikael Hillbo, utredningsledare på Statens Haverikommission (SHK).
”Hjulskador inträffar då och då men att hela hjulet spricker från löpbanan in till navet är extremt ovanligt.”
Urspårning för ett år sedan
17 december 2023 spårade tåg 9914 ur mellan Tornehamn och Vassijaure på Malmbanan.
Ett hjul spårade ur i Tornehamn, några kilometer senare det andra hjulet på samma axel. I infartsväxeln till Vassijaure driftplats, efter 15 kilometer, gick flera vagnar ur spår. I slutet av driftplatsen, när lokföraren stannat tåget, hade elva fullastade vagnar spårat ur.
Urspårningen orsakade mycket stora skador på infrastrukturen. Bärgningsarbetet tog flera dagar och såväl räler som 26 000 sliprar fick bytas hela sträckan mellan Tornehamn och Vassijaure, ett jobb som tog 65 dagar för Trafikverkets entreprenörer.
LKAB och Kaunis Iron tappade intäkter på åtta miljarder kronor under de dryga två månaderna.
Ett hjul ur spår i Tornehamn
”Vår utredning visar att tåget rullade med endast ett urspårat hjul innanför den högra rälen från Tornehamn”, säger Mikael Hillbo.
”Den omfattande urspårningen med många urspårade hjulaxlar och vagnar inträffade först på Vassijaure driftplats.”
Under de urspårade vagnarna hittade utredarna från Haverikommissionen en hjulaxel med ett löst, skadat hjul.
Annons:
Det skadade hjulet har genomgått metallurgiska undersökningar och provningar. De visar att hjulet brustit direkt från löpbanan in till navet.
Hjulet har därefter kunnat flytta sig inåt på hjulaxeln och spårat ur.
Övriga brottytor i hjulet är sekundära och har tillkommit vid den mer omfattande urspårningen inne på Vassijaure driftplats.
Spricka i hjulflänsen
En spricka på baksidan av hjulflänsen på det aktuella hjulet har sannolikt bidragit till det primära brottet.
”Orsaken till sprickan och flera andra faktorer som kunnat påverka hjulbrottet är fortfarande under utredning”, säger Mikael Hillbo.
Haverikommissionen hoppas kunna publicera en slutrapport om orsakerna till urspårningen i mars nästa år
”Vi genomför kompletterande faktainsamling och avslutande tekniska undersökningar och simuleringar”, säger Mikael Hillbo.
”Vi gör också i vanlig ordning en externremiss till berörda myndigheter och företag för att undanröja eventuella missuppfattningar och felaktigheter samt för att få synpunkter på rapporten.
Rapport om andra urspårningen i februari
24 februari år inträffade en ny urspårning på Malmbanan. Tåg 9915, ett tomtåg från Narvik, spårade ur strax väster om Vassijaure.
Haverikommissionens rapport om den urspårningen väntas bli klar i februari.
”Det finns inget som tyder på sabotage”, säger Mikael Hillbo med anledning av de spekulationer som bröt ut dagarna efter den olyckan sedan polisen i vanlig ordning sagt att man i det skedet inte kunde utesluta sabotage.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Inga nya tåg till Kinnekullebanan
Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slitet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.
Swemaint satsar på lokunderhåll
Midwaggon i Ånge som underhåller och reparerar Rc- och Rd-lok ingår sedan månadsskiftet i Swemaint, störst i Sveriges på underhåll och reparationer av godsvagnar. Swemaint kan komma att satsa på lokreparationer i större skala men konkurrenterna planerar nya verkstäder.
DEBATT: ”Dags att ompröva järnvägsunderhållet”
En ny studie från Boston Consulting Group (BCG) visar att många infrastrukturförvaltare i Europa fortfarande förlitar sig på föråldrade och reaktiva strategier för järnvägsunderhåll, något som leder till höga kostnader och minskad tillförlitlighet. Ett skifte till mer strategiska och datadrivna arbetssätt är akut nödvändigt. Det menar Christian Haslestad, partner på Boston Consulting Group.
Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten
Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.